کلمه جو
صفحه اصلی

هاوارد هاکس

دانشنامه عمومی

هاوارد وینچستر هاکس (به انگلیسی: Howard Winchester Hawks) (زاده ۳۰ مه ۱۸۹۶ - درگذشته ۲۶ دسامبر ۱۹۷۷) کارگردان، تهیه کننده و فیلم نامه نویس فیلم شهیر آمریکایی دوران طلایی هالیوود است.
ریو لوبو (۱۹۷۰)
ال دورادو (۱۹۶۶)
هاتاری (۱۹۶۲)
ریو براوو (۱۹۵۹)
آقایان موطلایی ها را ترجیح می دهند (۱۹۵۳)
آسمان بزرگ (۱۹۵۲)
رود سرخ (۱۹۴۸)
خواب ابدی (۱۹۴۶)
داشتن و نداشتن (۱۹۴۴)
منشی همه کاره او (۱۹۴۰)
فقط فرشتگان بال دارند (۱۹۳۹)
پرورش بیبی (۱۹۳۸)
راه افتخار (۱۹۳۶)
توئنتی اث سنچری (۱۹۳۴)
ما امروز زندگی می کنیم (۱۹۳۳)
صورت زخمی (۱۹۳۲)
هاکس از نظر اکثر منتقدین سینمایی از جمله کارگردانان مولف به شمار می رود که همواره امضای شخصی خود را در آثار سینمایی اش دارد. از آثار معروف این کارگردان بزرگ می توان فیلم های فاخری چون ریو براو، بزرگ کردن بچه، داشتن و نداشتن و هاتاری! نام برد.
هاوارد هاکس در سال ۱۸۹۶ در ایندیانای آمریکا به دنیا آمد. تا پیش از گرایش به سینما در جنگ جهانی اول خلبان بود و از ۱۹۱۹ به عنوان دستیار صحنه در کمپانی «مری پیکفورد» کار سینما را آغاز کرد. بین سال های ۱۹۲۰ و ۱۹۲۵ به تدوینگری فیلم، سپس فیلمنامه نویسی و سرانجام دستیار کارگردانی ارتقاء یافت. در این مرحله کمپانی مری پیکفورد را ترک کرد و به عنوان کارگردان قراردادی به کمپانی «فاکس فیلم کژپوریشن» پیوست. در آنجا هفت فیلم صامت ساخت. پس از پیدایش صدا بود که هاکس اعتباری یافت و توانست قراردادهای درازمدتی با استودیوها ببندد. او تا سال ۱۹۷۰ حدود ۵۰ فیلم را کارگردانی کرد. هاوارد هاکس سال ۱۹۷۷ در کالیفرنیا درگذشت.
سینمای هاکس سینمای قصه گوست، سینمایی برای سینما. هاکس فیلم می سازد که قصه اش را به بهترین نحو و سینمایی ترین شکل ممکن با بهترین و قابل قبول ترین بازی ها بیان کند و به گفته خودش اگر مطمئن نباشد که از عهده گفتن و ساختن قصه فیلم به خوبی برخواهد آمد فیلم را نخواهد ساخت! شاخص این تفکر در سینما بی شک هیچکاک است که در حقیقت سازنده معبدی برای ستایش سینماست و کسانی چون هاکس و جان فورد را نیز در معبد خود گنجانده است. هاکس اول قصه را می خواند و تصور می کند و باز می نویسد. این اولین پله است که او در تمام جرئیات قصه بر روی کاغذ با وسواس پیاده می کند و با خیال آسوده آن را برای پله دوم که پیاده کردن قصه در صحنه است پیش می برد. در پله دوم سینما جان می گیرد. بازی ها با دقت و وسواس تمام تصحیح می شوند. دکوپاژی که فیلم نامه طلب می کند با ظرافت و تیزبینی انجام می شود و بعد نور، صدا، دوریبین، حرکت…


کلمات دیگر: