گام دو ماژور یا دو بزرگ (انگلیسی: C major) با مخفف (C) یک گام موسیقایی بر پایهٔ نت «دو» و طبق فواصل گام ماژور در موسیقی اروپایی است.
۱۲ واریاسیون روی تم ک. ۲۶۵ (ولفگانگ آمادئوس موتسارت)
کنسرتو برای فلوت، هارپ و ارکستر (موتسارت)
سمفونی شماره ۳۶ (موتسارت)
سمفونی شماره ۴۱ (موتسارت)
سمفونی شماره ۱ (بتهوون)
سونات ۲۱ پیانو (بتهوون)
تریپل کنسرتو (بتهوون)
سمفونی شماره ۶ (شوبرت)
سمفونی شماره ۹ (شوبرت)
مارش عروسی مندلسون
سمفونی شماره ۲ (شومان)
بولرو (راول)
سمفونی شماره ۷ (شوستاکوویچ)
هرگاه نیم پرده های گامی بین فواصل (سوم و چهارم) و (هفتم و هشتم) قرار داشته باشد آن گام ماژور است.در گام ماژور فاصلهٔ بین نت ها به این ترتیب است:پرده، پرده، نیم پرده، پرده، پرده، پرده، نیم پرده.در نتیجه گام دو ماژور از ترتیب نت های دو - رِ - می - فا - سُل - لا - سی و اکتاو (دو) تشکیل شده و مایه نمای آن دارای هیچ علامت بِمُلْ یا دیِزی نیست. گام کوچکِ نِسْبی آن لا مینور است.
کلیدهای سفید پیانو بر گام دو ماژور منطبق هستند. گام دو ماژور یکی از پر کاربردی ترین گام های موسیقی است.
از بین ۱۰۴ سمفونیِ هایْدِن بیست تای آن در دو ماژور نوشته شده اند، که دومین گام پر استفاده توسط هایدن است (و اولین آن موتسارت به همراه هایدن بیشتر ساخته های خود را برای مراسم عشاء ربانی در دو ماژور نوشتند.
۱۲ واریاسیون روی تم ک. ۲۶۵ (ولفگانگ آمادئوس موتسارت)
کنسرتو برای فلوت، هارپ و ارکستر (موتسارت)
سمفونی شماره ۳۶ (موتسارت)
سمفونی شماره ۴۱ (موتسارت)
سمفونی شماره ۱ (بتهوون)
سونات ۲۱ پیانو (بتهوون)
تریپل کنسرتو (بتهوون)
سمفونی شماره ۶ (شوبرت)
سمفونی شماره ۹ (شوبرت)
مارش عروسی مندلسون
سمفونی شماره ۲ (شومان)
بولرو (راول)
سمفونی شماره ۷ (شوستاکوویچ)
هرگاه نیم پرده های گامی بین فواصل (سوم و چهارم) و (هفتم و هشتم) قرار داشته باشد آن گام ماژور است.در گام ماژور فاصلهٔ بین نت ها به این ترتیب است:پرده، پرده، نیم پرده، پرده، پرده، پرده، نیم پرده.در نتیجه گام دو ماژور از ترتیب نت های دو - رِ - می - فا - سُل - لا - سی و اکتاو (دو) تشکیل شده و مایه نمای آن دارای هیچ علامت بِمُلْ یا دیِزی نیست. گام کوچکِ نِسْبی آن لا مینور است.
کلیدهای سفید پیانو بر گام دو ماژور منطبق هستند. گام دو ماژور یکی از پر کاربردی ترین گام های موسیقی است.
از بین ۱۰۴ سمفونیِ هایْدِن بیست تای آن در دو ماژور نوشته شده اند، که دومین گام پر استفاده توسط هایدن است (و اولین آن موتسارت به همراه هایدن بیشتر ساخته های خود را برای مراسم عشاء ربانی در دو ماژور نوشتند.
wiki: دو ماژور