کلمه جو
صفحه اصلی

نئورئالیسم

دانشنامه عمومی

نئورئالیسم (سینما). نئورئالیسم ایتالیا جنبشی سینمایی بود که پس از پایان جنگ جهانی دوم در ایتالیا پدید آمد تا میانهٔ دههٔ پنجاه تداوم داشت. فیلمسازان پیشروی جنبش " نئورئالیسم " ایتالیا، سعی درنزدیک شدن هر چه بیشتر به " واقعیت " چه در روایت و چه در فرم داشتند. رویکرد اخلاقی فیلمسازان این جنبش به " هنر "، باعث شد تا در سال های پس از جنگ جهانی دوم که ایتالیا درگیر فقر، تورم و بیکاری گسترده بود، فیلم هایی با محوریت طبقات ضعیف جامعه یعنی " کارگران " و " دهقانان " و همچنین پارتیزان هایی که در طی دوران فاشیسم با حکومت موسولینی و اشغالگران نازی می جنگیدند ساخته شود. از برجسته ترین فیلمسازان این جنبش سینمایی روبرتو روسلینی، ویتوریو دسیکا و لوکینو ویسکونتی هستند و فیلم هایی مانند رم شهر بی دفاع، آلمان سال صفر، زمین می لرزد و دزد دوچرخه فیلم های نمونه ای این جنبش سینمایی اند. این جنبش به مرور زمان رو به افول گذاشت و در میانهٔ سال های دههٔ پنجاه، کم کم از میان رفت اما تأثیرات گسترده ای بر سینمای جهان گذاشت.
در دوران حکومت فاشیست ها در ایتالیا، نوعی سینما از طرف حکومت ترویج شد که ارتباطش را از واقعیت بریده بود و تمام هم وغم آن، ترویج تصویری خوب از ایتالیا بود. بنا به دستور حکومت، نمایش مضامینی چون "جنایت" و سایر موضوعاتی که از دید فاشیست ها غیراخلاقی بود ممنوع شده بود. به همین دلیل، در واپسین سال های حکومت فاشیستی در ادبیات و سینمای ایتالیا تمایلی رئالیستی پیدا شد. چهار قدم در ابرها، بچه ها مراقب ما هستند، وسوسه و فیلم های دیگر برخی از فیلمسازان ایتالیایی، تلاشی بود برای مقابله با این موج تحمیل شده از طرف دستگاه حکومتی. جوزپه دسانتیس و ماریا آلیکاتا در سال ۱۹۴۱ چنین نوشتند: "بر این باوریم که روزی با دنبال کردن گام های آرام و خستهٔ کارگری که از سر کار به خانه بازمی گردد، زیباترین فیلم خود را خواهیم ساخت." بر پایهٔ چنین تعریفی، بسیاری فیلم "وسوسه" ساختهٔ ویسکونتی را اولین تلاش جدی برای نزدیک شدن به "واقعیت" در قالب فرم و محتوا می دانند. ویسکونتی که در دههٔ سی، توانسته بود در کنار فیلمساز بزرگ فرانسوی ژان رنوار دستیاری کند، تحت تأثیر روش او قرار داشت و از این جهت می توان بر تأثیر " ژان رنوار " و سبک رئالیسم شاعرانه فرانسه و فیلم تونی که آن را سلف فیلم های این جنبش سینمایی می دانند بر این جنبش سینمایی تأکید کرد. در نهایت بعد از پایان جنگ جهانی دوم، روبرتو روسلینی با ساختن فیلم رم، شهر بی دفاع بر پایه همین نگاه، اولین دستاورد " سینمای نئورئالیستی " را عرضه کرد و به این ترتیب " رم، شهر بی دفاع " اولین فیلم نمونه ای این جنبش سینمایی شد.
در دوران حکومت موسیلینی، سیطره فاشیسم بر صنعت فیلم سازی، باعث شکل گیری استودیوهای فیلم سازی معروف چینه چیتا (معادل ایتالیایی هالیوود) و همچنین مدرسه فیلم ایتالیا شد. در طول جنگ، این استودیوهای مجلل فیلمسازی که در سراسر اروپا معروف بودند به شدت آسیب دیدند و ساخت فیلم های مجلل در آن ها، دیگر امکان پذیر نبود. این خود باعث شد تا فیلمسازان به سمت لوکیشن های واقعی در خیابان ها و مناطق روستایی بروند.
از طرفی، فقر و بیکاری فزاینده ای که در طی حکومت فاشیست ها و سپس جنگ، ایتالیا را درگیر خود کرده بود، پس از سرنگونی فاشیست ها و رسیدن دورانی که به بهار ایتالیا معروف بود، امکان بازگویی پیدا می کرد. بعد از روی کار آمدن ائتلافی از احزاب " چپ " و " لیبرال "، فیلمسازانی که دغدغه بازگویی مشکلات جاری جامعه ایتالیا را داشتند، بیش از پیش امکان رشد پیدا کردند و روایت های خود را بر بستر بحران های جامعه جنگ زده ایتالیا متکی کردند.

دانشنامه آزاد فارسی

نئورِئالیسم (neorealism)
جنبش ادبیِ ایتالیایی. این جنبش، در ۱۹۲۹ با رمانزمان بی اعتنایی اثر آلبرتو موراویا پا گرفت. این رمان بی محابا به مسائل اخلاقی، اجتماعی، و سیاسی بسیار حساس اوایل دورۀ اختناق دیکتاتوری موسولینی پرداخته است. با این حال، جنبش نئورئالیسم تا ۱۹۴۳ که نظام فاشیستی برافتاد، به رشد بطئی خود ادامه داد. رمان های نئورئالیستی، دوازده سال بعد، از نویسندگان کاملاً متفاوتی همچون واسکو پراتولینی، دومنیکو رئا، و ایتالو کالوینو، زندگی پرمشقت زحمت کشان جامعه را دستمایه قرار دادند، و بدین سان از سنّت نخبه گرایی، که قرن ها بر ادبیات ایتالیا سایه افکنده بود، فاصله گرفتند. ویژگی های بارز این جنبش در سینما عبارت اند از طبیعت گرایی (ناتورالیسم)، مضامین اجتماعی، استفاده مکرر از بازیگران غیرحرفه ای و اعتبار بصری که با فیلم برداری در مکان های واقعی به دست می آید. نئورئالیسم، خواه به منزلۀ سبکی هنری، و خواه به مثابۀ بینشی سیاسی، در دهۀ ۱۹۴۰ با فیلم های پس از جنگِ کارگردانانی همچون لوکینو ویسکونتی (وسوسه ۱۹۴۲، زمین می لرزد ۱۹۴۷)، روبرتو روسّلّینی (رُم، شهر بی دفاع ۱۹۴۵، پائیزا ۱۹۴۷) و ویتوریو دسیکا (واکسی ۱۹۴۶، دزد دوچرخه ۱۹۴۸،اومبرتو دِ ۱۹۵۲) شهرت جهانی بیشتری یافت.

پیشنهاد کاربران

نئورئالیسم: نئورئالیسم معرف نوعی سینمای مردمی است که اوج آن در ایتالیاست. در واقع نئورئالیسم در هر کشوری به این معناست که با حفظ اصالت و پایبندی به واقعگرایی ، باید از تمام ظرفیت هنری و تکنیکی یک رسانه ی هنری ، به ویژه سینما بهره گرفت. آغازگران سینمای نئورئالیسم در ایتالیا بزرگانی چون � دیسکا � و � فلینی � بودند. ( اصطلاح سینمایی )


کلمات دیگر: