کلمه جو
صفحه اصلی

گربه روی شیروانی داغ

دانشنامه عمومی

گربه روی شیروانی داغ (به انگلیسی: Cat on a Hot Tin Roof) نمایشنامه ای است از تنسی ویلیامز که در سال ۱۹۵۵ نوشته شده است. تاکنون از روی این نمایشنامه چندین فیلم سینمایی و تلویزیونی ساخته شده است. تنسی ویلیامز به خاطر نگارش این نمایشنامه جایزه پولیتزر را به خود اختصاص داد.
Margaret
Brick
Big Daddy
Big Mama
Mae/"Sister Woman"
Gooper/"Brother Man"
Doctor Baugh
Reverend Tooker
بریک جوانی الکلی است که به خاطر مرگ بهترین دوستش احساس گناه دارد و به خاطر کوتاهی در دوستی اش عذاب می کشد. مگی همسر بریک هم به خاطر دوری کردن شوهرش از او رنج می کشد. پدربزرگ هم سرطان دارد ولی باز هم به زندگی طمع دارد. جمع شدن خانواده در ۶۵ سالگی پدربزرگ ناگهان تبدیل به یک کشمکش خانوادگی می شود.

گربه روی شیروانی داغ (ابهام زدایی). گربه روی شیروانی داغ نمایشنامه ای از تنسی ویلیامز است.
گربه روی شیروانی داغ (فیلم ۱۹۵۸)، به کارگردانی ریچارد بروکس
گربه روی شیروانی داغ (فیلم ۱۹۸۴)
گربه روی شیروانی داغ همچنین ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره بدارد:

گربه روی شیروانی داغ (فیلم ۱۹۵۸). گربه روی شیروانی داغ (به انگلیسی: Cat on a Hot Tin Roof) فیلمی به کارگردانی ریچارد بروکس است که در سال ۱۹۵۸ با شرکت پل نیومن و الیزابت تیلور بر پایه نمایشنامه گربه روی شیروانی داغ اثر تنسی ویلیامز ساخته شده است.
پل نیومن، در نقش بریک پالیت، دوبلور فارسی: چنگیز جلیل وند
الیزابت تیلور، در نقش مگی گربه، دوبلور فارسی: ژاله کاظمی
برل آیوز، در نقش «پدربزرگ» هاروی، دوبلور فارسی: حسین رحمانی
جودیت اندرسون، در نقش مادربزرگ، دوبلور فارسی: آذر دانشی
جک کارسون، در نقش کوپر پالیت، دوبلور فارسی: ناصر احمدی
مادلین شروود، در نقش می فلین پالیت، دوبلور فارسی: ایران بزرگ مهر
بچه های می و کوپر: دوبلورهای فارسی: ناهید امیریان، مینو غزنوی، ثریا حمیدی
نمایشنامه گربه روی شیروانی داغ برندهٔ جایزه پولیتزر شده بود و ریچارد ال. بروکس و جیمز پو، اقتباس جدیدی از این داستان را برای فیلم آماده کردند. فیلم گربه روی شیروانی داغ یکی از پرفروش ترین فیلم ها در سال ۱۹۵۸ شد.
داستان فیلم دربارهٔ مزرعه دار آمریکایی ثروتمندی است که بزودی خواهد مرد و خانواده اش قصد دارند این موضوع را از وی پنهان نگه دارند. او در ساعات پایانی عمر خود موفق می شود نگاه تازه ای به زندگی پیدا کرده و رابطه پسر و عروسش را اصلاح کند.
شبی دیروقت، بریک پالیت (پل نیومن) به حالتی مست به ورزشگاه دبیرستان خود رفته و به یاد روزهای قدیم شروع به پریدن از روی موانع زمین دو و میدانی می کند و با این کار به زمین می خورد و پایش می شکند.

گربه روی شیروانی داغ (فیلم ۱۹۸۴). گربه روی شیروانی داغ (انگلیسی: Cat on a Hot Tin Roof (1984 film)) یک فیلم محصول سال ۱۹۸۴ است.

نقل قول ها

گربه روی شیروانی داغ کتابی نوشتهٔ تنسی ویلیامز نویسندهٔ آمریکایی است.
• «نه! قوانین سکوت کار نمی کنند.»• «وقتی بعضی چیزها در خاطراتت یا در تصوراتت می پوسند، قوانین سکوت دیگر کار نمی کنند. این درست مثل این است که خانه دارد در آتش می سوزد و تو دلت می خواهد فراموش کنی که خانه در حال سوختن است. اما نبودن آتش هم تو را نجات نمی دهد. سکوت دربارهٔ یک مسئله فقط آن را بزرگ تر می کند، رشد می دهد و همه چیز را می پوشاند.»• «حیوان انسان نما دیوی است که می میرد. اگر پول داشته باشد، می خرد، می خرد و می خرد. فکر می کنم به این دلیل هر چیزی را می خرد که در ته مغزش دیوانه وار امید دارد که یکی از آن ها زندگی جاودانه به او ببخشد. چیزی که هرگز اتفاق نمی افتد.»• «در تمام زندگی مثل یک مشت گره کرده بودم. کوبیدن، خرد شدن، در هم شکستن! اما حالا این دست های مشت شده را باز می کنم و چیزهای بهتری را با آن لمس می کنم.»• «زمان خیلی زود می گذرد و هیچ کس نمی تواند از آن پیشی بگیرد. مرگ خیلی زود می آید، حتی قبل از آن که با زندگی نیمه آشنا شوی.»• «همهٔ این دروغ ها نشان دهندهٔ مجموعه نیروهایی هستند که با دروغ سعی دارند، واقعیت ها را بپوشانند» -> تنسی ویلیامز

گربه روی شیروانی داغ (فیلم ۱۹۵۸). گربه روی شیروانی داغ (به انگلیسی: Cat on a Hot Tin Roof) فیلمی به کارگردانی ریچارد بروکس است که در سال ۱۹۵۸ با شرکت پل نیومن و الیزابت تیلور بر پایه نمایشنامه گربه روی شیروانی داغ اثر تنسی ویلیامز ساخته شده است.


کلمات دیگر: