کلمه جو
صفحه اصلی

طب الامام الصادق علیه السلام

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] طب الامام الصادق علیه السلام (قزوینی). طب الإمام الصادق علیه السلام (قزوینی)، به زبان عربى، قسمتى از کتاب «موسوعة الامام الصادق(ع)» است و مشتمل بر احادیثى است با مضامین پزشکى که از حضرت صادق(ع) نقل شده است.
مرحوم آیت الله سید محمدکاظم قزوینى که به گردآورى این کتاب همت نهاده، در این باره مى فرماید: «هذا هو الجزء الثامن عشر من موسوعة الامام الصادق(ع) و یحتوى على ما روى عنه(ع)حول الطب و ما یتعلق به تشریح جسم الانسان و بیان بعض زوایاه و خفایاه و ذکر الامراض و الاسقام و الداء و الدواء و المرض و العلاج و الاستشفاء بالآیات القرآنیة و الادعیة الشریفة و الادویة و الاعشاب و غیرها من الامور التى تدور فى هذا الفلک (طب الامام الصادق(ع)، ص 5).
مؤلف، با اعتقاد به این مطلب که ائمه(ع) به هر آنچه که انسان به آن نیازمند است، آگاه بوده اند، دست به تألیف این اثر زده تا راهنمایى باشد براى کسانى که مى خواهند با مبانى پزشکى اهل بیت(ع) آشنا شوند.
مرحوم قزوینى این اثر را در شش بخش که به ترتیب، مشتمل بر 10، 14، 43، 14، 11 و 19 باب مى باشند، به رشته تحریر درآورده است.
در آخر این بخش ها، مؤلف، رساله توحید مفضل را آورده است، چرا که به باور او این رساله ارتباط تام و تمام با موضوع کتاب دارد.


کلمات دیگر: