جمع غره جمع اغر کنایه از سخنان استوار و منسجم و برگزیده و فصیح
غرر
فرهنگ فارسی
جمع غره جمع اغر کنایه از سخنان استوار و منسجم و برگزیده و فصیح
فرهنگ معین
(غُ رَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ غُرَّه . ۱ - برگزیده ها، عالی ها. ۲ - سپیدی های پیشانی . ، درر ~الف - مرواریدهای بهتر و برگزیده . ب - سخنان استوار و برگزیده .
(غَ ) [ ع . ] (اِ. ) خانة نیین و خانة مسقف به چوب ، خانه تابستانی .
(غُ رَ) [ ع . ] (اِ.) جِ غُرَّه . 1 - برگزیده ها، عالی ها. 2 - سپیدی های پیشانی . ؛ درر ~الف - مرواریدهای بهتر و برگزیده . ب - سخنان استوار و برگزیده .
(غَ) [ ع . ] (اِ.) خانة نیین و خانة مسقف به چوب ، خانه تابستانی .
(غَ رَ) [ ع . ] 1 - (اِمص .) هلاکت . 2 - خطر. 3 - (مص ل .) فریب خوردن .
لغت نامه دهخدا
غرر. [ غ َ رَرْ ] (ع اِ) عصاالراعی . (تذکره ٔ داود ضریر انطاکی ص 252). دزی ، غرز، به فتح اول و دوم و زای معجمه آورده و آن را نوعی کوچک از عصاالراعی می داند. رجوع به عصاالراعی شود.
او نکرد این فهم پس داد از غرر
شمع فانی را به فانی دگر.
دَودَوان سوی سراب با غَرر.
غرر. [ غ َ رَرْ ] ( ع اِ ) عصاالراعی. ( تذکره داود ضریر انطاکی ص 252 ). دزی ، غرز، به فتح اول و دوم و زای معجمه آورده و آن را نوعی کوچک از عصاالراعی می داند. رجوع به عصاالراعی شود.
غرر. [ غ ُ رَرْ ] ( ع اِ ) ج ِ غُرَّة. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( اقرب الموارد ). رجوع به غرة شود. || ج ِ اَغَرّ. ( تاج العروس ). غُرّان. رجوع به اغر شود. || غُرَرُالشهر، سه شب از اول ماه. ( منتهی الارب ) ( المنجد ). || ج ِ غَرّاء. ( اقرب الموارد ). رجوع به غراء شود.
- دُرَرِ غُرَر ؛ به معنی مرواریدهای بهتر و برگزیده. ( لطائف اللغات و مؤید الفضلا و منتخب اللغة ) ( از غیاث اللغات ). و گاهی این ترکیب را به صورت غرر درر، به تقدیم صفت بر موصوف استعمال کنند وغرر در هر دو صورت به معنی سپید و درخشان و برگزیده و بهتر است.
او نکرد این فهم پس داد از غرر
شمع فانی را به فانی دگر.
مولوی (مثنوی ).
هر قدم زین آب تازی دورتر
دَودَوان سوی سراب با غَرر.
مولوی (مثنوی چ کلاله ٔ خاور دفتر چهارم ص 267).
|| (مص ) غره دار گردیدن و سپید گشتن روی . (منتهی الارب ). غره دار گردیدن و زیبا شدن روی و سفید شدن چیزی . (از اقرب الموارد). روشنائی . (آنندراج ).
- دُرَرِ غُرَر ؛ به معنی مرواریدهای بهتر و برگزیده . (لطائف اللغات و مؤید الفضلا و منتخب اللغة) (از غیاث اللغات ). و گاهی این ترکیب را به صورت غرر درر، به تقدیم صفت بر موصوف استعمال کنند وغرر در هر دو صورت به معنی سپید و درخشان و برگزیده و بهتر است .
|| کنایه از سخنان استوار و منسجم و برگزیده و فصیح :
مادح بر او پوید زیرا که ز مدحش
الفاظ نکت گردد و معنی غرر آید.
فرخی .
جائی که درر باید جائی که غرر باید
معلوم غرر داری مفهوم درر داری .
فرخی .
همه الفاظ او نکت زاید
همه الفاظ او غرر باشد.
مسعودسعد.
از وزن و قوافی و ز ایهام سخن گفت
الفاظ نکت بود و معانی غرر آمد.
سوزنی .
عبهر نثر زهر شاخ نکت بازکنید
جوهر نظم ز هر سلک غرر بگشائید.
خاقانی .
از نخب ادب و غرر درر و لطایف نکت و بدلهای مستحسن ... نصیبی کافی وافر حاصل کرده . (ترجمه ٔ تاریخ یمینی ). و درر صدف معالی ، و غرر سدف ایام و لیالی . (ترجمه ٔ محاسن اصفهان ص 118).
فرهنگ عمید
= غِرّه
۱. (فقه، حقوق ) خرید و فروش چیزی که خریدار و فروشنده به کنه آن پی نبرند یا بدون تعهد باشد، مانند خریدوفروش ماهی در آب و پرنده در هوا.
۲. [قدیمی] هلاکت.
۳. [قدیمی] فریب خوردن.
۱. (فقه، حقوق) خریدوفروش چیزی که خریدار و فروشنده به کنه آن پی نبرند یا بدون تعهد باشد، مانند خریدوفروش ماهی در آب و پرنده در هوا.
۲. [قدیمی] هلاکت.
۳. [قدیمی] فریب خوردن.
غِرّه#NAME?
غُره۱#NAME?
دانشنامه اسلامی
غَرَّ وَ غُرُور (به ضم غین) و غِرَّة: فریب دادن. تطمیع به باطل. «غَرَّ فُلانٌ فُلاناً غَرّاً وَ غُرُوراً وَ غِرَّةً: خَدَعَهُ وَ اَطْمَعَهُ بِالْباطِلِ» . زندگی دنیا شما را فریفت. . آرزوهای باطل شما را فریفت. غَرور: (به فتح غین) فریب دهنده. راغب گفته: غرور هر آن چیزی است که انسان را فریب دهد از مال، جاه، شهوت و شیطان و گاهی آن را شیطان تفسیر کردهاند که اخبث فریبکاران است . زندگی دنیا شما را فریب ندهد و شیطان شما را به خدا جری نکند. در اقرب الموارد گوید: «ماغَرَّکَ بِفُلانٍ» یعنی چطور بر او جرئت کردی؟ غرور به فتح اول سه بار در قرآن آمده و مراد از آن شیطان یا هر فریبنده است . . علی هذا بهتر است «غَرَّکُمْ» را در این آیات به مناسبت «باء» جرئت معنی کنیم و نیز در آیه زیر: . بنابر آنکه از اقرب الموارد نقل شده «غَرِّکَ» در معنی لازم به کار رفته که جرئت باشد زیرا لازمه فریفته شدن جرئت به خداست یعنی ای انسان چه چیز تو را بر عصیان پروردگار کریمت جری کرد؟ آمدن لفظ «ربّک» و «الکریم» برای اتمام حجت است یعنی نمیبایست به آنکه پرورش دهنده تو و تواناست مخالفت کنی. اینکه گفتهاند: آمدن «الکریم» تلقین جواب از جانب خداست یعنی کرمت مرا مغرور کرد ظاهراً مطلب صحیحی نیست. . در اینگونه آیات ممکن است غرور به ضم اول مصدر از برای مفعول باشد یعنی: زندگی دنیا جز متاع فریفته شدن نیست یا از برای فاعل یعنی: متاع فریبنده همچنین در . نیستند کفّار مگر در فریفته شدن.