کلمه جو
صفحه اصلی

ابراهیم زمانی اشتیانی

دانشنامه عمومی

ابراهیم زمانی آشتیانی. سرهنگ ابراهیم زمانی آشتیانی (۱۳۶۸–۱۲۹۴) رمان نویس، فیلمنامه نویس یکی از پاورقی نویسان مشهور ایران بود. وی در مجله ترقی با پاورقی های تاریخی خود طرفداران بی شماری داشت.
خورشید تیسفون(۳ جلد)
به سوی روم(۳ جلد)
دلشاد خاتون و زیبای مخوف (۱۵۰۰۰ صفحه)
آرزو (۴ جلد)
ماهرو
عشقهای خسرو پرویز(۲۴۵۰ صفحه)
سلطانه جنگل(۷۴۰۰ صفحه)
صدایی از میان آتش
اسرار دخمه شاپور
اسرار کوه گریه کنان
توقیف داماد در شب عروسی
علی و معاویه
اسرار دریاچه بختگان
گفته می شود تعداد صفحات به جا مانده از این نویسنده پرکار (اعم از رمانهای تاریخی و اجتماعی و پاورقیهای مختلف) بیش ازنیم میلیون صفحه می باشد که ازلحاظ کثرت درایران بی رقیب و در خارج با الکساندر دوما قابل مقایسه است. «به سوی روم» در سه جلد، خورشید تیسفون در سه جلد، «دلشادخاتون» در هفت جلد، «زیبای مخوف» در هفت جلد، «سلطانه جنگل» در یازده جلد، از جمله آثار اوست که ابتدا به شکل پاورقی در مجله «ترقی»، سپس در صدها دفتر (جزوه) هفتگی پنج ریالی و در نهایت به شکل مستقل، منتشر شدند.
موفقیت طلسم شکسته باعث تداوم زوج سیامک یاسمی و «زمانی آشتیانی» شد. «زمانی آشتیانی فیلم نامه فیلم های چشمه آب حیات (۱۳۳۸)، عمو نوروز (۱۳۴۰)، آس و پاس (۱۳۴۰)، ورپریده (۱۳۴۱)، گنج قارون (۱۳۴۳)، شمشی پهلوون (۱۳۴۵)، طوفان نوح (۱۳۴۶)، دالاهو (۱۳۴۶)، تنگه اژدها (۱۳۴۷)، بر آسمان نوشته (قوز بالاقوز) (۱۳۴۹) و لیلی و مجنون (۱۳۴۹) از ساخته های سیامک یاسمی را نوشته است.»گنج قارون و دالاهو موفق ترین و پرفروش ترین آثار زوج آشتیانی و یاسمی محسوب می شوند. آشتیانی همچنین فیلم نامه فیلم های «دندان افعی» ساخته اسماعیل کوشان (۱۳۴۰) و دروازه تقدیر (۱۳۴۶) و هفت شهر عشق از ساخته های «حمید مجتهدی» را نوشته است. در سال ۱۳۴۸ سیاوش یاسمی قصد داشت فیلم «هوکانی» را براساس فیلم نامه آشتیانی بسازد که به دلایلی این فیلم به سرانجام نرسید.
وی فیلم نامه ۱۷ فیلم فارسی را بین سال های ۱۳۴۹–۱۳۳۷ نوشته است.

نقل قول ها

ابراهیم زمانی آشتیانی. ابراهیم زمانی آشتیانی (زادهٔ ۱۲۹۴ - درگذشتهٔ ۱۳۶۸) یکی از پاورقی نویسان مشهور ایران بود.
• «من به تو تکلیف نمی کنم که باید دل و جان و عشق خود را هم فدای این مقصود و انجام وظیفه ای که به عهده گرفتی ای بکنی، زیرا کسی که در این جهان از عشق محروم و نومید باشد، هرگز قادر به انجام کاری نخواهد بود.»• «هوش انسان نیرویی است که همهٔ قدرت های دیگر را تحت الشعاع قرار می دهد.»• «حالات و احساساتی که به انسان دست می دهد بیشتر تابع زمان و مکان است.»• «انسان وقتی در انجام امری مأیوس شد سست و ناامید گردیده دچار تزلزل روحی می شود و دیگر ممکن نیست بتواند در پیشرفت منظور خود توفیق حاصل کند.»


کلمات دیگر: