کلمه جو
صفحه اصلی

عباس یمینی شریف

دانشنامه عمومی

عباس یمینی شریف (۱۲۹۸–۱۳۶۸) آموزگار، مدیر مدرسه و نویسنده ایرانی ادبیات کودکان بود.
باغ دوستی
پلنگ یکه تاز
شعر با الفبا
سیاهک و سفیدک
خانه بابا علی
عباس یمینی شریف در اول خرداد سال ۱۲۹۸ ش در محله پامنار تهران به دنیا آمد. دوران کودکی و نوجوانی او در دربند گذشت. در سال ۱۳۱۷ در دانشسرای مقدماتی به تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۲۱ اولین شعرش برای کودکان در مجله «نونهالان» منتشر شد.در سال ۱۳۲۳ با ابراهیم بنی احمد مجلهٔ بازی کودکان را منتشر کرد. در سال ۱۳۲۴ اشعار او در کتاب های درسی دوره ابتدایی ایران وارد شد. در سال ۱۳۲۸ به مدیریت مجلات دانش آموز و سازمان جوانان شیر و خورشید سرخ منصوب گردید.
در سال ۱۳۳۲ یمینی شریف با بورس دولتی به آمریکا اعزام شد و یک سال در دانشگاه کلمبیا به تحصیل دوره تخصصی در آموزش کودکان پرداخت و درجه فوق لیسانس دریافت کرد.
در سال ۱۳۳۴ دبستان روش نو را با همسرش توران مقومی پایه گذاشت که بعدها با گسترش فعالیت به مجموعهٔ آموزشی از کودکستان تا پایان دوره راهنمایی تبدیل شد. آنان تا سال ۱۳۵۸ آن مؤسسه را اداره کردند.روزنامه جام جم

نقل قول ها

عباس یمینی شریف (۲۳ مه ۱۹۱۹، تهران - ۱۹ دسامبر ۱۹۸۹، تهران) دکترای زبان و ادبیات فارسی، شاعر، آموزگار، مؤلف و روزنامه نگار ایرانی بود که به طور ویژه به ادبیات کودکان پرداخت.
• «در شعر های یمینی شریف چون روح کودکان، صداقت، سادگی، روانی، زلالی، راحتی و صفای درون حرف اول را می زند. به همین دلیل هم هست که واژه های کودکانه اش به دل می نشست و حلاوتِ خاصی داشت. او به تعلیم و تربیت کودکان علاقه مند بود. به همین جهت هم درونمایه سروده هایش بیشتر تعلیمی و نصیحتی هستند… شعرهای او نه تنها خشونت را القا نمی کرد بلکه مثل وجود خودش، خیلی هم لطیف بود. به قول صمد بهرنگی که می گفت او برای کودکان نازک نارنجی شعر می سراید! من هم به جرات می توانم بگویم عباس یمینی شریف، «سعدی شعر کودک» است.»، ۱۳۹۳ -> هوشنگ مرادی کرمانی


کلمات دیگر: