جمع مقصد ( اسم ) ۱ - جمع مقصد جاهای قصد . ۲ - جمع مقصود مراد ها: [ در همه حال اهم مطالب و اعظم مقاصد و مارب تقویت دین ... و احراز فضیلت جهاد با زمره ضلال و فساد و عبده اصنام میدانست ] ( ظفر نامه یزدی . چا . امیرکبیر ۳۶۵:۲ )
فرهنگ معین
(مَ ص ) [ ع . ] (اِ. ) جِ مقصد.
لغت نامه دهخدا
مقاصد. [ م َ ص ِ ] ( ع اِ ) ج ِ مَقصِد. ( اقرب الموارد ). ج ِ مَقصَد و مَقصِد. ( ناظم الاطباء ). و رجوع به مقصد شود. || اراده ها و مقصودها. آرزوها. آهنگها و عزیمت ها. ( از ناظم الاطباء ) : روزی پای در رکاب سیر آورده بود و عنان عزیمت به مقصدی از مقاصد برتافته به کنار دیهی رسید. ( مرزبان نامه چ قزوینی ص 53 ). هر کس با حصول مقاصد و مطالب و نجاح آمال و مآرب بازگشتند. ( جهانگشای جوینی چ قزوینی ج 1 ص 156 ). از مقاصد معتبره یکی طلب علم است ، چنانکه در خبر است که... ( مصباح الهدایة چ همایی ص 264 ). - مقاصدالشرعیه ؛ هدفها و مقصدهای شرعی و آن بر دو قسم است : یکی مقاصد اصلیه و دیگر مقاصدتابعه. مقاصد اصلیه ضروریات معتبره در هر ملتی است و مقاصد تابعه مصالح مکلف در آن رعایت شده است ، مانند تمتعات از مباحات. ( از فرهنگ علوم نقلی دکتر سجادی ). - مقاصد خمسه ؛ ( اصطلاح فقه ) نفس ، دین ، عقل ، نسب و مال است که ضروریات خمس هم نامند. ( فرهنگ علوم نقلی تألیف سجادی ). || سعیهاو جهدها. || سعایتها. || فکرها. اندیشه ها. || خواهشها. || عذرها و حیله ها. ( از ناظم الاطباء ).
فرهنگ عمید
مقصد#NAME?
= مقصد
دانشنامه آزاد فارسی
مقاصد (المقاصد). مَقاصِد (المَقاصِد) تألیف سعدالدین مسعود تفتازانی، کتابی به عربی، در کلام. این اثر که در ۷۸۴ق در سمرقند تألیف یافته، با ساختاری مشابه با کتاب المواقفِ استادش عضدالدین ایجی در شش مقصد تدوین شده است: مقدمات در موضوع و مبادی علم کلام؛ امور عامه؛ اعراض؛ جواهر؛ الهیات؛ سمعیات در معاد و نبوّت و امامت. او در این اثر، افزون بر استفاده از آثار ایجی، از آثار گوناگون فخر رازی و ابن سینا مانند المحصّل، المطالب العالیه، الشفاء، الاشارات بهرۀ بسیار برده است. تفتازانی خود در ۷۹۱ق، شرحی جامع بر این اثر نوشت. دیگران نیز شرح هایی بر آن نوشته اند. چاپ انتقادی و شرح آن به اهتمام عبدالرحمان عمیره در ۵ جلد به چاپ رسیده است (۱۹۸۹).