کلمه جو
صفحه اصلی

ابراهیم حاتمی کیا

دانشنامه عمومی

ابراهیم حاتَمی کیا (زاده ۱ مهر ۱۳۴۰ در تهران) کارگردان، نویسنده، تدوینگر، بازیگر و فیلمبردار سینمای ایران است. وی دانش آموختهٔ رشته سینما (گرایش فیلمنامه نویسی) از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است. او فعالیت های سینمایی خود را با ساخت فیلم های کوتاه و مستند در رابطه با سینمای جنگ آغاز کرد. او برای ساخت فیلم آژانس شیشه ای جایزه بهترین فیلم نامه و کارگردانی را از شانزدهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. حاتمی کیا تاکنون سه بار برای فیلم های آژانس شیشه ای، به رنگ ارغوان و به وقت شام موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر شده است. همچنین وی برای فیلم ربان قرمز نامزد جایزه صدف طلایی جشنواره فیلم سن سباستین شد. در سال ۱۳۹۳ حاتمی کیا یکی از نه سینماگری بود که نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر برای یک عمر فعالیت دریافت کرد. حاتمی کیا در رأی گیری از ۵۵ فیلم شناس ایرانی به سال ۱۳۸۱ به عنوان یکی از ده فیلم ساز برتر تاریخ سینمای ایران شناخته شد و همچنین در نظرسنجی از ۴۳ منتقد برای بهترین کارگردانان پس از انقلاب جزء پنج فیلم ساز اول قرار گرفت.تقریبا تمام فیلم های او در طول دوره کاریش از منظر های متفاوت با حاشیه های بسیار روبرو بوده .از جمله مشکلاتی که برای اکران فیلم به رنگ ارغوان برای او پیش آمد و باعث توقیف پنج ساله آن شد.مشکلات پیش آمده برای فیلم به دلیل موضوع حساس آن یعنی عشق یک مامور اطلاعاتی به دختر یک فعال سیاسی فراری بوده است.با این که فیلم با نقد های بسیار مثبتی مواجه شد و بعضی هنوز هم معتقد هستند این فیلم بهترین فیلم حاتمی کیا بعد از آژانس شیشه ای،تا به الان است اما مورد انتقاد شدید بعضی تند رو ها قرار گرفت.بعده ها تهیه کننده فیلم اعلام کرد در آن زمان حتی آیت الله رفسنجانی برای اکران فیلم پادرمیانی کرده بوده،که بی نتیجه بوده است.اما جدید ترین حواشی مربوط به آخرین فیلم حاتمی کیا به نام به وقت شام است.از اعتراض حاتمی کیا در جشنواره فجر برای بی توجهی به فیلمش گرفته،تا تبلیغات نامتعارف عوامل فیلم در اکران.حاتمی کیا بعد از ورود جنجالی بعضی عوامل فیلم با اسب با گریم مردان داعشی،به سینمای محل اکران فیلم گفت هیچ دخالتی در این کار نداشته و از همه کسانی که وحشت زده شده اند عزرخواهی میکند.
برنده جایزه ویژه هیئت داوران بهترین کارگردانی هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم دیده بان
حاتمی کیا در سال ۱۳۴۰ در یک خانواده مذهبی با اصالت «آذربایجانی» در تهران متولد شد. باورها و اعتقادات مذهبی خانواده مانع از راهیابی وی به سینما می شد. آزادی دوران جوانی و مصادف شدن با انقلاب اسلامی دو عاملی بود که او را به سوی سینما سوق داد. او فعالیت های سینمایی اش را از سال ۱۳۵۹ با نوشتن فیلم نامه و کارگردانی فیلم های کوتاه در فضای جبهه و جنگ آغاز کرد. حاتمی کیا در سال ۱۳۶۴ نخستین فیلم بلند خود را به نام هویت برای شبکه دوم سیما ساخت که می کوشید تصویری واقع گرایانه از گرایش های سیاسی آن دوران پرآشوب ارائه دهد. پس از ساخت این فیلم خسرو دهقان منتقد سینما استعداد حاتمی کیا را کشف کرد و در یکی از نشریات سینمایی نوشت، فیلمساز خوش قریحه ای دارد وارد سینما می شود. حاتمی کیا در سال ۱۳۶۷ در دوره فیلمنامه نویسی دانشگاه هنر تهران شرکت می کند و در سال ۱۳۷۲از پایان نامه خود با موضوع نئورئالیسم ایتالیا دفاع می کند. وی در دومین تجربه سینمایی خود فیلم دیده بان را ساخت.
او در سال ۱۳۸۹ فیلم گزارش یک جشن را ساخت و این فیلم در جشنواره فجر رونمایی شد و پس از آن توسط وزارت ارشاد توقیف شده و هیج گاه به نمایش عمومی در نیامد. اغلب منتقدان، از کرخه تا راین، آژانس شیشه ای و به رنگ ارغوان را بهترین فیلم های حاتمی کیا می دانند.
بیشتر آثار حاتمی کیا رابطه کم رنگ یا پر رنگی با جنگ ایران و عراق دارد. آثار او دارای نماد ها و استعاره های گوناگون است. در بیشتر آثار حاتمی کیا عنصر پلاک به عنوان نماد هویت حضور دارد. حاتمی کیا به عنوان یک سینماگر مؤلف، معتقد به عقیده شخصی و نگاه سینمایی خودش است. نگاه به هویت ملی و اعتقاد فردی در آثار وی به چشم می خورد. حاتمی کیا سعی کرده است در آثار خود در کنار آرمان گرایی از واقعیت ها نیز فاصله نگیرد. دریچه عرفان و نقد نیز در آثار وی مشهود است.

نقل قول ها



کلمات دیگر: