کلمه جو
صفحه اصلی

یادنامه دومین کنگره هزاره نهج البلاغه

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] کتاب «یادنامه دومین کنگره نهج البلاغه» که به زبان فارسی است و به همت بنیاد نهج البلاغه جمع آوری و به چاپ رسیده است. این کتاب از آن جایی که آثار جمعی از نویسندگان زبر دست و خبره را در خود جای داده است، بسیار حائز اهمیت می باشد. در این مجموعه می توان، اطلاعات مفید و قابل توجهی در پیرامون کتاب نهج البلاغه و مولف آن بدست آورد.
کتاب، شامل دیباچه ناشر و متن کتاب که خود شامل شانزده مقاله می باشد، است. از آن جایی که مقالات نویسندگان مختلف در این کتاب جمع آوری شده است، نمی توان شیوه خاصی برای بیان مطالب آن عرضه کرد و این مجموعه با نثرهای متفاوت همراه می باشد.
دیباچه مقاله، از بنیاد نهج البلاغه درباره امام علی(ع) و نهج البلاغه است. مقاله اول از آیت الله مشکینی با نام «اخلاق در نهج البلاغه» است. مولف در این مجموعه چنین آغاز می کند که «اخلاق، جمع «خلق» است. روان انسان، حالات و ملکاتی دارد و اخلاق عبارت از «ملکات روان» است. تشخیص اخلاق، توقف دارد به این که سه موضوع را انسان تصور کند: «روان»، «اخلاق» و «غرض». ...».
ایشان در ادامه این سه مولفه را توضیح و از نهج البلاغه مثال هایی در این باب به خوانندگان ارائه می کند.
دومین مقاله، «حکومت در نهج البلاغه» نام دارد که متعلق به آیت الله خامنه ای می باشد. آغاز بخش این نوشته چنین است که «مسئله حکومت در نهج البلاغه، مانند ده ها مسئله مهم دیگر زندگی، در این کتاب عظیم به شیوه ای غیر از شیوه محققان و مؤلفان مطرح شده است. البته چنین نیست که امیرالمؤمنین(ع) فصلی درباره حکومت باز کرده باشد و با ترتیب مقدماتی به نتیجه گیری برسد. شیوه سخن او در این باب هم؛ مانند ابواب دیگر، شیوه ای حکیمانه است؛ یعنی عبور از مقدمات و قرار گرفتن بر روی نتیجه. نگاه امیرالمؤمنین(ع) به مسئله حکومت، نگاه یک حکیم بزرگی است که با منبع وحی متصل و مرتبط است».


کلمات دیگر: