کلمه جو
صفحه اصلی

غلامعلی حداد عادل

دانشنامه عمومی

غلامعلی حداد عادل (زادهٔ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۲۴ خیابان ری تهران) سیاستمدار و مدرس دانشگاه ایرانی است، که هم اکنون به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی فعالیت می کند. او نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادوار ششم تا نهم و پنجمین رئیس مجلس شورای اسلامی و اولین رئیس غیر روحانی مجلس شورای اسلامی بوده است. وی همچنین عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
نظر کانت دربارهٔ مابعدالطبیعه براساس کتاب تمهیدات، تألیف امانوئل کانت (۱۳۶۴)
حداد عادل با شعار تقوا و تدبیر در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ نامزد شد و صلاحیت او از سوی شورای نگهبان تأیید شد اما در ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ (چهار روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری) به نفع اصول گرایان از نامزدی کناره گیری کرد. در سال ۱۳۹۳ نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر به او اهدا شد.
غلامعلی حداد عادل در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۲۴ با نام «غلامعلی مشهد محمدعلی حداد» در تهران زاده شد. پدربزرگ وی حاج عباس در زمان ناصرالدین شاه برای تعمیرات ماشین دودی بین تهران و شهرری استخدام شد و به همین جهت به حداد معروف بود. غلامعلی کودکی را در یکی از مناطق پایین شهر به نام «پای خط» گذراند و دبستان را در مدرسه عمومی بندار رازی در خیابان لرزاده طی کرد. برای دبیرستان به مدرسه علوی رفت و در آنجا زیر نظر علامه کرباسچیان تعلیمات دینی دید. او در سال ۱۳۴۲ از دبیرستان علوی فارغ التحصیل شد. در سالهای ۱۳۴۵ و ۱۳۴۷ لیسانس و فوق لیسانس خود را در رشته فیزیک از دانشگاه های تهران و پهلوی دریافت کرد. بین سالهای ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ او در دانشگاه پهلوی و از ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۰ در دانشگاه ملی ایران فیزیک درس می داد. در سال ۱۳۵۱، کارشناسی ارشد فلسفه را از دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران دریافت کرد. دروس دوره دکتری فلسفه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران را در سال ۱۳۵۳ به پایان برد. در این دوران به دلیل تحصیل فلسفه نزد دکتر نصر که استاد مذهبی فلسفه آن زمان دانشگاه تهران بود مورد توجه سیدحسین نصر واقع شده و در دفتر وی به فعالیت مشغول می شود. بین ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۷ در دانشگاه صنعتی شریف به تدریس فلسفه، تاریخ علم و تاریخ فلسفه غرب و تاریخ فلسفه اسلامی پرداخت. در سال ۱۳۶۴ از پایان نامه دکتری فلسفه تحت عنوان «نظر کانت دربارهٔ مابعدالطبیعه» دفاع کرد. او از ۱۳۶۴ تاکنون به تدریس فلسفه غرب در دانشگاه تهران اشتغال دارد.
همسر او طیبه ماهرو زاده دارای دکترای فلسفه تعلیم و تربیت است و در سمت های اجرایی بسیاری چون، مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مدیر پژوهشکده مطالعات زنان دانشگاه الزهرا و دانشیار دانشگاه الزهرا، همچنین عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو هیئت مؤسس انجمن فلسفه ایران، عضو هیئت امنای سازمان انجمن اولیاء و مربیان، مؤسس شبکه زنان دانشمند مسلمان و سردبیری چندین مجله تخصصی و… ایفای نقش کرده است. طیبه ماهرو زاده دبیرستان دخترانه فرهنگ مخصوص علوم انسانی را تأسیس کرد و تا چند سال این موسسات با نظر او اداره می شد. دبیرستان دخترانه فرهنگ در سال (۱۳۸۲) از طرف وزارت آموزش و پرورش به عنوان ۴ مدرسه عالی ایران معرفی شد. وی در کنار سایر فعالیت های علمی و اجرائی خود از آغاز تأسیس، مدیریت این دبیرستان را خود بر عهده داشته است. او عضو شورای عالی آموزش و پرورش است.

نقل قول ها

غلامعلی حداد عادل (۱۳۲۴ / ۱۹۴۵م) فیلسوف، سیاستمدار و رئیس سابق مجلس شورای اسلامی ایران.
• «استاد مطهری اساساً یک متفکر عقل گرا بود و محور تفکر و اعتقادات ایشان «عقلانیت» است، بنابراین اگر شهید مطهری زنده بود، بیش از هر چیز بر پایه گفتمان عقلانی، هموطنان خویش را به عقلانیت دعوت می کرد.»• «برای من نامزد شدن یا نشدن اصل نیست؛ دوران نامزدبازی ما گذشته است. (خنده) من تصمیمی می گیرم که به نفع نظام باشد.»• «درکی که از صحبت های رهبری وجود دارد، این است که فعالیت های فرهنگی نظام مند نیست و ما باید در تلاش باشیم برای گسترش فرهنگ اسلامی در کشور، فرهنگ خود را مهندسی کنیم.»


کلمات دیگر: