کلمه جو
صفحه اصلی

فتانه حاج سیدجوادی

دانشنامه عمومی

فتانه حاج سیدجوادی (زادهٔ ۱۳۲۴ در کازرون) رمان نویس ایرانی است.رمان پرفروش او، بامداد خمار ده ها بار در ایران تجدید چاپ شد.
بامداد خمار (رمان؛ ۱۳۷۴)
در خلوت خواب (رمان ۱۳۷۷)
پارک گورکی (مترجم) هر چند ترجمه روان و یکدستی نیست
بامداد خمار یکی از پرفروش ترین رمان های معاصر ایران است و به همین دلیل از ادبیات عامه پسند می باشد. این رمان با بحث های داغ و نقدهای بسیار روبه رو شد. از معروف ترین موافقان این رمان می توان به نجف دریابندری اشاره کرد که مطلبی در دفاع از بامداد خمار نوشت. مطلب با واکنش تند هوشنگ گلشیری در رد نظر نجف دریابندری و بی مایه خواندن رمان در ماهنامه آدینه پاسخ داده شد. برخی دیگر از موافقان بامداد خمار، آن را برای مقولهٔ روابط میان زنان و مردان جوان مفید دانسته یا درس عبرتی دانستند برای جوانان بی تجربه. مخالفان، آن را دفاع از اصالت و شرافت طبقات بالادست جامعه و تحقیر فرودستان دانستند.
فتانه حاج سیدجوادی (پروین) در سال۱۳۲۳ در شیراز زاده شد و در شمیران بزرگ شد. با پزشکی ازدواج کرد و به اصفهان رفت. آن ها دو دختر و یک پسر دارند. هر دو دختر آن ها دندانپزشک هستند.

نقل قول ها

فتانه حاج سیدجوادی (زادهٔ ۱۳۲۴ در کازرون) رمان نویس ایرانی است.
• «اگر خداوند به کسی نظر لطف و مرحمت داشته باشد، اگر بهشتی روی زمین وجود داشته باشد و اگر سعادت مفهومی داشته باشد، چیزی نیست جز آرامش و عشق زن و شوهری در زیر یک سقف. جز انتظار و التهاب زنی که با اشتیاق ساعت ها را می شمارد تا همسرش از راه برسد. جز شتاب مردی که به سوی خانه و به سوی زنی می رود که می داند آراسته و مشتاق چشم به در دوخته، در کنار سماوری که می جوشد و سفره شامی که آماده است نشسته. زنی که لبخند شیرین و دست هایی نوازشگر دارد.»• «پدرم گرامافون را جمع کرده بود. صفحه های قمر غیبشان زده بود. نشانی از کتاب لیلی و مجنون یا دیوان حافظ نبود. ای وای، این ها چرا زندان شده اند؟ این ها چرا مغضوب شده اند؟ این ها که دوای دل من بودند. پس من روزها تنها و بی کار در این خانه چه کنم؟ فقط مثل مرغ پر کنده پرپر بزنم؟ دلم می خواست سر به تن منصور نباشد.»• «شب سراب نیرزد به بامداد خمار…»


کلمات دیگر: