کلمه جو
صفحه اصلی

تازه به دوران رسیده


مترادف تازه به دوران رسیده : ندیدبدید، نوخاسته، نودولت، نوکیسه

فارسی به انگلیسی

nouveau riche, parvenu, upstart

مترادف و متضاد

ندیدبدید، نوخاسته، نودولت، نوکیسه


فرهنگ عمید

کسی که تازه به ثروت یا مقامی رسیده و مغرور شده باشد.

اصطلاحات

معنی اصطلاح -> تازه به دوران رسیده
کسی که به تازگی از مقام / موقعیت پایینی به مقام / موقعیت بالاتری رسیده یا به سرمایه ای دست یافته و رفتار خودنمایانه / فخرفروشانه دارد.
مثال:
من دخترم را به این تازه به دوران رسیده ها نمی دهم. داماد من باید اصل ونسب دار باشد.

دانشنامه عمومی

تازه به دوران رسیده یا نوکیسه به فردی گفته می شود که بدون پشتوانهٔ صحیح یا زحمتِ متناسب با نتیجه، به مال یا مقامی برسد. به دیگر سخن، به فردی گفته می شود که به تازگی واردِ یک طبقهٔ اقتصادی یا اجتماعی می شود یا شخصی از طبقهٔ اقتصادی یا اجتماعیِ پایین که به صورت ناگهانی سرمایه دار یا قدرتمند می گردد.
یوسفی، مینا. (۱۳۹۴). «عشقم می کشه اینجوری باشم». جامعه پویا. ۱ (۱): ۳۰.
این صفت برای افرادی به کار می رود که به خاطر وقوع برخی نابه سامانی های اقتصادی یا فرهنگی، با استفاده از رانت های دولتی یا روابط ناسالم مافیاگونه به ثروتی گزاف و بدون پشتوانه دست می یابند.
به طور کلی نوکیسگی پیامد نابسامانی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. شاید بتوان گفت مهم ترین عامل در بروز نوکیسگی، اختلال منزلتی یا سرمایه ای است. بر خلاف بعضی تعاریف جامعه شناسی، که طبقات بر اساس ثروت و دارایی به بالا، پایین و متوسط دسته بندی می کنند، در نظریات جدید جامعه شناسی مانند نظریه بوردیو علاوه بر سرمایه مالی (ثروت و دارایی)، سرمایه فرهنگی (تحصیلات و امتیازات علمی)، سرمایه اجتماعی (روابط) و سرمایه نمادین (ابرو و حیثیت) نیز مبنای تعریف از طبقه قرار می گیرد. بر این اساس اختلال منزلتی به این معناست که یک گروه فقیر در جامعه تحت شرایط خاص، به سرمایه مالی بالایی دست می یابد در حالی که سرمایه فرهنگی یا اجتماعی ندارد.از دید ورستن وبلن پیامد ظهور نوکیسگان در جامعه مصرف تظاهری است و از آنجا که این افراد در موقعیتی قرار گرفته اند که شایستهٔ آن نیستند؛ بنابراین از نمادهای رفتاری و فرهنگی آن موقعیت به صورت ظاهری استفاده می کنند.
گاه تحت شرایطی نوکیسگان به گروه مرجع، یعنی گروهی که افراد، خود را با آن مقایسه و با استانداردهای آن ها ارزیابی می کنند ف تبدیل می شوند.تبدیل شدن نوکیسگان به گروه مرجع می تواند موجب بازتولید نابسامانی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جدید شود و تازه به دوران رسیده های علمی و فرهنگی و. ایجاد کند

واژه نامه بختیاریکا

نِیده بین

جدول کلمات

نوباره

پیشنهاد کاربران

ندید بدید

نو کیسه

نوباوه

کسی که تازه به پول رسیده و جنبه و ضرفیت کافی ندارد به طور مثال برای باز کردن راه با ماشین مدل بالای خود مدام برای ماشین های جلویی نور بالا یا بوق می زند یا به رانندگان توهین می کند.

متضادش =

کهن کیسه . [ ک ُ هََ / هَُ س َ / س ِ ] ( ص مرکب ) مالدارقدیم . مقابل نوکیسه . ( آنندراج ) . آنکه دارای دولت دیرینه باشد. مقابل نوکیسه . ( ناظم الاطباء ) . کسی که از قدیم ثروتمند بوده . ( فرهنگ فارسی معین ) . || طمعکار و بخیل و آزمند. ( ناظم الاطباء ) :
کهن کیسه ٔ خاک پنهان شکنج
که هرگز برون ناورد سر ز گنج .

نظامی ( از آنندراج : پنهان شکنج ) .


کلمات دیگر: