کلمه جو
صفحه اصلی

غضنفر رکن ابادی

دانشنامه عمومی

غضنفر رکن آبادی. غضنفر اصل رکن آبادی (زاده ١٨ خرداد ۱۳۴۵ در قم - ۲ مهر ۱۳۹۴ در منا ) دیپلمات ایرانی بود که از ۱۳۸۹ تا اردیبهشت ۱۳۹۳ سفیر ایران در لبنان بود. وی در طول خدمتش در لبنان بارها مورد سوقصد قرار گرفت.
محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با حضور در منزل رکن آبادی، با خانواده وی ابراز همدردی کرد.
تمام سلام نخست وزیر لبنان در تماس تلفنی با سفیر جمهوری اسلامی ایران درگذشت رکن آبادی را تسلیت گفت.
قاسم سلیمانی در گفتگو با پایگاه «الوقت» تصریح کرد: رکن آبادی شخصیتی انقلابی بود که به دیپلماسی معنا و مفهوم تازه ای بخشید.
خالد قدومی نماینده جنبش حماس در ایران معتقد است:رکن آبادی شخصیتی فعال و خدوم، طرفدار وحدت اسلامی، شجاع و مدافع سرسخت آرمان فلسطین بودند.
رکن آبادی دارای کارشناسی ارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع) و دکترای علوم سیاسی از دانشگاه لبنان، بیروت بود. العربیه از رکن آبادی به نام کسی یاد می کند که در نزدیکی احزاب لبنان برای توافق بر سر دولت توافقی در لبنان نقشی اساسی داشت، العربیه می نویسد معروف است که رکن آبادی روابط محکمی با حزب الله لبنان داشته است.
رکن آبادی در جریان جنگ ۳۳ روزه، سوار بر موتور به انتقال بسته های مورد نیاز به مردم لبنان می پرداخت. این اقدام وی به حدی برجسته بود که سید حسن نصر الله دست خطی در تقدیر و تشکر از ایشان نوشت و به رکن آبادی هدیه کرد.
در ۲۸ آبان ۱۳۹۲ به دنبال بمب گذاری سفارت ایران در بیروت رکن آبادی به صورت معجزه آسایی نجات یافت. روز بعد از انفجار مراسم «تقبل و تعاذی» (تسلیت) در سفارت ایران برگزار شد و رئیس جمهور لبنان برای عرض تسلیت به سفارت ایران آمد.

نقل قول ها

غضنفر رکن آبادی. غضنفر رکن آبادی (۱۳۴۵–۱۳۹۴) دیپلمات ایرانی و دانش آموخته علوم سیاسی.
• «مطلب دیگر اینکه با توجه به جنایت هایی که داعش در منطقه، به ویژه سوریه انجام داده طرف هایی که از مخالفان دولت سوریه حمایت می کردند به این نتیجه رسیدند، اگر روزی «بشار اسد» سقوط کند، جانشین او داعش و جریانات تکفیری خواهند بود و این همان مطلبی است که نه آمریکا و غرب خواهان آن است و نه هیچ یک از طرف های منطقه ای که از داعش حمایت می کنند.»• «قدرت ایران فقط برای حل مسئله سوریه نیست و تأثیر خود را بر تمامی پرونده های منطقه ای خواهد داشت. این موضوع بیانگر جایگاه قوی و مقتدر ایران در منطقه است و شاهد مثال آن هم موضع گیری «بشار اسد» بعد از توافق وین بود که در نوع ارائه پیشنهادش برای حل بحران سوریه بسیار محکم ظاهر شد و این یعنی برداشت هم پیمانان ایران مخصوصاً سوریه، که رابطه استراتژیک با ما دارند، این است که قدرت ایران، قدرت سوریه هم تلقی می شود.»


کلمات دیگر: