کلمه جو
صفحه اصلی

لطف الله نیشابوری

فرهنگ فارسی

مولانا لطف الله نیشابوری سالکی آگاه و صاحب جاه .

دانشنامه عمومی

لطف الله بن سلیمان شاه نیشابوری ملقب به مولانا (تولد نیشابور؟_وفات-سال ۸۱۶ هجری قمری) از شاعران ایرانی در قرن هشتم و آغاز قرن نهم هجری بوده است. او از نام خویش برای تخلص شعریش استفاده می کرده و لطف تخلص می کرده است. لطف الله هم عصر با شاهرخ تیموری بوده است.
در انتقاد از اوضاع روزگار خود

دانشنامه آزاد فارسی

لطف الله نیشابوری ( ـ۸۱۰/۸۱۶ق)
شاعر ایرانی. در جوانی به خدمت خواجه علاءالدین محمد فریومدی، صاحب دیوان خراسان، روی آورد. سپس در نیشابور، سبزوار و بیهق ستایشگر امرای سربداری شد و اشعاری در ستایش تاج الدین علی چشمی، معروف به علیِ شمس الدین، و نظام الدین یحیی کرابی و خواجه نجم الدین علی مؤید سرود. مدتی نیز در زمرۀ ستایشگران تیموریان بود و اشعاری در ستایش امیرتیمور گورکان و پسرانش، میرانشاه و شاهرخ، سرود. نیشابوری شاعری قصیده سرا و پیرو سبک خراسانی بود و قصیده هایش بسیار نزدیک به قصاید ابن یمین است. قصایدی در توحید و نعت رسول و ائمۀ اطهار (ع) سروده است. تقی الدین کاشی نزدیک به ۸۰۰ بیت از اشعار او را در خلاصة الاشعار آورده است.

نقل قول ها

لطف الله نیشابوری ملقب به مولانا (تولد نیشابور ؟_وفات-سال ۸۱۶ هجری قمری) از شاعران ایرانی در قرن هشتم و آغاز قرن نهم هجری بوده است.او از نام خویش برای تخلص شعریش استفاده می کرده و لطف تخلص می کرده است.لطف الله هم عصر با شاهرخ تیموری بوده است.
• -> در انتقاد از اوضاع روزگار خود (شعر فارسی در عهد شاهرخ یا آغاز انحطاط در شعر فارسی، تألیف احسان یار شاطر، تهران 1334، ص 204)


کلمات دیگر: