کلمه جو
صفحه اصلی

اب انبار علی مردان خان

دانشنامه عمومی

آب انبار علیمردان خان. مختصات: ۳۰°۱۷′۲۵٫۴۱″ شمالی ۵۷°۴′۳۹٫۳۲″ شرقی / ۳۰٫۲۹۰۳۹۱۷°شمالی ۵۷٫۰۷۷۵۸۸۹°شرقی / 30.2903917; 57.0775889
آب انبار تاریخی علی مردان خان (پسر گنجعلی خان) که داخل بازار مسگری غربی واقع شده، دارای ویژگی های معماری جالبی است که توجه بینندگان رو به خود جلب می کند. این بنا از آثار دوره صفویه است و به نوشته کتیبه بالای سردر آن، تاریخ احداث آن ۱۲۰۹ هجری قمری است. این آب انبار حدود ۲ میلیون لیتر آب را ذخیره می کرده است. سردر آب انبار دارای مقرنس کاری و کاشی کاری بسیار زیبایی است. این آب انبار به همراه مجموعه گنجعلی خان در تاریخ ۱۳۴۷/۰۲/۲۶ و به شماره ۸۲۹ ثبت ملی شده است.

دانشنامه آزاد فارسی

آب انبار علی مردان خان. آب انباری واقع در مجموعۀ گنجعلی خان کرمان. علی مردان خان پسر گنجعلی خان بوده است و آب انبار تاریخی علی مردان خان داخل بازار مسگری قرار دارد. کتیبۀ متعلق به این بنا تاریخ ۱۲۰۹ق را نشان می دهد. ابعاد منبع آب انبار ۱۰×۱۹.۵ متر و ارتفاع آن نُه متر است و حدود ۲میلیون لیتر آب را ذخیره می کرده است. سردر آب انبار کاشی کاری زیبایی دارد و سنگ های حکاکی شده نیز در آن دیده می شود. معماری این بنا بسیار جالب است و توجه گردشگران را به خود جلب می کند. منبع ذخیرۀ آب، پوشش منبع، هواکش و بادگیر، راه پله و پاشیر و سردر تزیینی بخش های مختلف این آب انبار را تشکیل می دهند. کمبود آب و بارندگی ساخت آب انبار را برای ذخیرۀ آب در این منطقه الزامی کرده بود. این آب انبار آب شش ماه اهالی پیرامون خود را تأمین می کرد و آبی با کیفیت خوب داشته است. این آب انبار مورد توجه جهانگردان است.


کلمات دیگر: