کلمه جو
صفحه اصلی

علینقی وزیری

دانشنامه عمومی

دستور تار و تعلیمات موسیقی، ۱۹۲۲ میلادی، برلین
موسیقی نظری (در سه جلد برای دورهٔ متوسطه)، ۱۳۱۳، تهران
نظری مفصل به موسیقی غربی و آکوردشناسی، ۱۳۱۳، تهران
آرمنی موسیقی ربع پرده ای، ۱۳۱۴، تهران
دستور ویولن برای دوره مقدماتی، ۱۳۱۵، تهران
دستور ویولن شامل آوازهای ایرانی، ۱۳۱۵، تهران
سرودهای مدارس «از پندهای سعدی»، ۱۳۱۶، تهران
سه پیشاهنگ، ۱۳۱۶، تهران
خواندنی های کودکان، ۱۳۲۶، تهران
مرال جنگل، ۱۳۲۸، تهران
زیباشناسی در هنر و طبیعت، چاپ دانشگاه تهران، ۱۳۲۹
زیباشناسی تحلیلی اثر پی یر گاستالا، ترجمه توسط وزیری، چاپ دانشگاه تهران، ۱۳۲۶
تاریخ عمومی هنرهای مصور، چاپ دانشگاه تهران، ۱۳۴۶
علینقی وزیری (۹ مهر ۱۲۶۵ – ۱۸ شهریور ۱۳۵۸) مشهور به کلنل وزیری، موسیقی دان ایرانی و از پیشگامان آهنگسازی برای اجرای ارکستری موسیقی ایرانی بود. وی به جهت تأثیرات عمده ای که بر موسیقی سنتی ایران گذاشت، از جمله ایجاد روشی برای نت نویسی و شیوهٔ تدوین ردیف شهرت دارد.
وزیری در تهران به دنیا آمد و به واسطهٔ پدرش در نوجوانی وارد ارتش شد و از همین طریق با موسیقی نظامی آشنا شد. اگر چه در باقی عمرش مدت ها در مناسب مختلف نظامی کار کرد و حتی به درجهٔ کلنلی هم رسید، اما علاقهٔ او به موسیقی نهایتاً بر علاقه اش به امور نظامی چیره شد و بیشتر عمرش را صرف موسیقی کرد. او که از دانش آموختگان مدرسه سن لویی در تهران بود، در حوالی سی سالگی به اروپا رفت و در آلمان و فرانسه آموزش موسیقی به روش غربی دید. وزیری پس از بازگشت به تهران، «مدرسه عالی موسیقی» را برای آموزش موسیقی به روش غربی بنا کرد. وی همچنین نت نویسی را در موسیقی سنتی ایران ترویج و دو علامت عَرَضیِ سُری و کُرُن را برای همین منظور ابداع کرد. وزیری برای اولین بار ردیف موسیقی ایرانی را به صورت مکتوب به نت درآورد و از این طریق و نیز به واسطهٔ شاگردان بسیاری که تربیت کرد، تأثیراتی ماندگار بر موسیقی سنتی ایران گذاشت.
وزیری چندین کتاب مهم در زمینهٔ موسیقی ایرانی (از جمله کتاب دستور تار و کتاب موسیقی نظری) و نیز راجع به زیبایی شناسی نوشت. از وزیری چند قطعهٔ ضبط شده (روی صفحه) باقی مانده است. به جز خلق آثار موسیقی و سرودهای متعدد، وی چندین تئاتر نیز نوشت و روی صحنه برد. او همچنین باشگاهی به نام کلوپ موزیکال برای فعالیت های هنری (موسیقی و نمایش) ایجاد کرد. وزیری به عنوان اولین کسی که اعتدال مساوی را در موسیقی سنتی ایرانی ترویج کرد شناخته می شود. ابداعات وزیری و علاقه اش به ترویج روش غربی آموزش موسیقی، مورد انتقاد موسیقی دانان هم عصر او و پس از او بوده است، اما منتقدان در این که وزیری تأثیری ماندگار بر موسیقی ایرانی گذاشته هم نظر هستند.


کلمات دیگر: