کلمه جو
صفحه اصلی

صلاح الدین دمیرتاش

دانشنامه عمومی

صلاح الدین دمیرتاش سیاستمدار کرد زازا متولد ۱۹۷۳ در شهرستان پالو در استان الازیغ یا خارپوت از خانواده زازا در کردستان ترکیه، حقوقدان و رهبرمشترک حزب دموکراتیک خلق ها در ترکیه است.
وب سایت پیام نیر (په یامنێر) http://www.peyamner.com/details.aspx?l=3&id=244924
نخستین گفتگوی یک رسانه ایرانی با رهبر حزب صلح و دموکراسی (BDP): ترکیه تا اول سپتامبر فرصت دارد/ کنگرهٔ اربیل، تبدیل به یک نهاد دائمی شود.
صلاح الدین در سال ۱۹۷۳ میلادی در شهرستان پالوی الازیغ به دنیا آمده است. او در رشتهٔ حقوق تحصیل کرده و مدت ها در سازمان های اقماری پ ک ک در دیاربکر و استانبول فعالیت کرد. پیش از وی برادر بزرگترش، نورالدین، ریاست حزب صلح و دموکراسی را به عهده داشته و حال او از این حزب توانسته به پارلمان ترکیه راه یابد و نماینده مردم استان حکاری شود. او با باشاک دمیرتاش ازدواج کرده و پدر دو دختر به نام های دِلال و دڵدایه است.
دمیرتاش نسبت به احتمال بروز جنگ داخلی در ترکیه هشدار داده و رهبران ترکیه را به تلاش های واقعی برای حل صلح آمیز مسئلهٔ کرد در این کشور فراخواند. دمیرتاش، در واکنش به آغاز دور مجدد حملات ارتش ترکیه به مناطق مرزی کردستان، که هدف از آن حمله به مقرهای حزب کارگران کردستان، اعلام شده گفته است:
برای انجام دادن عملیات های نظامی برون مرزی ارتش اهدافی تعیین شده، اما کسانی که دستور این عملیات را صادر کرده اند بهتر از همه واقفند که مسئلهٔ کرد در قندیل نیست، بلکه در دیاربکر و استانبول و باتمان است. همه می دانند که چنین عملیات هایی نتیجه ای در پی نخواهد داشت. اگر به میز مذاکره و گفتگو بازنگردیم احتمالاً این تهدید به وقوع می پیوندد. دمیرتاش، رهبر حزب صلح و دمکراسی دولت را به مذاکره و گفتگو دعوت کرد و گفت: اعلام می کنم که می توانید برای حل این مشکلات به صورت علنی با حزب صلح و دمکراسی و عبدالله اوجالان مذاکره نمایید.

نقل قول ها

صلاح الدین دمیرتاش (۱۹۷۳) سیاستمدار ترکی.
• «بهتر است فقط از مردم پرسیده شود که «آیا سیستم ریاست جمهوری می خواهند یا خیر». -> در پیشنهاد برگزاری رفراندوم تک موضوعی به اردوغان


کلمات دیگر: