کلمه جو
صفحه اصلی

زنان در ایران

دانشنامه عمومی

زنان در ایران تاریخ، مشارکت، جنبه ها و نقش زنان در ایران را بازگو می کند. زنان در طول تاریخ ایران همیشه نقش اساسی، مهم و نمایندگی ایفا کرده اند.
آزادی زنان ایران
فهرست زنان مشهور ایرانی
تغییر برای برابری
حق رأی زنان
جنبش زنان در ایران
روابط بین جنسیت ها در گیلان
در زمان حکومت پادشاهان ایلام، زن سالاری در ایران حاکم بوده است؛ و زنان گاهی در اندازه خدایان پرستش می شدند. در زمان هخامنشیان، زنان حق ارث و مالکیت داشتند؛ و در ارتش به کار می پرداختند از بنام ترین این ها بانو آرتمیس است که در لشکرکشی های خشایار به یونان ناوبد بوده است گفته ای هرودوتوس از خشایار شاه در جنگ یاد می کند که:
ای کاش مردان ایرانی به اندازهٔ آرتمیش شجاعت داشتند.
همچنین در تخت جمشید سنگ نگاره های بسیاری از زنان ایرانی در کنار مردان است؛ و در تخت جمشید گِل نوشته های بسیاری وجود دارد که اکنون در آمریکاست که دریافتی بانوان به عنوان سرکارگر است که در موارد بسیاری حقوق بالاتری نسبت به مردان دریافت می کردند به عنوان مثال در دریافت نامهٔ یک سرکارگر زن آمده است که «اضافه حقوق مشخصی برای بارداری» دریافت کرده است و همچنین زنان اضافه حقوق سالیانه ای برای رفتن به مسافرت خصوصاً به هند(آریا ورته) و کشمیر را داشته اند. به طور کلی زنان ایران در دوران باستانی می توانستند درآمد بالاتری و اندازه مردان داشته باشند و می توانستند در ارتش حضور داشته باشند. پس بنابر معیارهای و بنابر معیارهای امروزی شرایط آرمانی داشتند.

نقل قول ها

«زنان در ایران» موضوعی است که درباره تاریخ، سهم، جنبه و نقش زنان ایرانی بحث می کند.
• «آنچه امروز مشکل زنان است، فرهنگ مردسالارانهٔ غالب بر جامعهٔ ایران است، نه مذهب اسلام. چون اسلام دین برابری و مساوات است» (۲۳ بهمن ۱۳۷۸) -> شیرین عبادی
• «در آستانهٔ انقلاب نامبارک، رشته ای، حرفه ای و عرصه ای از زندگی اجتماعی ایران نبود که بر زنان ایران گشوده نشده باشد. در این مورد ایران از همهٔ کشورهای با اکثریت مسلمان در جهان پیشرفته تر بود. در مورد حقوق و آزادی های جوامع غیرمسلمان ایران نیز چنین بود. از مقام های بالای سیاسی که بگذریم، پیروان همهٔ ادیان از همان حقوق و آزادی هایی برخوردار بودند که ایرانیان مسلمان.» -> فرح پهلوی
• «برخی فکر می کنند به محض این که زن از در خانه خارج شد عرش اخلاق و عفت عمومی به لرزه درآمده است، چرا این چنین می اندیشند؟ زنان خود پاسدار عفت جامعه هستند. امروز زنان ما در تمام صحنه ها با وقار، با کرامت، با شخصیت و با عفاف همانند مردان فعالیت می کنند. زنان باید دارای فرصت برابر، مصونیت برابر و حقوق اجتماعی برابر باشند.» -> حسن روحانی
• «ما طبق معیارهای اصیل اسلامی، نه مرد را جنس اول می دانیم و نه زن را جنس دوم. زن و مرد را در برابر یکدیگر نمی بینیم، زنان در کنار مردان و هر دوی آنها عین هم و مانند هم دارای مقام و کرامت انسانی هستند. نه زن برتر است و نه مرد بالاتر. نه این فرودست و نه آن فرادست است. نه این دون است و نه آن عالی است. هر دو من نفس واحده هستند.» -> حسن روحانی
• «هنوز این فکر غلط اسراییلیات در جامعه ما هست، عده ای زن را به عنوان عروسک تلقی می کنند که بسیار غلط است و عده ای هم مظهر حرکت شیطانی تلقی می کنند وتمام مشکلات را به زنان برمی گردانند.» -> حسن روحانی
• «ایجاد امنیت اخلاقی و اجتماعی با ایجاد دلهره در دل دختران، شایسته انقلاب اسلامی و ایران نیست.» -> حسن روحانی
• «زنان در انتخاب فعالیت و سرنوشت و همچنین پوشش خود با رعایت موازین آزادند؛ و تجربهٔ کنونی فعالیت های ضد رژیم شاه نشان داده است که زنان بیش از پیش آزادی خود را در پوششی که اسلام می گوید یافته ‏اند.» -> روح الله خمینی
• «وظیفهٔ زن ها انسان ‏سازی است. اگر زن های انسان ‏ساز از ملت ها گرفته بشود، ملت ها شکست خواهند خورد. زن ها هستند که ملت ها را تقویت و شجاع می ‏کنند… زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد.» ۱۳/۱۲/۱۳۵۷، سخنرانی در قم، مدرسهٔ فیضیه، منبع:صحیفه امام خمینی، جلد ۶ -> روح الله خمینی
• «همان طوری که مرد باید از فساد اجتناب کند، زن هم باید از فساد اجتناب کند. زن ها نباید ملعبهٔ دست جوان های هرزه بشوند. زن ها نباید مقام خودشان را منحط کنند و خدای ناخواسته بَزَک کرده بیرون بیایند و در انظار مردم فاسد قرار بگیرند. زن ها باید انسان باشند و تقوا داشته باشند. زنها مقام آن ها کرامت دارند و اختیار دارند؛ همان طوری که مردها اختیار دارند.» ۱۳/۱۲/۱۳۵۷، سخنرانی در قم، مدرسهٔ فیضیه، منبع:صحیفه امام خمینی، جلد ۶ -> روح الله خمینی
• «اگر دولتی در کشورمان حاکم شود که انسان را شهروند ببیند و شهروند را اعم از زن و مرد یکسان مورد توجه قرار دهد و آنها را صاحب حق و حقوق قانونی بداند به زنان با دیدی متفاوت نگاه نمی کند. فراتر از اعداد مهم این است که در حوزه سیاست چه نگرشی به زنان حاکم است.» -> الهه کولایی
• «زنان عملاً احساس فرودستی می کنند و احساس می کنند که جنس دوم هستند. آنچه برای زنان مهم است عمل دست اندرکاران است نه اینکه در منزلت و کرامت زنان سخن برانند.» -> الهه کولایی
• «باید بتوانیم سلسله مراتب نیازهای زنان را به درستی مورد ارزیابی قرار دهیم حق انتخاب آزاد زنان و من جمله پوشش آنها از این جمله است. انسان ها حق دارند پوشش خود را انتخاب کنند و من جمله به اقتضای شرایط هم توجه کنند. وقتی خواستم بدون چادر به مجلس بروم یکی از خانم ها گفت اگر بیاید او را می زنیم در حالی که چادر هیچ گاه الزام اسلام نبوده است اما باید توجه کرد از این مسئله به چه میزان به عنوان ابزار برای دسترسی به مسائل سوء استفاده شده است.» -> الهه کولایی
• «اگر می خواهیم که صد در صد با سوادی در مملکت باشد، اگر می خواهیم که کارگر حرفه ای کارآ داشته باشیم، اگر می خواهیم که مردم در توسعه شریک باشند و مسایل دیگر، باید به زنان توجه کنیم چرا که نصف جمعیت زنان هستند و این نصف جمعیت نیمه ای است که نیمه دیگر را آموزش می دهد.» -> مهناز افخمی
• «همین الان قوانین ایران در زمینه زن، ابتدایی ترین قوانینی است که ما در سطح دنیا داریم، غیر از سودان و عربستان سعودی، کمتر مملکتی است که قوانینی در این سطح داشته باشد.» -> مهناز افخمی
• «در سطح حقوق و قوانین، ایران یکی از عقب افتاده ترین ممالکی است که وجود دارد و از نظر فشارهایی که بر زنان وارد می شود و محدودیت هایی که وجود دارد، بیشترین محدودیت را دارند، ولی از نظر نقش زنان به عنوان فرد یا به عنوان گروه هایی که مستقل از این شرایط سعی می کنند، یکی از پیشرفته ترین ها هستند. البته باید بگویم زنان فعال ایران، الان خیلی بهتر از روشنفکران و محققینی که در خارج کار می کنند یا در گذشته فعال بودند، تاریخ خود را درک می کنند و به آن نظر مثبت دارند.» -> مهناز افخمی
• «همه می دانیم که از زن زیاد تجلیل کرده اند و کلمات ستایش آمیزِ فراوانی دربارهٔ او گفته اند… تجلیلِ واقعی از زنان این است که برای بهبودِ زندگی آنان راهکارهای مناسب را بیابیم و با کمکِ خودِ آنان، آن راهکارها را عملی کنیم.» سخنرانی به مناسبت سالروز میلاد حضرت زهرا، استادیوم شهید شیرودی تهران، ۲۶/۷/۱۳۷۶، برگرفته از کتابِ «زنان و جوانان، نشرِ طرحِ نو، ۱۳۸۸، ص ۱۵ -> محمد خاتمی
• -> محمد خاتمی
• -> محمد خاتمی
• -> محمد خاتمی
• «موسیقی، زن و مرد نمی شناسد و بسیاری از هنرمندان شایسته ما در میان زنان هستند. نباید شاهد باشیم در برخی از استان ها جلوی زنان نوازنده گرفته می شود و امیدوارم این مسئله در وزارت ارشاد پیگیری شود.»روزنامهٔ شرق، شماره ۲۱۱۱–۲۰ / ۶ / ۱۳۹۳ -> حمیدرضا نوربخش
• «زنان، شکوفاکنندگان حیات بشری هستند؛ و مادران زیباترین تجلّی محّبت و حمایت خداوند… مگر نه این است که شهیدان، در دامان مادران خود پرورش یافته اند و با پشتیبانی خواهران و همسران خود به جبهه ها رفته اند. مگر نه این است که بسیاری از افراد موفق در توضیح و توجیه موفقیت خود بعد از خدواند به مادران و پدران خود اشاره می کنند. بی توجهی به زنان، یعنی نادیده گرفتن نیمی از جامعه.» -> محمدرضا عارف
• «پستی نسوان ایران جمله از بی دانشی است// مرد یا زن، برتری و رتبت از دانستن است .» -> پروین اعتصامی
• «مردم (ایران) زنده هستند و فقط زندگی نمی کنند. هر طعم کوچک آزادی برای آن ها هزاران بار شیرین تر است. من به آن ها احترام می گذارم، به ویژه به زنان. زنان ایرانی بسیار قدرتمند و شجاع هستند.» -> مریم کشاورز
• «به نظر می رسد در سال های اخیر حضور زنان در عرصه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و حتی انتخابات پر رنگ تر از مردان بوده است، همچنان که ما در عرصه هایی نظیر آموزش عالی بالاترین رتبه های علمی را در بین زنان مشاهده می کنیم و بر اساس آمار بیش از ۶۸ درصد دانشجویان ما را در دانشگاه ها زنان تشکیل می دهند که این موضوع بیانگر مشارکت روزافزون زنان در عرصه های اجتماعی است.» -> جواد آرین منش
• «یکی از علل حضور دختران در دانشگاه ها مدرک گرایی، کسب موقعیت و شخصیت اجتماعی است که در ازدواج و در مراحل بعدی زندگیشان می تواند تأثیرگذار باشد. بر همین اساس حضور و مشارکت زنان در اجتماع نه تنها روندی نزولی ندارد بلکه روندی صعودی دارد.» -> جواد آرین منش
• «البته میزان اشتغال زنان در جامعه روند صعودی نداشته است زیرا ما عمدتاً اشتغال را در بخش خصوصی تعریف کرده ایم، اشتغال در بخش خصوصی برای زنان با مشکلات خاص خود همراه است و بچه داری و همسرداری زنان در مقایسه با مردان مانع از فعالیت بیشتر این قشر می شود از این جهت ممکن است که حضور زنان در مشاغل کمتر از مردان باشد.» -> جواد آرین منش
• «متأسفانه در جامعه ما نقش مادری و خانه داری کار و شغل محسوب نمی شود در حالی که اگر ما نقش مادری، فرزند داری و تربیت فرزند که یک مسئله بسیار مهم و حائز اهمیت است را کار و شغل در نظر بگیریم و آن را به عنوان فعالیت زنان تلقی کنیم یقیناً فعالیت زنان چند برابر فعالیت مردان در جامعه خواهد بود.» -> جواد آرین منش
• «... جمعیت غیرفعال اقتصادی زنان که بخش اعظم آن را زنان خانه دار تشکیل می دهند، نزدیک ۸۷ درصد است، بدون آنکه برنامه خاصی برای غنی سازی اوقات فراغت آنها مدنظر باشد..» -> شهیندخت مولاوردی
• «۷۸ درصد زنان ایران از نظر اقتصادی غیرفعال هستند، ۲۰ میلیون زن خانه دار در کشور وجود دارند که در سرشماری ها خود را بیکار معرفی می کنند و همچنین زنان کشاورز که بیشترین فعالیت را انجام می دهند اما خود را بیکار معرفی می کنند. بر این اساس نرخ اشتغال زنان در جامعه ۱۲٫۶ درصد است.» -> شهیندخت مولاوردی
• «... چه اشکالی دارد که مشکلات و مسائل زنان از طریق سینما بازگو شود؟» -> جمیله شیخی
• «... رعایت موازین اسلامی سبب شده تا فعالیت های اجتماعی برای زنان، در سرتاسر کشور عمومیت پیدا کند.» -> فائزه هاشمی
• «دنیا باید بداند که پس از انقلاب، زنان ایرانی در هر زمینه ای به پیشرفت دست یافتند… زن ایرانی می تواند هنر، توانایی ها و هویتش را هر کجای دنیا ثابت کند.» -> فرزانه اسعدی
• «بحث حجاب و پرده پوشی به معنای چادرپوشیدن زنان یا بلند و کوتاه بودن آستین پیراهن مردان، مطرح نیست. بحث در پرده و حجاب زندگی کردن است تا مثلاً آبروی یک فرهنگ یا یک شخص حفظ شود. حالا اینکه آبروی شخصی و عمومی در جامعه ما چگونه تعبیر می شود، خود یکی از معضلات جدی پیش روست که خیلی ها گرفتارش شده اند» -> محمد محمدعلی
• «همه ما تجربه نوع رفتار و کردار و گفتار خودمان را در داخل خانه با مادر و خواهر و همسر و فرزندان و بیرون از خانه در محل کار با رؤسا و دیگر دوستان داریم. دروغ پشت دروغ به دلیل ترس های آشکار و پنهان جزء خصیصه های ثانوی ما شده است. نیروی بسیاری صرف می شود تا مردم را بین مردم موجه جلوه دهیم. حالا تعریف و تمجید موجه در جامعه به چه معناست که این همه بی راهه و کج راهه می رویم تا نشان دهیم راهی صراط مستقیم هستیم، خدا می داند. اغلب فروتن نیستیم اما اصرار به تواضع داریم. زن و مرد هم ندارد. حاصل پذیرش این همه دغل بازی عادی سازی شده چیزی نیست جز انباشت دروغ های کوچک و بزرگ و سپس انحراف های اخلاقی بیشتر در خانواده ها و سپس اجتماع.» -> محمد محمدعلی
• «عشق مرد و زن نمی شناسد. با این وجود عشق گزینه نخست زن هاست و برای مردان می توان ابتدا ویژگی های دیگری را برشمرد. در متون دینی، ادبیات جهان و دنیای نمایش، همیشه این زن ها هستند که عشق را نمایندگی می کنند. عشق در نهاد زن گذاشته شده است که نمونه بارز آن حس مادری است. این ویژگی زن است و نه دلیل برتری او بر مرد… اینکه خدا عشق را برای زن آفریده است، یک برتری نیست، بلکه ویژگی آفرینش است. بحث تمایز زن و مرد است و نه چیز دیگر. در عوض مردها هم ویژگی های مثبتی چون حس قوی حمایت و رفاقت دارند که در زنان کمتر است.» -> بهاره رهنما
• «باید بگویم که در ایران ورزشکاران زن به شکل معمول از نظر ورزش حرفه ای در سطح پایین تری نسبت به سایر کشورها قرار دارند وزمینه مناسبی برای بانوان ورزشکار وجود ندارد. البته درک می کنم ورزش ما نیز در سطح جهانی نیست و نمی توان خود را با کشورهای دیگر مقایسه کرد اما در مجموع با وضعیتی که حالا دارم، کار برایم سخت تر است و باید خود را آماده کنم». -> الهه احمدی
• «ما تلاش می کنیم که به جوانان و زنانی که تحصیلات دانشگاهی دارند و حتی آنهایی که به دانشگاه نرفته اند عامل خود باوری را القا کنیم تا بتوانند توانایی های خودشان را شناسایی کنند. ما باید به جوانان و زنان خود یاد بدهیم که با یک مکان کوچک وبا سرمایه اندک و ابزار اولیه هم می توان پیشرفت کرد و قطعاً موفق شد. باید به زنان و جوانان آموخت که با خودباوری و قدرت ریسک پذیری می توان هر سدی را شکست.» -> فاطمه مقیمی
• «به عقیده من جامعه ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه کارآفرینی زنان بسیار متحول شده و خیلی از مسائل برای زنان پذیرفته شده است. از جمله اخیراً سرویس های تاکسی تلفنی بیسیم بانوان، استفاده از دختران جوان در طرح های آماری و غیره» -> فاطمه مقیمی
• «دنیا در حال پیشرفت و تعالی است. در این پیشرفت و تعالی، هم زنان و هم مردان سهیم هستند و دیگر نمی توان انسان ها را در خانه و محله و شهر خود محصور کرد. بلکه باید با تمام دنیا در ارتباط بود که این همان بحث جهانی شدن است که امروزه مطرح می شود.• -> فاطمه مقیمی
• «زنان ایرانی مسلمان در طول تاریخ نشان داده اند که از لحاظ علمی و مدیریتی، ظرفیت های بسیار بالایی برای پیشرفت و مدیریت کارها در جامعه دارند.» -> اکبر هاشمی رفسنجانی
• «زنان به عنوان نیمی از جمعیت هر جامعه ای می توانند در هر انتخاباتی به نامزدهای خود رأی دهند و اینکه زنان نامزد در انتخابات، رأی کافی را نمی آورند، به جماعت آنان در جامعه بستگی دارد.» -> اکبر هاشمی رفسنجانی
• «همه باید برای تحقق اهداف انقلاب دربارهٔ زنان و ارتقای جایگاه آنان در جامعه تلاش کنیم.» -> اکبر هاشمی رفسنجانی
• «اشتغال زنان از نظر جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید است منتهی دو شرط دارد: شرط اول نوع اشتغال است که باید متناسب با فطرت و ساختار وجودی زنان باشد و شرط دیگر بحث اختلاط است. یعنی محیط های کاری به لحاظ سلامت فضای کار برای امنیت فکر و روح زنان نباید مشکلی داشته باشد.» -> فاطمه آلیا
• «باید عرصه های مدیریت، اشتغال، سرمایه گذاری و سیاست گذاری را برای حضور دختران و زنان نمونه این مرز و بوم آماده کنیم. جامعه ما در مسیر توسعه است و این وظیفه ما است که اشتغال و آموزش را برای دختران و زنان فراهم کنیم.» -> الهام امین زاده
• «میزان اهمیت به زنان در یک کشور می تواند منجر به توسعه یافتگی شود و زنان آموزش دیده و فارغ التحصیل باید در برنامه توسعه ای کشور، نقش آفرینی داشته باشند.» -> الهام امین زاده
• «در برنامه ششم توجه زیادی به تحولات اساسی در حوزه اشتغال زنان شده است. در حال حاضر بیش از ۲ میلیون زن سرپرست خانوار یا خودسرپرست در کشور وجود دارد و این در حالی است که بسیاری از ساختارهای اجتماعی برای فعالیت زنان آمادگی ندارد.» -> علی ربیعی
• «واقعیت اجتماعی زن ایرانی در مقایسه با ۳۰ سال گذشته دچار تغییرات اساسی و نهادی شده است… در صورتی که بخواهیم نقش زنان را در فرایند توسعه گسترش دهیم، باید شاهد رشد خوب حداقل ۵ درصدی در حیطه اشتغال زنان باشیم...نتظار ما از تشکل های کارگری زنان این است که به دنبال بنیان های زنان باشند و شرایط فعالیت های زنانه را به وجود آورند.» -> علی ربیعی
• «ما نمی توانیم بگوییم که زنان وارد اشتغال نشوند، چراکه اموری در جامعه وجود دارد که باید توسط زنان انجام شود. حدود نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می دهند که این جمعیت قابل توجه را زنان باید اداره کنند.» -> عبدالله جوادی آملی
• «یکی از دلایل بی بند و باری و فساد در جامعه حضور بانوان در جامعه و فعالیت های اجتماعی آنان است. نبود بانوان در عرصه فعالیت های اجتماعی سبب حضورشان در منزل و کانون خانواده می شود.» -> جعفر سبحانی
• «وظیفه اصلی زن، خانه داری، همسر داری، فرزندآوری و تربیت آن است و اگر می ‏خواهد در عرصه اجتماع ظاهر شود با شرط پوشش و عدم تبرج در جامعه می‏ تواند مانند مرد به عرصه اجتماع وارد شود.» -> محسن قرائتی
• «حرف ما این است که نباید اجازه دهیم یک خانم در طول زمان معاشرت بیشتری با نامحرمان داشته باشد تا با محرمان خود و شوهر و فرزندش، زیرا این موضوع کانون خانواده را تحت تأثیر منفی قرار می دهد.» -> محمدباقر قالیباف
• «با توجه به سیره و راه و روش حضرت زهرا (س) و دیگر زنان بزرگ جهان اسلام و تشیع، ما نمی توانیم خارج از راه و روش آن ها رفتار کنیم. بر مبنای توصیهٔ حضرت زهرا (س) زنان ما تا زمانی که لازم نباشد نمی توانند در محیط های مختلط حضور داشته باشند، اما هر زمانی که لازم و ضروری باشد می توانند در چنین فضاهایی فعالیت داشته باشند. بر اساس تجربیات من و بررسی های علمی در دنیا بازدهی کاری و یادگیری در کلاس های آموزشی و مراکز تک جنسیتی بیشتر از مکان های مختلط است.». -> لاله افتخاری
• «به کار بردن عبارت «تفکیک جنسیتی» درخصوص تصمیم ارزشمندی که در جهت ارتقاء شغلی بانوان در شهرداری گرفته شده، عبارت غلطی است و به نظر من این واژه باید تحت عنوان احترام و تکریم در فضاسازی مناسب بیان شود. هر کسی بنا به شخصیت خود باید در فضای خود قرار گیرد.». -> بیژن نوباوه
• «در یک فضای امن خانم ها با آرامش بیشتری کار می کنند و از این طریق نیز می توانند حجاب خود را بهتر حفظ کنند پس حتماً وظیفه داریم که این کار را انجام دهیم. حتی در کشورهای غربی نیز این بحث بدین شکل مطرح نیست. تکریم آقایان و خانم ها در جای ویژه خود صد در صد جز قوانین است. متأسفانه برخورد با این مسئله برخورد سیاسی است نه برخورد منطقی.». -> بیژن نوباوه
• «در بسیاری از کشورها همچون ژاپن طرح هایی را از ۱۰ سال پیش ارایه داده اند که بر طبق آنها واگن های خانم ها و آقایان جدا شده است. ازدحام جمعیت در ساعت های پیک ترافیک بسیار زیاد است و خانم ها در این بین با مشکل مواجه می شوند. پس باید بگوییم که این کشورها عقب افتاده هستند. در حالی که می توان نتیجه گرفت که خانم ها به لحاظ فیزیکی و رعایت برخی مسایل شرایط خاص خود را دارند و نمی توانند با آقایان برابری کنند و با زور وارد واگن های مترو شوند.». -> بیژن نوباوه
• «در هیچ جای دنیا اینچنین نیست که بانوان تا دیر وقت در ادارات مشغول به کار باشند. تعداد قابل توجهی از زنان در مجموعه شهرداری در رده های مختلف مشغول به کار هستند. در بعضی از مدیریت ها در مجموعه شهرداری تهران کار ادرای تا ۹ شب به طول می کشد، قطعاً خانم ها نمی توانند تا آن ساعت در ادارات مشغول به فعالیت باشند. کار بانوان باید به شکلی باشد که ضمن حفظ بنیان های خانواده، آنها بتوانند به خوبی در خانواده نیز به ایفای وظایف بپردازند.». -> عبدالحسین مختاباد
• «اسلام هیچ گاه منعی برای معاشرت زنان و مردان در محل کار فراهم نمی کند و البته ناهنجاری هایی که امروز می بینیم بیش از هر چیز متعلق به چالش های جامعه شناسی و روانشناسی است و این مسائل با تفکیک جنسیتی در محل کار و تحصیل حل نمی شود. متأسفانه این ایده چند سالی است از سوی برخی از فعالین سیاسی تبلیغ می شود و هیچ پایگاه جامعه شناسی و علمی ندارد، ما نمی توانیم بهانه های سیاسی را به جای دغدغه دینی به جامعه انتقال دهیم. اگر تفکیک در برخی از ادارات باب شود باید منتظر ناهنجاری های بیشتری در جامعه باشیم که شایسته ملت بافرهنگ و مسلمان ما نیست.» -> غلامعباس توسلی
• «مسائل زنان همیشه پرسروصدا بود. البته این را هم بگویم در مسائل زنان، آقایان اصولگرا و اصلاح طلب خیلی فرقی با هم ندارند. یعنی بسیاری از فعالان اصلاح طلب ما مثل اصولگرایان، نگاه بسته ای دارند. آنها نمی خواهند خانم ها در مدیریت ها نقش جدی داشته باشند و معتقد به حقوق برابر زنان و مردان نیستند.» -> فائزه هاشمی
• «موضوعات و مشکلات زنان بیشتر فرهنگی است و برای رفع آن نیاز به فرهنگ سازی دارد… انتشار روزنامه ای برای زنان که توانایی ها و پتانسیل و مشکلات را بیان کند، باعث می شود جامعه با این موضوعات آشنا شود. زنان را بشناسد، به تدریج آنها را باور کند و فرهنگ سازی انجام شود… بخشی از مشکلاتی که دربارهٔ زنان داریم، نابرابری قوانین است.» -> فائزه هاشمی
• «فمینیسم ظلمی مضاعف برزنان است. زن گرایی در غرب نه تنها حقی به زنان نداد بلکه انسانیت آنها را زیر سئوال برد. دراین نگرش زن چاره ای ندارد جز اینکه اسباب تمتع باشد. زن در این تفکر خسته است. به نظر من چرخ دنده های فمینیسم در حال له کردن زنان است». روزنامه رسالت، شماره ۷۰۸۳ ۲۵/۶/۸۹، صفحه ۱۹ (بانو). -> نفیسه فیاض بخش
• «فمینیسم در غرب موجب کاهش آمار افسردگی، خودکشی، اعتیاد و خشونت در زنان نشد بلکه آن را تشدید کرد. خاستگاه این تفکر، سکولاریسم، اگزیستانسیالیسم، امانیسم و دیدگاه هایی با محوریت لذت طلبی است. این تفکر در ایران جایگاهی نمی تواند داشته باشد و کسانی که در ایران از آن حمایت می کنند شناخت دقیقی از این تفکر انحرافی ندارند. تفاوت جهان بینی مردم ایران و غربیها مانع از رسوخ این نگرش در جامعه است. موج فمینیسم به ضرر نوع بشر بوده است و موجب تولد کودکان تک والد درغرب شده است».روزنامه رسالت، شماره ۷۰۸۳ ۲۵/۶/۸۹، صفحه ۱۹ (بانو). -> نفیسه فیاض بخش
• «حضور بانوان در ورزشگاه و سایر مجامع حرمت ذاتی ندارد ولی چون شرایط فیزیکی و اخلاقی مطمئن و مناسب شأن و حریم بانوان ارجمند در ورزشگاه ها فراهم نیست، حضور آنان بصلاح آنان و جامعه نیست؛ زیرا ممکن است بانوان امنیت اخلاقی لازم را نداشته باشند و حریم آنها حفظ نشود به همین دلیل از حضور آنان از سوی متولیان مربوط ممانعت می شود… مشکل آن است که شرایط مساعد فرهنگی و فیزیکی برای حضور بانوان فراهم نیست.» -> علی اکبر رشاد
• «اگر می توانستیم ورزشگاه های مناسب بسازیم و یا ورزشگاه ها را به نحوی سامان دهی کنیم که بانوان با امنیت مناسب و حفظ حریم اخلاقی بتوانند تردد کنند، مشکلی نبود؛ ولی متأسفانه می بینیم در مواقعی که بین دو تیم مسابقه ای برگزار می شود برخی جوان های غیراخلاقی چه در داخل مکان های ورزشی و چه در خیابان ها به اموال عمومی و خصوصی آسیب می رسانند و رفتارها و گفتارهای غیراخلاقی از آنها سر می زند که در این صورت شایسته نیست بانوان در چنین فضایی حضور داشته باشند.» -> علی اکبر رشاد
• «اکثریت مجلس شورای اسلامی دیدگاه و نگاه های غلط نسبت به حقوق زنان دارند که مغایر با اسلام و دیدگاه های حضرت امام (ره) است، با اینکه تعدادی از نمایندگان مجلس زن هستند، اما متأسفانه در جهت احقاق حقوق زنان بسیارضعیف عمل کرده و اقدام مثبت و قابل قبولی انجام نداده اند. البته دیدگاه اکثریت مجلس حاضر، همان دیدگاه دولت نهم و دهم است، بیشتر از این هم نمی توان انتظار داشت!» -> فاطمه راکعی
• «اینکه در هزاره سوم هم زنان به عرصه های بالای مدیریتی راه پیدا نمی کنند، اتفاق بدی است که متأسفانه در کشور ما همچنان مشاهده می شود و باعث می شود تا جامعه نتواند از نیمی از پتانسیل خود استفاده کند.» -> فاطمه راکعی
• «گروهی تندرو هستند که به همه مسایل نگاهی دور از منطق دارند و با تحلیل و تفسیر غلط از آنچه در دین اسلام آمده، دنبال اینند تا زنان را موجوداتی نثی ببینند و به همین دلیل به دولت فشارهای زیادی در این خصوص وارد می کنند. آنها شاید بتوانند از ورود بیشتر زنان به دولت جلوگیری کنند، اما این را در نظر داشته باشند که در نهایت این زنان هستند که به حق طبیعی خود خواهند رسید.» -> فاطمه راکعی
• «یک قشری از زنان با ایجاد راه سومی می خواهند به دنیا و جامعه جایگاه واقعی خودشان را نشان بدهند. راه سوم یعنی این زنان نه در بند سنتهای غلط اجتماعی و قومی و یا ملی که در اغلب کشورهای جهان سوم وجود دارد هستند و نه معتقد به افراط گری و بی بند و باری غرب… این زنان می خواهند در تمام دنیا و جهان به عنوان نمونه و الگو مطرح باشند و توانسته اند یک جمع بندی بین مسؤولیت اجتماعی و مسؤولیت خانوادگی خودشان انجام بدهند و بین این دو رسالت به گونه ای تفاهم و آشتی برقرار کنند که هیچ کدام فدای دیگری نشود؛ نه خانه فدای اجتماع و نه اجتماع قربانی خانه.» -> زهرا شجاعی
• «وقتی صحبت از امور زنان می کنیم حالت چندبعدی و چندجانبه دارد که علل و عوامل آن هم به همین ترتیب به مسائل مختلف برمی گردد. مشکلات زنان هم حقوقی است، هم اجتماعی، هم فرهنگی و هم موارد دیگر. علل آن را هم اگر بخواهیم بررسی کنیم باید بگوییم بخشی از آنها درونی است و به خود خانم ها برمی گردد، بخشی دیگر بیرونی است و به محیط برمی گردد یا حتی ممکن است بعضی از آنها بین المللی باشد.» -> زهرا شجاعی
• «حرف ما این است که هیچ زنی نباید به صرف زن بودن از هیچ حقی و از قرار گرفتن در هیچ پستی، از پست های ساده اداری گرفته تا پست های مهم و اجرایی محروم شود.» -> زهرا شجاعی
• «ما همیشه خواسته ایم موضوع حجاب را از بیرون حل کنیم در حالی که این موضوع یک موضوع درونی است. نگرش امنیتی و برخورد فیزیکی با این موضوع نتیجه معکوس دارد و باید این را متوجه باشیم که این فشارها نمی تواند کار را درست کند… باید با ابزار فکری به سراغ این موضوع رفت نه با برخوردهایی که می بینیم صورت می گیرد. الان در کشورهای دیگر می بینیم که حجاب در حال گسترش است اما در کشور ما که حجاب اجباری است بعد از گذشت این همه سال هنوز در حال مبارزه با بدحجاب ها هستیم. اینها نشان می دهد باید نوع نگاهمان را به مسئله عوض کنیم.» -> زهرا شجاعی
• «فارغ از این که فعالین احزاب ما اصلاح طلب باشند یا اصول گرا متأسفانه باوری به مشارکت سیاسی زنان ندارند و این واقعتی تلخ است. من به عنوان کسی که سال ها فعالیت سیاسی کرده ام و با خیلی از احزاب نیز گفت وگو کرده ام و می گویم که ما در پذیرش این مسئله هم چنان با مشکل مواجه هستیم.» -> آذر منصوری
• «نگاهم فارغ از جنسیت است. باید بر اساس توانایی های آدم ها بین آنها تمایز قایل شویم اما اگر می بینیم به زنان توجه ویژه می شود علتش این است که زنان هنوز به حقوقشان نرسیده اند و هنوز راه در پیش دارند. فمینیسم نگاه متعصبانه دارد و این درست نیست چون همه مسایل را باید با آگاهی و عدالت نگاه کرد. افراط در هیچ کاری پسندیده نیست. من میانه رو هستم و فکر می کنم افراط شاید، در مبارزه و تخریب و انقلاب جواب دهد اما در ساختن و اصلاح جواب نمی دهد. نگاه فمینیستی نگاه افراطی است و نگاه افراطی یک جایی محکوم و وانهاده می شود.» -> نعیمه اشراقی
• «چیزی که من از صفحه تلویزیون می بینم این است که در ورزشگاه اصلاً اخلاق وجود ندارد و کلمات رکیک ردوبدل می شود، شاید خود زنان به لحاظ پایبندی شان به اصول اخلاقی از این محیط خرسند برنگردند.» -> نعیمه اشراقی
• «من فکر می کنم زنان باید برای استیفای حقوقشان هم تلاش کنند و هم از کشیده شدن به انحرافات اجتناب ورزند! زنان جامعه ما، خواهان آزادی و رسیدن به پایگاه و حقوق خود هستند، از این رو بسیار دسیسه ها و شید و کیدهای انحرافی از این عطش مفرط می توانند سوءاستفاده کرده و ایشان را به حاشیه های وقت گیر یا مضر و بدفرجام بکشانند! مثلاً اکنون با دسیسه های بسیار نگران کننده تحت عنوان مکتب ها و محافلی با عنوان های عرفان و درمان و انرژی و درمان های روحی و روانی با عنوان های معنوی با توجه به حساسیت های عاطفی زنان، ایشان را از کارهای اساسی و مؤثر به آن محافل مشغول و به این وسیله معطل و منحرف می کنند! اگر می بینیم زنان در غرب تا اندازه ای به طور چشمگیر، به حقوقشان رسیده اند برای این است که تلاش زیادی در این راه انجام داده اند و این تلاش ها در غرب از سده نوزدهم آغاز شده است. در ایران هم برخی چالش ها وجود دارد که زنان برای برداشتن این موانع تلاش می کنند..» -> نعیمه اشراقی
• «زن ایرانی هنوز یک زن مدرن نیست و هرکجا منافعش ایجاب کند، گوشه چشمی به سنت می اندازد.» -> تهمینه میلانی
• «جامعه ما یک جامعه مردسالار است. برای همین مردها از حق و حقوقی برخوردارند که خانم ها نیستند. همین حق و حقوق بیشتر و البته امتیازات سنتی مرد ایرانی در تقابل با روابط مدرن زناشویی جامعه، مشکل ایجاد می کند. وقتی مرد خودش را رئیس خانه می داند، طبعاً تعارض به وجود می آید.» -> تهمینه میلانی
• «زنان ما ثابت کردند که چه هنرمند و ادیب و چه در رشته های دیگر مشغول فعالیت باشند، زنان شایسته ای هستند. هرچند در شرایط نامساوی فعالیت، برای اثبات خودشان چندین برابر مردها کار می کنند. من فشارهای اجتماعی بی حد را در این رشد بی اثر نمی دانم.» -> تهمینه میلانی
• «به نظر می رسد هرچه فشار روی خانم ها بیشتر می شود، طبق قانون عمل و عکس العمل در فیزیک، خانم های ما برای مقابله با این فشار انرژی بیشتری برای رشد اجتماعی صرف می کنند و برای این رشد، انگیزه کافی دارند.» -> تهمینه میلانی
• «به شدت پایبند اخلاق هستم و به هیچ وجه ضدمرد نیستم. اما طرفدار حقوق زنان و ضدجامعه مردسالار که دیگر جایی در زندگی امروز ندارد، هستم.» -> تهمینه میلانی
• «متاسفم که بگویم با وجود اینکه در شعار حرف از خانواده سالم مطرح می شود، اما هیچ قدم مثبتی در این زمینه انجام نمی شود. گویا مسوولان امر فراموش کرده اند نیمی از جامعه را زنان تشکیل می دهند و برای سلامتی خانواده، حال آنها باید خوب باشد؛ به ویژه که زنان قلب خانواده هستند.» -> تهمینه میلانی
• «حضور زنان ایرانی در سطوح مختلف آموزش عالی بسیار چشمگیر است. در ارتباط با حضور سیاسی زنان هم، خوب مثل هر کشور دیگری ما هم فراز و نشیب های زیادی داشته ایم، ولی در مجموع، الآن مخصوصاً در دولت یازدهم، توجه به حضور زنان بسیار پررنگ است.» -> معصومه ابتکار
• «از نیروی انتظامی می خواهیم با بکارگیری نیروهای زن آموزش دیده در انظار و امکان عمومی به بانوان فاقد حجاب شرعی تذکر بدهد و زنانی که با پوشش غیرشرعی و نامناسب، عفت عمومی را جریحه دار می کنند ابتدا متعهد به شرکت در دوره های آموزشی و سپس محکوم به پرداخت جریمه نقدی از ۲ تا ۱۰ میلیون ریال کند.» در مجلس ایران، آبان ۱۳۹۳ -> «طرح صیانت از قانون عفاف و حجاب»
• «چنانچه راننده یا سرنشینان وسایل نقلیه اقدام به کشف حجاب، روزه خواری، مزاحمت برای نوامیس یا حرکات غیرمتعارف خلاف عفت عمومی» کنند باید یک میلیون ریال جریمه شوند و در صورت تکرار علاوه بر ۱۰ نمره منفی، وسیله نقلیه به مدت ۷۲ ساعت توقیف می شود.» در مجلس ایران، آبان ۱۳۹۳ -> «طرح صیانت از قانون عفاف و حجاب»
• «اشتغال به کار بانوان در واحدهای صنفی باید با رعایت حرمت آن ها و پرهیز از اختلاط با مردان و در ساعات متعارف یعنی ۷ صبح تا ۱۰ شب باشد.• در مجلس ایران، آبان ۱۳۹۳ -> «طرح صیانت از قانون عفاف و حجاب»
• «نیروی انتظامی موظف است با بکارگیری نیروهای زن آموزش دیده در انظار و اماکن عمومی به بانوان فاقد حجاب تذکر بدهد، همچنین مأمورین موظفند از بانوانی که با پوشش غیرشرعی و نامناسب عفت عمومی را جریحه دار می کنند، برای شرکت در دوره های آموزشی و مشاوره ای عفاف و حجاب که از سوی این نیرو برگزار می شود تعهد لازم را اخذ نمایند.» در مجلس ایران، آبان ۱۳۹۳ -> «طرح صیانت از قانون عفاف و حجاب»
• «براساس پژوهش های میدانی معلوم می شود که وقتی دو خانم با چهار آقا در یک اتاق مشغول به کار هستند، هم بانوان ناراحت هستند و هم آقایان. چرا که ممکن است در طول ساعات کار همکاران قصد گفتن لطیفه یا درد دل داشته باشند که با حضور جنس مخالف این کار غیرممکن است. از طرف دیگر بانوان شاغل باید بخشی از حواس خود را به رعایت حجاب، طرز نشستن و رفت و آمد صرف کنند که همین موجب افت کارایی آنها است.» -> مجید ابهری، جامعه شناس


کلمات دیگر: