کلمه جو
صفحه اصلی

فؤاد مصطفی سلطانی

دانشنامه عمومی

فؤاد مصطفی سلطانی (۱۳۲۷، روستای آلمانه در مریوان - ۹ شهریور ۱۳۵۸، جادهٔ مریوان-بانه، نزدیکی روستای بسطام)، فعال سیاسی و انقلابی کمونیست کرد، و رهبر و عضو بنیان گذار حزب کومله بود. وی در تاریخ ۹ شهریور ۱۳۵۸ در نبرد مسلحانه توسط نیروهای جمهوری اسلامی ایران کشته شد.نبو
فؤاد مصطفی سلطانی فرزند محمد رشید خان مالک روستای آلمانه از توابع مریوان در سال ۱۳۲۷ به دنیا آمد. دوران کودکی را در آن جا سپری کرد و تا کلاس چهارم در آن جا به مدرسه رفت. پس از آن به همراه سایر برادرانش به سنندج رفت. سال پنجم ابتدایی را در مدرسه ای در محلهٔ قطارچیان شروع کرد. تا سال آخر دبیرستان یکی از شاگردان ممتاز سنندج بود. سال های تحصیلی هفتم، هشتم و نهم را در دبیرستان رازی خواند و سپس برای تحصیل در رشتهٔ ریاضی، به دبیرستان هدایت رفت و کلاس های دهم، یازدهم و دوازدهم را با کسب مقام اول تمام کرد. در کلاس یازده به عنوان شاگرد نمونه سنندج، برای اردوگاه رامسر انتخاب شد و مدتی را در رامسر گذراند و با محصلین سایر نقاط ایران آشنا شد.
در سال ۱۳۴۶ وارد دانشگاه صنعتی شریف (آریامهر سابق) شده و در رشته مهندسی برق _ الکترونیک تحصیل کرد و سال ۱۳۵۰ مدرک لیسانس خود را دریافت کرده و همان سال با دختری از فامیل های خودش ازدواج کرد.
سلطانی به همراه تعدادی از رفقایش در پائیز سال ۱۳۴۸ تشکلی را به وجود آوردند که بعدها کومله نام گرفت؛ و در همین رابطه در سال ۱۳۵۳ توسط ساواک و زیر نظر کمیته مشترک خرابکاری دستگیر شد. او در سال پایانی زندان به بنا به درخواست خود به زندان سنندج منتقل و در راستای اعتراضات سال ۱۳۵۷ به مدت ۲۴ اعلام اعتصاب غذا کرد.


کلمات دیگر: