کلمه جو
صفحه اصلی

یدالله موقن

دانشنامه عمومی

یدالله موقِن (متولد ۱۳۲۷ در اصفهان) مترجم آثار فلسفی است.
به مدت دو سال در دانشکده علوم دانشگاه اصفهان به تحصیل فیزیک پرداخت، اما ترک تحصیل کرده و به انگلستان رفت و از دانشگاه هال (Hull) در رشتهٔ فیزیک نظری لیسانس گرفت پس از آن به دانشگاه لیدز (Leeds) رفت و در رشته تاریخ و فلسفه علم فوق لیسانس گرفت. پس از بازگشت به ایران در گروه فلسفه دانشگاه اصفهان مشغول تدریس شد، اما همزمان با انقلاب فرهنگی استخدام او هم به حالت تعلیق درآمد. وی چند اثر از ارنست کاسیرر، فیلسوف بزرگ نوکانتی آلمانی را ترجمه کرده است.

نقل قول ها

یدالله موقن (۱۳۲۷ در اصفهان) مترجم آثار فلسفی است.
• «آنچه ما از هایدگر می دانیم این است که او یکی از قهارترین دشمنان روشنگری است و همان طور که همه گفته اند هدف هایدگر این بود که زیر پای علم و عقلانیت را خالی و از این طریق روشنگری را متزلزل کند و در نتیجه آن فرد وحقوق شهروندیش و نیز روح آزادی خواهی مدنی را بی پایه و اساس جلوه دهد»• «کسانی که در کشور ما گوشه چشمی به فلسفه دارند تربیت علمی- فلسفی ندارند (چرا می گویم گوشه چشمی، چون در کشور ما جز تعداد انگشت شماری که به طور حرفه یی به فلسفه می پردازند، دیگر خوانندگان و حتی اساتید فلسفه شیوه تفکر و نگاه شان به جهان فلسفی نیست). آشنایی این کسان با ریاضیات، فیزیک و زیست شناسی در حد بسیار نازلی است و از این بدتر آنان علم را تحقیر و عقل را تخطئه می کنند. از این رو با فلسفه علم و فلسفه های خردگرا سر ستیز دارند.» ۱۳۹۱ -> مصاحبه با روزنامه اعتماد
• «من در نوشته ها و گفتارهای «روشنفکران ایرانی» بیشتر ذهنیت ابتدایی را می یابم که قادر به تشخیص تناقضات نیست. «روشنفکر ایرانی» عقاید کاملامتضاد را می پذیرد و در ذهنش این اعتقادات متضاد و متناقض همزیستی مسالمت آمیز دارند. ذهن ایرانی، ذهنی ترکیبی است که عقاید متناقض در آن، روی هم تلنبار می شوند. ذهن ایرانی تحلیلی و استدلالی نیست.» ۱۳۹۱ -> مصاحبه با روزنامه اعتماد
• «بسیار کسان که «فرد و کیهان در فلسفه رنسانس» را خریده اند، وقتی چند صفحه از کتاب را خوانده اند، دریافته اند که آن را نمی فهمند و کنارش گذاشته اند؛ ولی من این کتاب را چندان دشوار نمی یابم. پس این نشانه این است که ذهن ایرانی و ذهن فرهیختگان و تحصیلکردگان ایرانی، آن طور که باید و شاید، سیستماتیک و استدلالی نشده است. آن کسانی هم که کتاب را خوانده اند و دربارهٔ آن با من صحبت کرده اند، متأسفانه دریافته ام که مطالب کتاب را نه تنها نفهمیده اند، بلکه وارونه فهمیده اند.» ۱۳۹۱ -> مصاحبه با روزنامه اعتماد
• «ایرانی بیش از یک قرن است که با مظاهر مدرنیته آشناست و از دستاوردهای علمی و صنعتی آن، مانند درمان، دارو، برق و اتومبیل و نظیر اینها، بهره مند است. پس انسان ایرانی باید به مراتب از انسان رنسانسی ذهنش پیشرفته تر باشد، اما مسلماً چنین نیست. متفکران رنسانسی پایه گذاران ارزش های مدرن هستند و مبانی فلسفی این ارزش ها را ارائه داده اند، اما «روشنفکران ایرانی» نه تنها ابداع کننده این ارزش ها نبوده اند، بلکه پس از گذشت شش قرن هنوز هم از مبانی نظری و فلسفی مدرنیته بی اطلاعند و چه بسا اگر مبانی نظری و فلسفی مدرنیته را درمی یافتند، سرسختانه به مخالفت با آن برمی خاستند.» ۱۳۹۱ -> مصاحبه با روزنامه اعتماد


کلمات دیگر: