( اسم ) باقی مانده خدای باقی گذاشته خدا : در فرقان نامش بقیه الله دین باقی ازو تا بروز محشر . ) ) ( سروش ) توضیح ماخوذ از آیه ۸۷ سوره ۱۱ ( هود ) : (( بقیه الله خیرلکم ان کنتم مومنین . ) ) ( اگر باور دارید باقی گذاشته خدای برای شما بهتر است ).
بقیه الله
فرهنگ فارسی
فرهنگ معین
( بقیة الله ) (بَ یَّ تُ لْ لا ) [ ع . ] (ص مر. اِمر. ) باقی ماندة خدا، باقی گذاشتة خدا از چیزهای خوب و حلال .
(بَ یَّ تُ لْ لا) [ ع . ] (ص مر. اِمر.) باقی ماندة خدا، باقی گذاشتة خدا از چیزهای خوب و حلال .
فرهنگ عمید
( بقیةاﻟﻠﻪ ) لقب مهدی موعود.
دانشنامه عمومی
اسم امام زمان (امام مهدی)، باقی مانده، جاودانه
بقیةالله. بقیّة الله نزد شیعه از القاب مهدی پسر حسن امام دوازدهم شیعیان دوازده امامی و به معنی باقی گذاشتهٔ خدا است. این اصطلاح در قرآن، ضمن توصیه های شعیب به قومش آمده است.منظور به آزادی قدس استدر مورد وجه استعمال این لقب شیعیان روایت می کنند که مردی از امام ششمشان جعفر صادق پرسید که آیا هنگام سلام به مهدی باید وی را امیرالمؤمنین خطاب کرد؟ جعفر صادق در پاسخ فرموده است که احدی جز علی بن ابی طالب نباید به این نام خوانده شود و هرکس بعد یا قبل از وی کس دیگری را به این نام خوانده است کافر بوده است. سپس در جواب پرسنده که چگونه باید سلام کرد گفته است: «بگوئید: السَّلامُ عَلَیْکَ یا بَقیَّةُ اللهُ «و سپس آیهٔ ۸۶ سورهٔ هود را خوانده است که «آنچه خدا برای شما باقی می گذارد (بقیةالله) بهتر است، اگر واقعاً به خدا ایمان دارید.»
«نجم الثاقب»، باب دوّم، ص ۶۱.
آیه: بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ وَمَآ أَنَاْ عَلَیْکُمْ بِحَفِیظٍترجمه: (مال و سرمایهی حلالی که) خداوند (برای شما) باقی گذارده (از مال و ثروتی که در اثر کم فروشی بدست می آورید) برایتان بهتر است اگر ایمان داشته باشید، و من نگهبان شما (بر حفظ ایمانتان و پذیرش این راه) نیستم.تفسیر شیعه:«بقیّت اللَّه» در این آیه به معنای درآمد و سودی است که از یک سرمایهی حلال و خداپسندانه برای انسان باقی می ماند و صد در صد حلال است. امّا در روایات به هرچه که به ارادهی خداوند برای بشریّت باقی می ماند، «بقیة اللَّه» گفته می شود. از جمله به سربازان مؤمنی که پیروزمندانه از جبههی جنگ برمیگردند، زیرا به ارادهی الهی باقی مانده اند. به امام عصر نیز «بقیة اللَّه» می گویند، چون به خواست خداوند برای هدایت مردم ذخیره و باقی نگهداشته شده است. در روایات می خوانیم که یکی از نام ها و اسامی امام دوازدهم شیعیان «بقیة اللَّه» است و بر او به این نام سلام می کنند: «السلام علیک یا بقیة اللَّه فی ارضه». شیعیان اعتقاد دارند که وقتی امام دوازدهم در مکّه ظهور کند، این آیه را تلاوت کرده و می گوید: من آن «بقیّة اللَّه» هستم. البتّه به سایر امامان شیعه نیز لقب «بقیةاللَّه» داده شده است.
۱ - رزق اندک ولی حلال و پاک، بهتر از درآمدهای بسیار، امّا حرام است. «بقیّت اللّه خیر»
۲ - دنیا، فانی و آخرت باقی است، لذا آخرت گرایی بهتر از دنیاطلبی است. «بقیّت اللَّه خیر لکم»
«نجم الثاقب»، باب دوّم، ص ۶۱.
آیه: بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ وَمَآ أَنَاْ عَلَیْکُمْ بِحَفِیظٍترجمه: (مال و سرمایهی حلالی که) خداوند (برای شما) باقی گذارده (از مال و ثروتی که در اثر کم فروشی بدست می آورید) برایتان بهتر است اگر ایمان داشته باشید، و من نگهبان شما (بر حفظ ایمانتان و پذیرش این راه) نیستم.تفسیر شیعه:«بقیّت اللَّه» در این آیه به معنای درآمد و سودی است که از یک سرمایهی حلال و خداپسندانه برای انسان باقی می ماند و صد در صد حلال است. امّا در روایات به هرچه که به ارادهی خداوند برای بشریّت باقی می ماند، «بقیة اللَّه» گفته می شود. از جمله به سربازان مؤمنی که پیروزمندانه از جبههی جنگ برمیگردند، زیرا به ارادهی الهی باقی مانده اند. به امام عصر نیز «بقیة اللَّه» می گویند، چون به خواست خداوند برای هدایت مردم ذخیره و باقی نگهداشته شده است. در روایات می خوانیم که یکی از نام ها و اسامی امام دوازدهم شیعیان «بقیة اللَّه» است و بر او به این نام سلام می کنند: «السلام علیک یا بقیة اللَّه فی ارضه». شیعیان اعتقاد دارند که وقتی امام دوازدهم در مکّه ظهور کند، این آیه را تلاوت کرده و می گوید: من آن «بقیّة اللَّه» هستم. البتّه به سایر امامان شیعه نیز لقب «بقیةاللَّه» داده شده است.
۱ - رزق اندک ولی حلال و پاک، بهتر از درآمدهای بسیار، امّا حرام است. «بقیّت اللّه خیر»
۲ - دنیا، فانی و آخرت باقی است، لذا آخرت گرایی بهتر از دنیاطلبی است. «بقیّت اللَّه خیر لکم»
wiki: بقیةالله
دانشنامه آزاد فارسی
بَقیَّة الله
(بقیه، مصدر به جای اسم فاعل یا اسم مفعول به معنای بازمانده و آنچه از کسی یا چیزی باقی گذاشته شود) در قرآن، اصطلاحی به معنای بازماندۀ نعمت خداوند. ابوالفتوح رازی می گوید «بقیت خداوند، یعنی آنچه خداوند متعال برای ما باقی گذاشته است از حلال». این کلمه در قرآن تنها یک بار در داستان حضرت شعیب (هود، ۸۶) آمده است. در روایاتشیعه، ائمۀ اطهار (ع) به خصوص حضرت قائم (ع) بقیة الله معرفی شده اند.
(بقیه، مصدر به جای اسم فاعل یا اسم مفعول به معنای بازمانده و آنچه از کسی یا چیزی باقی گذاشته شود) در قرآن، اصطلاحی به معنای بازماندۀ نعمت خداوند. ابوالفتوح رازی می گوید «بقیت خداوند، یعنی آنچه خداوند متعال برای ما باقی گذاشته است از حلال». این کلمه در قرآن تنها یک بار در داستان حضرت شعیب (هود، ۸۶) آمده است. در روایاتشیعه، ائمۀ اطهار (ع) به خصوص حضرت قائم (ع) بقیة الله معرفی شده اند.
wikijoo: بقیه_الله
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] بقیة الله. بقیّة الله در معانی باقی گذارده خداوند، امام معصوم (علیه السلام) و حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به کار رفته است.
بقیه در لغت به معنای باقی مانده، بازمانده و زیادی چیزی آمده است. ← ریشه بقیه این واژه از ریشه «ب ـ ق ـ ی» در برابر فناست، از این رو دربردارنده نوعی ثبات و دوام و به معنای باقی مانده ثابت و پایدار است. بقیه ضرب المثل فضیلت واژه مذکور نزد عرب به صورت ضرب المثلی برای خوبی و فضیلت نیز به کار می رود: «فلانٌ بقیة القوم» یعنی آن شخص از برگزیدگان قوم است. واژه «بقیة الله» در قرآن واژه «بقیة الله» در قرآن دو نوع کاربرد دارد: ← واژه بقیه با اضافه به الله واژه «بقیة الله» در قرآن تنها یک بار و در داستان حضرت شعیب (علیه السلام) آمده است که وی پس از برحذر داشتن قوم خویش از کم فروشی در داد و ستدها فرمود: آنچه خداوند برای شما باقی گذارده بهتر است برای شما، اگر ایمان داشته باشید: «بَقِیَّةُ اللّهِ خَیرٌ لَکُم اِن کُنتُم مُؤمِنینَ». ← واژه بقیه بدون اضافه به الله واژه «بقیه» بدون اضافه به «الله» و دیگر مشتقات از ریشه بقاء در موارد متعددی به کار رفته و در آنها از مسائلی چند سخن به میان آمده است؛ مانند لزوم دوری جستن از سود حاصل از ربا ، ماندگار بودن خدای متعال و آنچه نزد اوست ، باقی ماندن آخرت و رزق الهی و اظهار شگفتی از نبودن بقایایی از نسل قدیم که از فساد در زمین نهی کنند. نتیجه بررسی آیات بررسی آیات یاد شده نشان می دهد که اساساً، بقا و ماندگاری تنها از آن خدای متعال و اسمای حسنای وی و چیزی است که وجهه خدایی داشته: «و یَبقی وجهُ رَبِّـکَ...» یا نزد او باشد: «و ما عِندَاللّهِ باق» و جز آن از بین رفتنی است: «کُلُّ مَن عَلَیها فَان» ، «ما عِندَکُم یَنفَدُ» ، چنان که سودی که از راه حرام (ربا) به دست آید ناپایدار است: «یَمحَقُ اللّهُ الرِّبوا». مقصود از بقیة الله در آیه ربا نظرات مختلفی درباره مقصود از بقیة الله در آیه ربا داده شده است. ← سود حلال مقصود از بقیّة الله در آیه یاد شده سود حلالی است که پس از رعایت پیمانه صحیح و دقیق باقی می ماند ، از این رو مال باقی مانده و متمایز از حرام به «الله» اضافه گشته و چنین اضافه ای حاکی از نوعی شرافت و ارزش است. ← اعم از مال دنیا و غیره برخی گفته اند: مراد از بقیة الله یا مالی است که در دنیا در دست شخص می ماند یا ثواب خدا (که در آخرت به او می رسد) یا خشنودی خداست (که نصیب وی می گردد) و در هر سه صورت بقیة الله خیر است، زیرا اگر مراد از بقیة الله مال باشد خیر بودن آن از این روست که چنین شخصی که در داد و ستد خویش به سود حلال بسنده می کند، مورد اعتماد مردم واقع می شود و معامله او رونق یافته، از این راه درهای روزی بر روی او گشوده می شود و اگر آن را بر ثواب اخروی حمل کنیم، روشن است که دنیا و آنچه در آن است فانی می شود و ثواب و اجر اخروی، جاوید و از این جهت خیر است و اگر آن را به خشنودی خداوند معنا کنیم خیر بودن بقیة اللّه نیازی به توضیح ندارد. ← قسط و عدل برخی محققان، «بقیة الله» را در آیه یاد شده به قسط و عدل تفسیر کرده و گفته اند: خدای سبحان مال را زینت زندگی دنیا می داند ؛ اما قسط و عدل را جزو بقیة الله و باقیات صالحات دانسته، می فرماید: اگر قسط و عدل را رعایت کنید عدل الهی زنده می شود و این برای شما بهتر است و می ماند. ← معانی دیگر مفسران به معانی دیگری نیز مانند اطاعت و انقیاد، رزق، موجود مبارک و ارزشمند و رحمت و فضل اشاره کرده اند. نتیجه گیری از آیه ربا به نظر می رسد همه این موارد از باب بیان مصداق باشد و از این رو بر آنها بقیة الله اطلاق شده است و آیه مورد بحث گرچه در مورد خاصی نازل شده؛ اما با توجه به جامعیت و گستردگی ویژه قرآن می توان بقیّة الله را بر هر وجود سودمند و پایداری که از سوی پروردگار برای بشر مانده و مایه رحمت و خیر و سعادت او شده باشد به کار برد. ← بقیة الله بودن انبیا و اوصیا از این رو انبیای الهی، امامان و رهبران دینی می توانند از بارزترین مصادیق «بقیة الله» باشند، چنان که در جوامع روایی بر ائمه طاهرین (علیهم السلام) تطبیق شده است. ← بقیة الله بودن حضرت ولی عصر چون حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) آخرین امام و تنها بازمانده انبیا و امامان و آخرین ذخیره الهی و یگانه حجت خداوند در روی زمین برای حفظ جوامع انسانی و از بهترین مصداق های اسمای حسنای الهی و مظاهر قسط و عدل است، می تواند از روشن ترین مصادیق «بقیّة اللّه» به شمار آید. ←← گواه بر مدعا گواه این مدعا آن است که افزون بر ادعیه و زیارات، در روایات فراوانی، از آن حضرت به «بقیّة اللّه» تعبیر شده است؛ امام صادق (علیه السلام) فرمود: هرگاه خواستید به او خطاب کنید بگویید: «السلام علیک یا بقیة اللّه». سپس به آیه شریفه «بقیة الله خیر لکم» استشهاد فرمودند. بر پایه روایتی از امام باقر (علیه السلام)اولین جمله ای که امام زمان (عج) هنگام ظهور بر زبان می آورند آیه شریفه «بَقِیَّةُ اللّهِ خَیرٌ لَکُم...» است و آنگاه می فرمایند: «أنا بقیّة اللّه و حجّته و خلیفته؛ منم آنچه خداوند برای شما باقی گذارده و حجت و خلیفه او».
بقیه در لغت به معنای باقی مانده، بازمانده و زیادی چیزی آمده است. ← ریشه بقیه این واژه از ریشه «ب ـ ق ـ ی» در برابر فناست، از این رو دربردارنده نوعی ثبات و دوام و به معنای باقی مانده ثابت و پایدار است. بقیه ضرب المثل فضیلت واژه مذکور نزد عرب به صورت ضرب المثلی برای خوبی و فضیلت نیز به کار می رود: «فلانٌ بقیة القوم» یعنی آن شخص از برگزیدگان قوم است. واژه «بقیة الله» در قرآن واژه «بقیة الله» در قرآن دو نوع کاربرد دارد: ← واژه بقیه با اضافه به الله واژه «بقیة الله» در قرآن تنها یک بار و در داستان حضرت شعیب (علیه السلام) آمده است که وی پس از برحذر داشتن قوم خویش از کم فروشی در داد و ستدها فرمود: آنچه خداوند برای شما باقی گذارده بهتر است برای شما، اگر ایمان داشته باشید: «بَقِیَّةُ اللّهِ خَیرٌ لَکُم اِن کُنتُم مُؤمِنینَ». ← واژه بقیه بدون اضافه به الله واژه «بقیه» بدون اضافه به «الله» و دیگر مشتقات از ریشه بقاء در موارد متعددی به کار رفته و در آنها از مسائلی چند سخن به میان آمده است؛ مانند لزوم دوری جستن از سود حاصل از ربا ، ماندگار بودن خدای متعال و آنچه نزد اوست ، باقی ماندن آخرت و رزق الهی و اظهار شگفتی از نبودن بقایایی از نسل قدیم که از فساد در زمین نهی کنند. نتیجه بررسی آیات بررسی آیات یاد شده نشان می دهد که اساساً، بقا و ماندگاری تنها از آن خدای متعال و اسمای حسنای وی و چیزی است که وجهه خدایی داشته: «و یَبقی وجهُ رَبِّـکَ...» یا نزد او باشد: «و ما عِندَاللّهِ باق» و جز آن از بین رفتنی است: «کُلُّ مَن عَلَیها فَان» ، «ما عِندَکُم یَنفَدُ» ، چنان که سودی که از راه حرام (ربا) به دست آید ناپایدار است: «یَمحَقُ اللّهُ الرِّبوا». مقصود از بقیة الله در آیه ربا نظرات مختلفی درباره مقصود از بقیة الله در آیه ربا داده شده است. ← سود حلال مقصود از بقیّة الله در آیه یاد شده سود حلالی است که پس از رعایت پیمانه صحیح و دقیق باقی می ماند ، از این رو مال باقی مانده و متمایز از حرام به «الله» اضافه گشته و چنین اضافه ای حاکی از نوعی شرافت و ارزش است. ← اعم از مال دنیا و غیره برخی گفته اند: مراد از بقیة الله یا مالی است که در دنیا در دست شخص می ماند یا ثواب خدا (که در آخرت به او می رسد) یا خشنودی خداست (که نصیب وی می گردد) و در هر سه صورت بقیة الله خیر است، زیرا اگر مراد از بقیة الله مال باشد خیر بودن آن از این روست که چنین شخصی که در داد و ستد خویش به سود حلال بسنده می کند، مورد اعتماد مردم واقع می شود و معامله او رونق یافته، از این راه درهای روزی بر روی او گشوده می شود و اگر آن را بر ثواب اخروی حمل کنیم، روشن است که دنیا و آنچه در آن است فانی می شود و ثواب و اجر اخروی، جاوید و از این جهت خیر است و اگر آن را به خشنودی خداوند معنا کنیم خیر بودن بقیة اللّه نیازی به توضیح ندارد. ← قسط و عدل برخی محققان، «بقیة الله» را در آیه یاد شده به قسط و عدل تفسیر کرده و گفته اند: خدای سبحان مال را زینت زندگی دنیا می داند ؛ اما قسط و عدل را جزو بقیة الله و باقیات صالحات دانسته، می فرماید: اگر قسط و عدل را رعایت کنید عدل الهی زنده می شود و این برای شما بهتر است و می ماند. ← معانی دیگر مفسران به معانی دیگری نیز مانند اطاعت و انقیاد، رزق، موجود مبارک و ارزشمند و رحمت و فضل اشاره کرده اند. نتیجه گیری از آیه ربا به نظر می رسد همه این موارد از باب بیان مصداق باشد و از این رو بر آنها بقیة الله اطلاق شده است و آیه مورد بحث گرچه در مورد خاصی نازل شده؛ اما با توجه به جامعیت و گستردگی ویژه قرآن می توان بقیّة الله را بر هر وجود سودمند و پایداری که از سوی پروردگار برای بشر مانده و مایه رحمت و خیر و سعادت او شده باشد به کار برد. ← بقیة الله بودن انبیا و اوصیا از این رو انبیای الهی، امامان و رهبران دینی می توانند از بارزترین مصادیق «بقیة الله» باشند، چنان که در جوامع روایی بر ائمه طاهرین (علیهم السلام) تطبیق شده است. ← بقیة الله بودن حضرت ولی عصر چون حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) آخرین امام و تنها بازمانده انبیا و امامان و آخرین ذخیره الهی و یگانه حجت خداوند در روی زمین برای حفظ جوامع انسانی و از بهترین مصداق های اسمای حسنای الهی و مظاهر قسط و عدل است، می تواند از روشن ترین مصادیق «بقیّة اللّه» به شمار آید. ←← گواه بر مدعا گواه این مدعا آن است که افزون بر ادعیه و زیارات، در روایات فراوانی، از آن حضرت به «بقیّة اللّه» تعبیر شده است؛ امام صادق (علیه السلام) فرمود: هرگاه خواستید به او خطاب کنید بگویید: «السلام علیک یا بقیة اللّه». سپس به آیه شریفه «بقیة الله خیر لکم» استشهاد فرمودند. بر پایه روایتی از امام باقر (علیه السلام)اولین جمله ای که امام زمان (عج) هنگام ظهور بر زبان می آورند آیه شریفه «بَقِیَّةُ اللّهِ خَیرٌ لَکُم...» است و آنگاه می فرمایند: «أنا بقیّة اللّه و حجّته و خلیفته؛ منم آنچه خداوند برای شما باقی گذارده و حجت و خلیفه او».
wikifeqh: مشروع آن دانسته اند.
wikishia: ستم پیشه اند! من بقیه الله هستم. خداوند می فرماید: بقیه الله برای شما بهتر است، اگر مؤمن باشید...
همچنین نجمه مادر گرامی حضرت امام رضا علیه السلام گوید: چون فرزندم به دنیا آمد، پسر را در پارچه سفیدی پیچیده بدست پدر دادم. در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفتند و کامش را با آب فرات برداشته به من برگرداند و فرمودند: بگیر او را. بدرستی که او بقیه الله عزوجل است در زمین.
با همه آنچه آوردیم، در بسیاری از احادیث این لقب شریف به خصوص به حضرت صاحب الامر علیه السلام اطلاق شده و آن وجود مقدس خود را به این عنوان معرفی نموده و سایر بقیه الله حضرتش را به این نام نامیده اند. به حدی این لقب با آن سرور ارتباط پیدا نموده که به صورت لقب اختصاصی حضرتش درآمده است؛ به طوری که تا بقیه الله گفته می شود جز آن بقیه الله منتظر به نظر نمی آید. شاید سر مطلب این باشد که این بقیه الله، بقیه تمام بقیه الله هاست و پس از او دیگر بقیه اللهی نیست. هر کدام از حج الهیه که از آغاز عالم آمدند، گرچه بقیه الله بودند و خدا آنها را برای هدایت خلق باقی و بجا گذارده بود، بعد از هر یک دیگری می آمد و اگر بقیه اللهی از دنیا می رفت، بقیه اللهی دیگر به جا می ماند و این رشته باقی بود. ولی آن وجود مقدس، بقیه ای است که پس از او دیگر بقیه ای نیست؛ آخرین بقیه الله است. با آمدن او دیگر بقیه ای باقی نمانده است که بیاید.
همچنین نجمه مادر گرامی حضرت امام رضا علیه السلام گوید: چون فرزندم به دنیا آمد، پسر را در پارچه سفیدی پیچیده بدست پدر دادم. در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفتند و کامش را با آب فرات برداشته به من برگرداند و فرمودند: بگیر او را. بدرستی که او بقیه الله عزوجل است در زمین.
با همه آنچه آوردیم، در بسیاری از احادیث این لقب شریف به خصوص به حضرت صاحب الامر علیه السلام اطلاق شده و آن وجود مقدس خود را به این عنوان معرفی نموده و سایر بقیه الله حضرتش را به این نام نامیده اند. به حدی این لقب با آن سرور ارتباط پیدا نموده که به صورت لقب اختصاصی حضرتش درآمده است؛ به طوری که تا بقیه الله گفته می شود جز آن بقیه الله منتظر به نظر نمی آید. شاید سر مطلب این باشد که این بقیه الله، بقیه تمام بقیه الله هاست و پس از او دیگر بقیه اللهی نیست. هر کدام از حج الهیه که از آغاز عالم آمدند، گرچه بقیه الله بودند و خدا آنها را برای هدایت خلق باقی و بجا گذارده بود، بعد از هر یک دیگری می آمد و اگر بقیه اللهی از دنیا می رفت، بقیه اللهی دیگر به جا می ماند و این رشته باقی بود. ولی آن وجود مقدس، بقیه ای است که پس از او دیگر بقیه ای نیست؛ آخرین بقیه الله است. با آمدن او دیگر بقیه ای باقی نمانده است که بیاید.
wikiahlb: ظلم و ستم و استثمار دیگران بدست آید- سبب بی نیازی شما نخواهد بود، بلکه" سرمایه حلالی که برای شما باقی می ماند هر چند کم و اندک باشد اگر ایمان به خدا و دستورش داشته باشید بهتر است" (بقیت الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین). تعبیر به" بقیة الله" یا به خاطر آن است که سود حلال اندک چون به فرمان خدا است" بقیة الله" است و یا اینکه تحصیل حلال باعث دوام نعمت الهی و بقای برکات می شود و یا اینکه اشاره به پاداش و ثواب های معنوی است که تا ابد باقی می ماند هر چند دنیا و تمام آنچه در آن است فانی شود، آیه ۴۶سوره کهف و الباقیات الصالحات خیر عند ربک ثوابا و خیر املا نیز اشاره به همین است.
wikifeqh: حقوق مردم را کم مدهید و در زمین به فساد سر برمدارید اگر مؤمن باشید باقیمانده (حلال) خدا برای شما بهتر است و من بر شما نگاهبان نیستم.» («بقیة الله» به معنای سود حلالی است که خداوند پس از اتمام کیل و وزن نصیب انسان می کند. در مقابل «بخس» و «تطفیف» که به معنای ایجاد نقص در حقوق دیگران و کم فروشی در معامله است.)
توصیه شعیب به قوم خود
نیکو و ماندگار بودن سود حاصل از تجارت مشروع و عادلانه، از سخنان شعیب علیه السّلام به قوم خویش:«و الی مدین اخاهم شعیبا... و یـقوم اوفوا المکیال و المیزان بالقسط و لاتبخسوا الناس اشیآءهم و لاتعثوا فی الارض مفسدین بقیت الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین...» «و به سوی (اهل) مدین برادرشان شعیب را (فرستادیم). .. و ای قوم من پیمانه و ترازو را به داد تمام دهید و حقوق مردم را کم مدهید و در زمین به فساد سر برمدارید اگر مؤمن باشید باقیمانده (حلال) خدا برای شما بهتر است...». جناب شعیب در بار اول با نهی از نقص کیل و وزن ، آنان را بسوی صلاح دعوت کرد و در نوبت دوم به ایفاء کیل و وزن امر کرد و از بخس مردم و ناتمام دادن حق آنان نهی نمود و این خود اشاره است به اینکه صرف اجتناب از نقص مکیال و میزان در دادن حق مردم کافی نیست- و اگر در اول از آن نهی کرد در حقیقت برای این بود که مقدمه ای اجمالی باشد برای شناختن وظیفه بطور تفصیل- بلکه واجب است ترازو دار و قپاندار در ترازو و قپان خود ایفاء کند یعنی حق آن دو را بدهد و در حقیقت خود ترازودار و قپاندار طوری باشند که اشیای مردم را در معامله کم نکنند و خود آن دو بدانند که امانت ها و اشیای مردم را بطور کامل به آنان داده اند.
آگاهی از خیر به شرط داشتن ایمان
...
توصیه شعیب به قوم خود
نیکو و ماندگار بودن سود حاصل از تجارت مشروع و عادلانه، از سخنان شعیب علیه السّلام به قوم خویش:«و الی مدین اخاهم شعیبا... و یـقوم اوفوا المکیال و المیزان بالقسط و لاتبخسوا الناس اشیآءهم و لاتعثوا فی الارض مفسدین بقیت الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین...» «و به سوی (اهل) مدین برادرشان شعیب را (فرستادیم). .. و ای قوم من پیمانه و ترازو را به داد تمام دهید و حقوق مردم را کم مدهید و در زمین به فساد سر برمدارید اگر مؤمن باشید باقیمانده (حلال) خدا برای شما بهتر است...». جناب شعیب در بار اول با نهی از نقص کیل و وزن ، آنان را بسوی صلاح دعوت کرد و در نوبت دوم به ایفاء کیل و وزن امر کرد و از بخس مردم و ناتمام دادن حق آنان نهی نمود و این خود اشاره است به اینکه صرف اجتناب از نقص مکیال و میزان در دادن حق مردم کافی نیست- و اگر در اول از آن نهی کرد در حقیقت برای این بود که مقدمه ای اجمالی باشد برای شناختن وظیفه بطور تفصیل- بلکه واجب است ترازو دار و قپاندار در ترازو و قپان خود ایفاء کند یعنی حق آن دو را بدهد و در حقیقت خود ترازودار و قپاندار طوری باشند که اشیای مردم را در معامله کم نکنند و خود آن دو بدانند که امانت ها و اشیای مردم را بطور کامل به آنان داده اند.
آگاهی از خیر به شرط داشتن ایمان
...
wikifeqh: بقیة الله_(قرآن)
[ویکی شیعه] بَقیّةُاللّه، تعبیری قرآنی و در آموزه های شیعی از القاب آخرین امام شیعه اثنی عشری است. این ترکیب، در کتابت قرآن کریم به صورت «بَقیتُ الله» ضبط شده است.
تعبیر «بقیت الله» در آیه هشتادوششم سوره هود آمده است. در این آیه پس از آنکه شعیب (ع)، قوم خود را به پرستش خداوند دعوت و از کم فروشی و تباهکاری نهی می کند، آگاهی می دهد که آنچه از خدا می ماند، برای شما بهتر است: «بَقیت اللّهِ خَیرٌ لکُم اِن کُنتم مؤمنین»
مفسران بقیة اللّه را، در این آیه، به پُرداشتن پیمانه و ابزار سنجشِ («مکیال » و «میزانِ») یاد شده در آیه هشتاد و پنجم همین سوره پیوند داده و گفته اند که بقیة اللّه، یعنی آنچه پس از پیمانه کردن و سنجیدنِ درست برای شما بماند یا خداوند برای شما نگاه دارد، برای شما بهتر از آن است که نادرستی و کم فروشی کنید.
تعبیر «بقیت الله» در آیه هشتادوششم سوره هود آمده است. در این آیه پس از آنکه شعیب (ع)، قوم خود را به پرستش خداوند دعوت و از کم فروشی و تباهکاری نهی می کند، آگاهی می دهد که آنچه از خدا می ماند، برای شما بهتر است: «بَقیت اللّهِ خَیرٌ لکُم اِن کُنتم مؤمنین»
مفسران بقیة اللّه را، در این آیه، به پُرداشتن پیمانه و ابزار سنجشِ («مکیال » و «میزانِ») یاد شده در آیه هشتاد و پنجم همین سوره پیوند داده و گفته اند که بقیة اللّه، یعنی آنچه پس از پیمانه کردن و سنجیدنِ درست برای شما بماند یا خداوند برای شما نگاه دارد، برای شما بهتر از آن است که نادرستی و کم فروشی کنید.
wikishia: بقیةالله
پیشنهاد کاربران
the one who remains with Allah
بنام خدا
با سلام، چندین ایمیل برایم رسید که در خصوص اینکه کلمه یا نام امام مهدی عج که بنده نظر داده بودم مهدی ( بعنوان نام مبارک امام زمان عج ) هم اسم فاعل و هم اسم مفعول هست و برخی دوستان معتقد به یکی از این دو مورد بودند لذا حقیر را به چالش کشاندند و با بررسی چند منبع به این نتیجه رسیدم . بقیه الله از کلمه بقیه هست یعنی بازمانده که در اینجا مقصود حضرت مهدی موعود ( عج ) میباشند واین کلمه بقیه که اشاره به مهدی هست ، لذا مهدی هم به عنوان اسم فاعل و هم اسم مفعول میباشد. دانشنامه امام مهدی در ۱۰ جلد که دارم موعود نامه یا الفبای مهدویت که کتاب بسیار مفیدی هست در منزل بود و سایت دانشنامه اسلامی را بررسی فرمایند . و باز اگر موردی بود ما در خدمتیم و وارد گود زورخانه خواهیم شد. باتشکر.
با سلام، چندین ایمیل برایم رسید که در خصوص اینکه کلمه یا نام امام مهدی عج که بنده نظر داده بودم مهدی ( بعنوان نام مبارک امام زمان عج ) هم اسم فاعل و هم اسم مفعول هست و برخی دوستان معتقد به یکی از این دو مورد بودند لذا حقیر را به چالش کشاندند و با بررسی چند منبع به این نتیجه رسیدم . بقیه الله از کلمه بقیه هست یعنی بازمانده که در اینجا مقصود حضرت مهدی موعود ( عج ) میباشند واین کلمه بقیه که اشاره به مهدی هست ، لذا مهدی هم به عنوان اسم فاعل و هم اسم مفعول میباشد. دانشنامه امام مهدی در ۱۰ جلد که دارم موعود نامه یا الفبای مهدویت که کتاب بسیار مفیدی هست در منزل بود و سایت دانشنامه اسلامی را بررسی فرمایند . و باز اگر موردی بود ما در خدمتیم و وارد گود زورخانه خواهیم شد. باتشکر.
کلمات دیگر: