کلمه جو
صفحه اصلی

رابرت انسون هاین لاین

دانشنامه عمومی

رابرت آنسون هاین لاین. مختصات: ۳۷°۳′۳۱٫۷۲″ شمالی ۱۲۲°۹′۳۰٫۴۶″ غربی / ۳۷٫۰۵۸۸۱۱۱°شمالی ۱۲۲٫۱۵۸۴۶۱۱°غربی / 37.0588111; -122.1584611
ستاره خاموش
شهروند کهکشان (۱۹۵۷)
مردی که ماه را فروخت (۱۹۵۰)
گذشته از میان فردا
یتیمان آسمان (۱۹۶۳)
راه حل بد
موشک گالیله (۱۹۴۷)
سیاره ی سرخ
جنگاوران اخترناو
غریبه ای در سرزمین غربت (۱۹۶۱)
ماه معلمی سختگیر است (۱۹۶۶)
جاده شفاف
دری به تابستان
هیولایی از فضا
جمعه
رابرت آنسون هاین لاین (به انگلیسی: Robert Anson Heinlein) (زاده ۷ ژوئیه، ۱۹۰۷ - درگذشته ۸ مه، ۱۹۸۸) نویسندهٔ آمریکایی سبک علمی-تخیلی و یکی از سه نویسندهٔ برتر این ژانر است. او یکی از اثرگذارترین و در عین حال جنجال برانگیزترین نویسندگان علمی-تخیلی سخت بود. هاین لاین خود در جوانی در نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا خدمت می کرد، اما به دلایل پزشکی مجبور به ترک خدمت شد، اما تا آخر عمر به آن دلبستگی داشت. جلوهٔ این دلبستگی ها را می توان در بسیاری از آثار او و به طور شاخص در جنگاوران اخترناو یافت.
به دنبال خط مشی خود در نقش بزرگ و شیخ علمی تخیلی نویسان، او استاندارد بالایی برای بخش علمی و مهندسی داستان ها به وجود آورد که هم عصران او قدرت رقابت با آن را نداشتند. هاین لاین اولین علمی تخیلی نویسی بود که با داستان های بی زرق و برق خود، جریان فکری غالب بر روزنامه هایی چون ستردی ایونینگ پست را در اواخر دهه ۱۹۴۰ شکست. هم چنین یکی از نویسندگانی بود که داستان های بلند علمی تخیلی او در دههٔ ۱۹۶۰ فروش خوبی داشت. تم کلی حاکم بر داستان های هاین لاین اجتماعی است، همچنین داستان های او شامل مواردی از جمله فردگرایی، آزادی خواهی، مذهب، ارتباط بین عشق جسمی و ذهنی و روابط حاکم بر خانواده های غیر رسمی می شدند. نگاه و رویکرد سنت شکن او که باعث به وجود آمدن این مفاهیم شده بود، به طور گسترده ای در آثار او قابل مشاهده است.
هاین لاین در طول عمر خود ۳۲ داستان، ۵۹ داستان کوتاه و ۱۶ مجموعه داستان منتشر کرد. وی هم چنین یک بار مجموعه ای منتخب از داستان های علمی تخیلی سایر نویسندگان را گردآوری کرد. چهار مجموعه داستان، سه کتاب غیر علمی تخیلی و دو مجموعه شعر از او نیز بعد از مرگش به چاپ رسید. هاین لاین همواره نامی میان آسیموف و آرتور سی. کلارک بود که به ادعای برخی، این سه، بزرگان علمی تخیلی نویس را در دوره طلایی این کتاب ها تشکیل داده بودند. او عقاید و مواردی را به همراه علمی تخیلی وارد دنیای نویسندگی کرد که این هنر را بسیار زیباتر از گذشته کرد. اولین کسی بود که علمی تخیلی را در قسمت سخت مورد بررسی قرار داد و با استفاده از معلومات خود در زمینهٔ مهندسی، شاخهٔ علمی تخیلی سخت را به شکوفایی رساند.

نقل قول ها

رابرت آنسون هاین لاین. رابرت آنسون هاین لاین، نویسندهٔ آمریکایی سبک علمی-تخیلی و یکی از سه نویسندهٔ برتر این ژانر است. زادروز: (۷ ژوئیه ۱۹۰۷ - ۸ مه ۱۹۸۸ میلادی)
• «هر آدمی باید بتواند کهنهٔ بچه عوض کند، حمله ای را طرح ریزی کند، بچه خوکی را قصابی کند، کشتی براند، ساختمان طرح کند، غزل بسراید، حساب هایش را تراز کند، دیوار بسازد، استخوان جا بیاندازد، به شخص در حال مرگ دلداری دهد، دستورها را اجرا کند، دستور بدهد، با دیگران همکاری کند، به تنهایی عمل کند، معادله حل کند، مسئله جدیدی را تحلیل کند، تپاله جمع کند، برنامهٔ کامپیوتر بنویسد، غذائی خوشمزه بپزد، با چابکی بجنگد، با شجاعت بمیرد. تخصص مال حشرات است.»• «همیشه به متخصصین گوش فرادِه. آنان به تو خواهند گفت که چه چیزی قابل انجام نیست و چرا. سپس انجامش دِه.»• «هرگز قدرت حماقت انسان را دست کم مگیر.»• «گناه فقط در آزردن بی دلیل دیگران است. "گناه های" دیگر مهملاتی من درآوردی اند.»• «دشمن تو هرگز در چشم خودش بدذات و شریر نیست. این را به یاد بسپار؛ چرا که می تواند راهی برای تبدیل وی به یک دوست، پیش پا بگذارد؛ و اگر چنین نشد، می توانی بدون نفرت و سریع بکشی اش.»• «گوش می دهی و می آموزی یا زیاد زنده نخواهی ماند.»• «آنگاه که جایی به حدی شلوغ می شود که نیاز به بررسی اوراق شناسایی بوجود می آید، فروپاشی اجتماعی چندان دور نیست زمانش فرارسیده که جای دیگری بروند. بهترین نکتهٔ سفر فضایی این است که جای دیگری رفتن را ممکن کرده است.»• «"جادوی" دست یک انسان، در دست دیگری، توانایی "مهندسی کردن" است. "ماوراءطبیعی" واژه ای پوچ است.»


کلمات دیگر: