جعل بر دو قسم است یکی جعل بسیط که جعل الشئ است که مفاد هم بسیطه است که جعل ابداعی هم گویند و به عبارت دیگر مفاد جعل بسیط جعل الشئ است و جعل الانسان است نه جعل الانسان ضاحک است و مفاد جعل مرکب جعل الانسان ضاحک و یا متعجب است و جعل الشئ است و بنابراین جعل مرکب مخصوص به حالات وجودی و حالات کونی است که بعد از حصول و کون اشیائ است نه خود وجود
جعل بسیط
فرهنگ فارسی
لغت نامه دهخدا
جعل بسیط. [ ج َ ل ِ ب َ ] ( ترکیب وصفی )جعل بر دو قسم است یکی جعل بسیط که جعل الشی است که مفاد هم بسیطه است که جعل ابداعی هم گویند و به عبارت دیگر مفاد جعل بسیط جعل الشی است و جعل الانسان است نه جعل الانسان ضاحک است و مفاد جعل مرکب جعل الانسان ضاحک و یا متعجب است و جعل الشی است و بنابراین جعل مرکب مخصوص به حالات وجودی و حالات کونی است که بعد از حصول و کون اشیاء است نه خود وجود. جعل مرکب را جعل اختراعی هم میگویند و به عبارت دیگر جعل بسیط عبارت از ایجاد دو لیس است از لیس مطلق و اثر آن نفس شی و ابداع مجعول است و جعل مرکب ایجاد شی شی است. ( فرهنگ علوم عقلی تألیف دکتر سید جعفر سجادی ).
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] جعل بسیط به معنی ایجاد تکوینی یا اعتباری یک شیء است.
جعل بسیط ، مقابل جعل مرکب و به معنای ایجاد چیزی به دون لحاظ امور دیگر می باشد ( مانند ایجاد زید ) به گونه ای که معنای کان تامه را افاده می نماید .
تعریف استاد سبحانی
در کتاب المحصول فی علم الاصول آمده است :" الجعل اما جعل بسیط بمعنی ایجاد الشی ء تکوینا و اما جعل مرکب و هو جعل شی ء شیئا کجعل الجسم ابیض ... فان جعل البسیط اما حقیقی کجعل الوجود و اما عرضی کجعل الماهیة "
جعل بسیط ، مقابل جعل مرکب و به معنای ایجاد چیزی به دون لحاظ امور دیگر می باشد ( مانند ایجاد زید ) به گونه ای که معنای کان تامه را افاده می نماید .
تعریف استاد سبحانی
در کتاب المحصول فی علم الاصول آمده است :" الجعل اما جعل بسیط بمعنی ایجاد الشی ء تکوینا و اما جعل مرکب و هو جعل شی ء شیئا کجعل الجسم ابیض ... فان جعل البسیط اما حقیقی کجعل الوجود و اما عرضی کجعل الماهیة "
wikifeqh: جعل_بسیط
کلمات دیگر: