کلمه جو
صفحه اصلی

گرگ های خاکستری

دانشنامه عمومی

گرگ های خاکستری (ترکی استانبولی: Bozkurtlar) که با نام رسمی انجمن ایدئال گرایان (ترکی: ; "Ülkü Ocakları") نیز شناخته می شود سازمان ملی گرای افراطی ترک می باشد. کارشناسان علوم اجتماعی این سازمان را ملی گرای افراطی ونئوفاشیست می دانند. بخش جوانان این سازمان پیوند عمیقی با حزب حرکت ملی ترکیه دارد و به نوعی شاخه نظامی این حزب به شمار می آید.
Currently: ترکیه، جمهوری ترک قبرس شمالی، اروپای غربی، سوریه و جمهوری خلق چین
Formerly: جمهوری آذربایجان (1992–95; banned), چچن و داغستان(1990s)
این سازمان در اواخر دهه ۶۰ میلادی توسط سرهنگی ترک به نام آلپ ارسلان تورکش تأسیس شد. دوران اوج این گروه اواخر دهه ۷۰ میلادی بود در آن دوران اختلافات اعضای این سازمان با چپگرایان ترکیه به درگیری های خیابانی انجامید و موجب کشته شدن عده ای از رهبران کمونیست های ترک همچون دنیز گزمیش و ماهر چایان شد. پژوهشگران این سازمان را جوخه مرگ توصیف کرده اند و گرگ های خاکستری را مسئول اکثر خشونت ها و قتل های دهه ۷۰ در ترکیه می دانند. مرگبارترین عملیات این سازمان کشتار مرعش می باشد که منجر به کشته شدن بیش از ۱۰۰ کرد علویان در این شد. همچنین گفته می شود این سازمان در کشتار میدان تقسیم در می ۱۹۷۷ دست داشته است. در سال ۱۹۸۱ یکی از اعضای گرگ های خاکستری به نام محمدعلی آغچا قصد ترور پاپ ژان پل دوم را داشت که این ترور نافرجام ماند. با توجه به این حملات، گرگهای خاکستری توسط برخی از محققان، روزنامه نگاران و دولتمردان به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می شود.
سازمان پانترک افراطی گرگ های خاکستری به از فروپاشی شوروی در دهه ۹۰ میلادی فعالیت خود را به کشورهای ترک مسلمان جداشده از شوروی گسترش داد. هزاران نفر از اعضای این سازمان در جنگ قره باغ در طرف آذربایجان و در جنگ اول و دوم چچن در طرف چچن جنگیدند. پس از کودتای نافرجام آذربایجان در سال ۱۹۹۵ که گرگ های خاکستری در آن با نیروهای کودتاگر همکاری داشتند فعالیت این سازمان در جمهوری آذربایجان ممنوع شد. در سال ۲۰۰۵ قزاقستان نیز با تروریست خواندن این سازمان فعالیت آن را در این کشور ممنوع کرد.
پس از مرگ ترکش در سال ۱۹۹۷ دولت باحچلی رهبری گرگ های خاکستری و حزب حرکت ملی را برعهده گرفت و از دوران به بعد سیاست این سازمان دوچار تغییر و تحول اساسی شد. فعالیت سازمان تا قبرس شمالی نیز گسترش یافت. همچنین شعبه هایی از این سازمان در کشورهای اروپایی نظیر بلژیک، هلند و آلمان که جمعیت مهاجران ترک در آن ها زیاد است به وجود آمدند. در آلمان این سازمان به عنوان بزرگترین سازمان راست افراطی شناخته می شود و جمعیتی بالغ بر ۱۰٬۰۰۰ دارد با این حال مقامات آلمان این سازمان را به عنوان یک سازمان افراطی قلمداد می کنند. طبق برآورد ۲۰۱۴، گرگهای خاکستری توسط ۳٫۶ درصد از رای دهندگان ترکیه پشتیبانی می شوند.

نقل قول ها

گرگ های خاکستری سازمان جوانان حزب جنبش ملی ترکیه و یک گروه افراطی، تروریستی و نوفاشیستی است. این نام از افسانهٔ آسنا که یک گرگ خاکستری ماده بوده است و مادرجد توتمی ترکان تلقی می شود گرفته شده است.
• «ما که هستیم؟ اعضای گرگهای خاکستری (Bozkurtcu). اعتقادمان چیست؟ ترک بودن گرگ خاکستری (Bozkurt). کیشمان چیست؟ برتر بودن نژاد ترک. اصل این برتریت در کجاست؟ خون ترک. آیا ما پان ترکیست هستیم؟ آری!»NATO's Secret Armies: Operation Gladio and Terrorism in Western Europe نوشته Daniele Ganser (دانشگاه باسل در سوئیس) و John Prados انتشارات Routledge سال ۲۰۰۵ ISBN 0-7146-5607-0 ص۲۲۸


کلمات دیگر: