کلمه جو
صفحه اصلی

یادنامه مفسر کبیر استاد علامه طباطبایی

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] «یادنامه مفسر کبیر علامه طباطبایی»، رساله ای است فارسی، به قلم آیت الله حسن زاده آملی با عنوان«احیای تفکر اسلامی» که در زمان حیات علامه طباطبایی، به رشته تحریر درآمده است.
مقاله، مشتمل بر مطالب متنوعی پیرامون زندگی و آثار علامه طباطبایی است که با ذکر عنوان از هم منفک شده است.
مطلع مقاله، سخنی از استاد شهید مرتضی مطهری(ره) است که در آن، علامه طباطبایی را خدمت گزار بسیار بسیار بزرگ اسلام و مجسمه تقوی و معنویت معرفی کرده است.
این مقاله، به قلم آیت الله حسن زاده در شرح زندگی علامه طباطبایی نگارش شده است. نویسنده، معتقد است که آثار هر کس معرف دارایی اوست و بهترین معرف آن جناب، سیر و سلوک انسانی و آثار علمی از تدریس و تألیف اوست. افاضل حوزه علمیه قم که شاغل کرسی تدریس اصول معارف حقه جعفریه اند از تلامذه اویند و تفسیر عظیم الشان«المیزان» که عالم علم را مایه فخر و مباهات است، یکی از آثار نفیس قلمی و ام الکتاب مؤلفات او است. پس از آن، مطالب متنوعی از تحصیلات و شیوه علمی علامه ذکر شده است.
نویسنده، در بخش دیگری از مقاله به ذکر سلسله اساتید علامه به نقل از خود ایشان پرداخته، می نویسند: «استاد ما مرحوم قاضی رضوان الله علیه(آیت الله حاج سید علی قاضی طباطبایی قدس سره العزیز) بود، و استاد قاضی مرحوم حاج سید احمد کربلایی و استاد ایشان، مرحوم آخوند مولی حسینقلی همدانی و استاد ایشان، مرحوم حاج سید علی شوشتری و استاد ایشان، ملا قلی جولا و بعد از ملا قلی جولا را نمی شناسیم و نمی دانیم که ملا قلی جولا چه کسی بود و خود حاج سید علی شوشتری هم او را نمی شناخت.»


کلمات دیگر: