کلمه جو
صفحه اصلی

کراوات

فارسی به انگلیسی

cravat, neckcloth, necktie

necktie, tie


cravat, neckcloth, necktie, tie


فارسی به عربی

ربطة , ربطة العنق , غطاء ، أُربَة

مترادف و متضاد

tie (اسم)
علاقه، بند، دستمال گردن، کراوات، قید، رابطه، گره، الزام، برابری، ربط

ascot tie (اسم)
گرهء شال گردنی، کراوات

necktie (اسم)
کراوات

cravat (اسم)
کراوات

overlay (اسم)
پوشش، کراوات، اندود، جای گذاشتن، جای گذاشت

فرهنگ فارسی

دستمال گردن، پارچه باریکی که به یخه پیراهن میبندند
( اسم ) پارچه ای باریک و دراز که بیخ. پیراهن بندند و از پیش سینه آویز ند دستمال گردن : [ حال فارغ گشته از هر دغدغه تنگتر بسته کراوات و یقه ] . ( بهار )

فرهنگ معین

(کِ ) [ فر. ] (اِ. ) پارچه ای باریک و بلند که مردان به یقة پیراهن گره زنند و از جلو سینه آویزان کنند، فکل .

لغت نامه دهخدا

کراوات. [ کْرا / ک ِ ] ( فرانسوی ، اِ ) دستمال گردن. ( یادداشت مؤلف ). پارچه سبک و لطیف دو تو کرده که حلقه کنند و بطرزی خاص به دور گردن یا به یقه پیراهن گره بندند و دو سر آن را فروآویزند از پیش سینه و روی پیراهن :
حال فارغ گشته از هر دغدغه
تنگتر بسته کراوات و یقه.
ملک الشعرای بهار ( از فرهنگ فارسی معین ).

فرهنگ عمید

پارچۀ باریک و بلندی که با گره مخصوصی به دور یقۀ پیراهن بسته می شود.

دانشنامه عمومی

دراز آویز


کروات یا زنّار (زُ - نّ) ، پارچه ای است که از زمان قدیم مسیحیان آن را به عنوان نشانه مسیحی بودن بر کمر یا شکم خود میبستند ، امروزه آن را به جای کمر بر گردن میبندند. روایتی بسیار معتبر:روزی امام رضا (ع) با شخصی مسیحی مباحثه میکرد تا آنکه امام رضا (ع) با کلام خود او را مسلمان کرد ، سپس امام (ع) به یاران خود فرمود که آن شخص تازه مسلمان شده را غسل یاد دهند و آن پارچهء کراوات (زنّار) را با چاقو از کمرش پاره کرده و دور بیاندازند !!!


(کِ) ( زُ نّ ) « کراوات همان دستمالی است که مسیحیان در گذشته آن را به کمر میبستند و اسم اصلی آن (زنار) است و امروزه با این نام میخوانند و این همان است فقط جایش تغییر کرده ، چون امروز آن را در کمر مسیحیان نمی توان دید و این نشانه مسیحی بودن شخص است ، در روایت معتبر و معروف است که امام رضا (ع) وقتی مردم را به اسلام دعوت میکردند و نماینده نصاری و یهود هم در آن مجلس حاضر بودند که آنها از قبول سخن حق امام اعراض کردند ، در آن حال شخصی نصاری (مسیحی) نیز آمد و امام او را مسلمان نمود ، بعد امام به یکی از یارانش فرمود او را ببرند و غسلش دهند و (زنار) را از کمرش پاره کنند ، زیرا اسلام بدون لباس نمیشود و اسلام لباس مخصوص خود را دارد ، امروز این مسیحیان با تبلیغات زیرکانه طوری کراوات را تبلیغ می کنند که مردم اعم از مسلمان و حتی یهودیان آن را برای خود زینت به حساب میآورند ، در حقیقت این کار ایمان مسلمان را ضعیف میگرداند و از رحمت خدا دور میکند ، زیرا خدا در قرآن و احادیث قدسی فرموده که:ای کسانی که ایمان آورده اید خود را شبیه دشمنان من از یهودی و نصاری (مسیحی) نکنید ، هرکس چنین کند او نیز از آنان است و من او را به چشم کافران خواهم دید. اگر قرار بود کراوات تاثیری بر دین و ایمان شخص نگذارد امام رضا (ع) نمی فرمود که آن را پاره کنند. درضمن اگر دقت کنید در فیلم ها مشاهد میکنید که آنها چقدر به کراواتشان حساس هستند ، اگر گرما هم آنها را اذیت کند باز آن را از گردن خود باز نمی کنند مگر در مواقع خاص»


دانشنامه آزاد فارسی

کراوات (cravat (necktie))
پوشش زینتی پارچه ای آویختنی روی پیراهن. کراوات را از مواد مختلف، پارچه های ابریشمی، نخی یا الیاف مصنوعی می سازند و شکل می دهند. این پوشش در بالا باریک تر و در پائین پهن تر است. قسمت باریک در زیر یقۀ پیراهن حلقه می شود و در زیر گلو گره می خورد و قسمت پهن تر روی سینه آویخته می شود. در بسیاری از کشورهای جهان بخشی از پوشش رسمی و بستن آن در مراسم، ادارات، دانشگاه ها و شرکت های بزرگ الزامی است. از آن جا که کراوات نمادی از تمدن غربی تصور می شود، در برخی جوامع مردم به دلایل شخصی، عرفی یا حتی قانونی از بستن آن خودداری می کنند. سابقۀ شناخته شدۀ کراوات به جنگ سی ساله (۱۶۱۸ـ ۱۶۴۸) باز می گردد. در این جنگ، رزمندگان کروآت که در خدمت فرانسه بودند، دستمال کوچک سنتی خود را به دور گردن می بستند، که سخت برای فرانسویان جذاب بود و باب روز شد و نام کراوات از کلمۀ کروآت (اهل کروآسی) اخذ گردید. بستن کراوات از فرانسه به انگلستان و دیگر نقاط اروپا سرایت کرد و بعدها جهان شمول شد. در قرن ۱۹ در انگلستان کتابی به نام «دستمال گردن نامه» دربارۀ انواع کراوات نوشته شد که نخستین بار واژۀ tie (گره) در آن به کار رفته بود و معادل انگلیسی کراوات از همین جا پیدا شد. کراوات با طرح های بسیار متنوع و با قیمت های فوق العاده مختلف دیده می شود. گران بهاترین کراوات های جهان با مارک بیژن، عرضه می شود. این کراوات تولید انبوه ندارد، سفارشی، تک و منحصر به فرد سفارش دهنده است. بعضاً احتمال داده اند که پیشینۀ دیرینۀ کراوات ایرانی باشد؛ زیرا کروآت ها قومی ایرانی از خراسان بوده اند که در اعصار بسیار کهن به اروپا کوچیده و در سرزمین کنونی کروآسی مستقر شده اند.

نقل قول ها

کراوات (فارسی افغانستان:نکتای) پارچه ای بلند برای اهداف تزئینی است که پیرامون یقه در برابر گلو، گره زده می شود.
• «دیگر در برابر گروه های تروریستی لازم نیست لباس جنگ پوشید بلکه می توان با نکتایی طالبان را گم نمود.» -> عبدالرشید دوستم
• «یک کراوات به خوبی گره خورده، نخستین گام جدی در زندگی است.» -> اسکار وایلد
• «خوب پوش بودن، آرامشی هیچ دینی نمی تواند، می دهد.» -> رالف والدو امرسون
• «ما کراوات را بد نمی دانیم اما معتقدیم وقتی لباس سنتی خود را داریم و می توانیم استفاده کنیم چرا باید از کراوات که نماد غرب است استفاده شود.» -> رامین مهمان پرست
• «کدام مقام قانونی و اجرایی کشور جلوگیری از زدن کراوات را به نیروی انتظامی ابلاغ کرده است؟ براساس کدام بخش از قانون اساسی، مصوبات مجلس یا مصوبه هیئت دولت، نیروی انتظامی وظیفه دارد که از زدن کراوات در بیمارستان های خصوصی جلوگیری کند؟» -> صادق زیباکلام
• «از ابعاد حقوقی موضوع که بگذریم استدلال فرهنگی و به تعبیری اقدام در چارچوب نهی از منکر و امر به معروف که مسوولان نیرو بیان می کنند اولاً چه کسی گفته و براساس کدام ادله، کراوات سمبل صلیب و مسیحیت است؟ علی القاعده اگر این گونه می بود، مبلغان مسیحی، کشیش ها، پاپ و کاردینال ها همه باید کراوات می زدند تا تصلیب و مسیحیت را رواج دهند.» -> صادق زیباکلام
• «اتفاقاً در غرب از جمله افرادی که کراوات نمی زنند، اصحاب کلیسا هستند. اما حتی فرض کنیم که حق با طرفداران این نظریه می بود و زدن کراوات سمبل مسیحیت و به صلیب کشیدن حضرت عیسی مسیح (ع) می شد، آیا ما مسلمانان، حضرت مسیح (ع) را پیامبر برگزیده حضرت باریتعالی نمی دانیم؟ ثانیاً اگر قرار شود که ما کراوات را به این اعتبار که غربی است و از غرب آمده، کنار بگذاریم در آن صورت یونیفرم نیروی انتظامی را هم براساس همان استدلال باید بگذاریم کنار، چون یونیفرم و پوشیدن آن هم غربی است.» -> صادق زیباکلام
• «عباس میرزا شاهزاده اصلاح طلب از جمله نخستین اقداماتش ایجاد ارتش مدرن در ایران بود و از آن مقطع بود که یونیفرم توسط مستشاران نظامی غربی به ایران آمد. اگر یونیفرم نیروی انتظامی را به عنوان غرب زدگی بگذاریم کنار، راه حل، آن می شود که کت و شلوار را جایگزین آن کنیم. اما بدبختی آن است که کت و شلوار هم از غرب آمده. آنچه که ایرانی و متعلق به فرهنگ خودی بوده، سرداری، کلاه پوستی، شلوار نطنزی، البسه قبایل و عشایر مختلف، قبا و غیره است. حتی تصور اینکه نیروی انتظامی ملبس به البسه فرهنگ ایرانی و ملی باشد غیرممکن است.» -> صادق زیباکلام
• «اگر خواسته باشیم خیلی جدی همه مظاهر غربی را از جامعه جمع آوری کنیم، در آن صورت پخش بازی های فوتبال اروپا که میلیون ها نفر از هموطنان مان با اشتیاق از نیمه شب تا ساعات اولیه بامداد می نشینند نگاه می کنند و فردایش هم در اداره، بازار و یحتمل در خود نیروی انتظامی با آب و تاب و ولع گل ها را برای همدیگر تعریف می کنند، خیلی بیشتر اشاعه فرهنگ غربی است تا زدن کراوات. بماند پیتزا، همبرگر، رستوران های «فست فود»، موبایل، سریال های تلویزیونی و صدها فیلم غربی و آمریکایی که سالانه از تلویزیون خودمان پخش می شود یا در پرده های سینماهای شهرهایمان به نمایش گذاشته می شود، اینترنت و... همه را باید جمع کنیم.» -> صادق زیباکلام
• «این استدلال که کراوات رواج منکر است و نیروی انتظامی از بابت وظیفه و تکلیفش در باب امر به معروف و نهی از منکر دارد دخالت می کند هم پایه و منطقی ندارد. این درست که نیروی انتظامی باید جلو منکرات را بگیرد اما چه کسی و برحسب کدام اجماع شرعی یا عرفی، کراوات را «منکر» اعلام داشته؟ نه هیچ یک از علما و مراجع چنین حکمی و اجتهادی داشته اند و نه نزد عامه مردم و سنت های رایج اجتماعی مان برای کراوات چنین قبحی وجود دارد. در واقع بسیاری از رهبران اسلامگرا که میزان تقید و تعبدشان هم ثابت شده است، کراوات می زنند.» -> صادق زیباکلام
• «از رجب طیب اردوغان و رهبران اسلامگرای ترکیه گرفته تا محمد مرسی و رهبران اخوان المسلمین در مصر و جهان عرب. بماند این واقعیت تاریخی که در جامعه خودمان هم جملگی یاران و نزدیکان غیرروحانی امام خمینی (ره)، از صادق طباطبایی گرفته تا شهید دکتر چمران، دکتر یزدی، مرحوم مهندس بازرگان نخستین رئیس دولت بعد از انقلاب و تمامی اعضای هیئت دولت (منهای مرحوم فروهر)، وزرای شهید رجایی، اعضای غیرروحانی شورای انقلاب، بسیاری از نمایندگان مجالس خبرگان و شورای اسلامی و سایر مسوولان.» -> صادق زیباکلام
• «هرگز هم کسی نگفت که چرا رهبران غیرروحانی انقلاب کراوات می زنند. ختم کلام آنکه دخالت نیروی انتظامی در امر کراوات زدن پزشکان در بیمارستان های خصوصی از نظر قانونی، شرعی و فرهنگی قابل قبول نیست. نیروی انتظامی صرفاً مجری قانون و ضابط قانون است و نه می تواند از جانب خود قانون وضع کرده و نه حتی اختیار دارد که قانون و شرع را حسب برداشت سیاسی اش تفسیر و اجرا کند.» -> صادق زیباکلام
• «به طور کلی پوشیدن کراوات و دیگر لباس هایی که پوشش و لباس غیر مسلمانان محسوب می شوند به طوری که پوشیدن آن ها منجر به ترویج فرهنگ منحطّ غربی شود جایز نیست.» -> سید علی خامنه ای
• «اگر کراوات شعار غیرمسلمین حساب شود جایز نیست و اگر شعار نباشد اشکال ندارد.» -> حسین وحید خراسانی
• «در مورد کراوات با توجه به اینکه در عرف کشور ما یک فرهنگ اجنبی محسوب می شود، احتیاط در ترک آن است.» -> ناصر مکارم شیرازی
• «این درست نیست که ما افراد کراواتی را بد بدانیم و بگوئیم اینها از اسلام و دین خارج شده اند.» -> علی شکوری راد
• «رسماً اعلام می کنم که پلیس حتماً با بخشی از سازمان یا بیمارستان خصوصی که از آرایش و کراوات به صورت سازمان یافته استفاده می کند، برخورد می کند... استفاده از کراوات را ترویج نمادغرب است ... اگرچه پیش از این نیز به صورت مکتوب اعلام کرده ایم اما بار دیگر و همین جا به روسای بیمارستان ها اعلام می کنم با آن بخشی که به صورت سازمان یافته افراد از آرایش غلیظ یا کراوات استفاده می کنند، برخورد خواهد شد.» -> احمدرضا رادان
• «اینکه نیروی انتظامی بخواهد با کراوات برخورد کند، این موضوع نبوده است .. ما به حیطه و حریم شخصی افراد و نوع لباس پوشیدن مردم کاری نداریم اما افراد باید لباسی بپوشند که حداقل های عفاف و حجاب را رعایت کنند ....اما اینکه کارمندان مرد را مجبور کنند با کراوات به سرکار بیایند و رنگ کراوات آنها را نیز تعیین کرده و یا اینکه خانم ها را مجبور کنند که با مانتوهای چسبان و موهایشان بیرون باشد به محل کار بیایند و در غیر اینصورت آنها را از محل کار بیرون کرده و بکارگیری نکنند، قطعا با این مراکز برخورد می کنیم که نمونه بارز آن نمایشگاه غذا بود.» -> سردار بهمن کارگر

پیشنهاد کاربران

Tie

گرپویان

گریبـان گیـرِ زیـنـتـی

دراز آویز زینتی


جامه رو

دراز آونگ زیوری
آویز عربی هست و آونگ پارسی
زینت هم عربی و زیور پارسی
پس دراز آویز زینتی اشتباهه

همان طور که دوست عزیز آقا مهدی گل اشاره فرمودند نظر بنده نیز همان دراز آویز زینتی می باشد که چندان هم از نظر بنده حقیر زیبا نیست

کراوات را نخستین بار ایرانیان اختراع کرده بودند و خود نام کراوات برگرفته از کوئرت یا کوئرس یا گریوپان است.


.
در باره ی ریشه ایرانی بودن کراوات گفته شده که در اوستا ۱۲ چیز را نیاز مرد جنگی دانسته اند که هشتمین آن کوئرس از ریشه کوئرت بود که در زبان پهلوی به آن گریوپان می گفتند و به روی زره بسته می شد.
هم چنین در نغش رجب فارس نرسیده به نقش رستم، پیوسته به بابک، پدر اردشیر بابکان می شود، کوئرت را بر دور گردن بابک به روشنی می توان دید که به روی زره بسته است.
این پارچه پهن را بزرگان و سرداران سپاه به سورت پهن و پیش سینه ای اسفایده می کردند و نمونه پهن آن در نغس های تاغِ بستان دیده می شود.
در فرهنگ واژگان اوستایی:
کوئیریس= kuiris ـ 1ـ گردنبند، سینه بند 2ـ زره، جوشن
در پارسی پهلوی:
گریوپان= grivp�n ـ1ـ گریبان، گلو 2ـ زرهی که برای نگهبانی گردن بسته می شد.





بنام خدا
با سلام، کراوات ، پارچه یا دستمالی بود که انقلابیون فرانسه در انقلاب به اصطلاح کبیر فرانسه به گردن میبستند تا از غیر انقلابیها باز شناخته شوند تا اینکه این پارچه به مرور شبیه شکل امروزی شد و به ان کراوات یا فکل به فارسی گفته میشود.
با تشکر

بلند آویز

پیشنهاد:گریبان بند

کِراوات
گَریوپان ، گَلاویزه ، گَردن آویز ، گَلبان ، گَریبان ، گَریپان ، کَریوان ، یَغاویز ( یَقه آویز ) ، گَردَن آویز
: گَریو ، گَری ، گَل ، گَلو ، گُلو هَمه به مینه یِ گَردَن هَستَند.
گَردَن : گَرد اَز کارواژه یِ گَردیدَن وَ پَسوَندِ اَبزار ساز :
گَرد - اَن : اَندامی که به چَپ و راست وُ بالا وُ پایین می گَردَد.
- اَن : کاربُرد هایِ این پَسوَند ، نِمونه :
سوزَن ، تاوَن ، دَرزَن ( دَرز - اَن یا دَر - زَن ؟؟؟ ) . . .

بنام خدا
با سلام، در انقلاب به اصطلاح کبیر فرانسه انقلابیون برای انکه خود را از سایرین متمایز کنند دستمال یا پارچه ای هم شکل و رنگ به گردن خود میبستندو این دستمال گردن به مرور زمان به شکل کنونی درامده است و نام فارسی ان فکل میباشد.
با تشکر.


کلمات دیگر: