کلمه جو
صفحه اصلی

کارگردان فیلم

دانشنامه عمومی

کارگردان (به انگلیسی: Film director) اصلی ترین عامل تبدیل شدن یک فیلم نامه به یک فیلم سینمایی یا فیلم تلویزیونی است. به همین دلیل است که همواره، یک اثر تصویر متحرک را به نام کارگردان آن می شناسند.
کارگردانی فیلم - دانشنامه رشد
مهم ترین کاری که یک کارگردان در جریان ساخت یک اثر تصویر متحرک انجام می دهد، حفظ تم اصلی کار در طی مراحل سه گانهٔ پیش تولید، تولید و پس تولید است. کارگردان پس از مطالعهٔ فیلم نامه آن را خرد کرده و به قطعات کوچکی به نام سکانس، صحنه و پلان تبدیل می کند و متنی را تهیه می کند با عنوان دکوپاژ. این متن دستور العملی است برای همه عوامل سازنده فیلم که در آن تمامی جزئیات پلان از قبیل زاویه دوربین، اندازه نما، حرکت و گفتار هنرپیشه، نور، زمان، مکان و … نوشته شده است. کارگردان باید به اصول و قواعد تمامی مراحل تولید مسلط باشد تا به خوبی بتواند گروه را رهبری کند و به نتیجه مطلوب برساند.
اصول قاب بندی، ریتم، تداوم حرکت، صدا و تصویر از جمله قواعدی هستند که کارگردان برای دکوپاژ به کار می گیرد. این قواعد هنری بر خلاف اصول علوم طبیعی چندان ثابت و غیرقابل تغییر نیستند بلکه حاصل تجربیات و ترجیحات کارگردانان پیشین بوده و بر اساس نوع نگرش و سبک هنری فیلم ساز، متغیر می باشند.
از جمله مهمترین فیلم سازان تأثیرگذار که برای نخستین بار تئوری فیلم سازی را شکل دادند می توان از جنبش مونتاژ شوروی وسولد پودوفکین و سرگئی آیزنشتاین دو فیلم ساز روس نام برد. پودوفکین با آزمایش های مونتاژی خود سعی کرد نشان دهد که با امکانات مونتاژ می توان واقعیت را جعل کرد. در این نوع مونتاژ معمولاً ایدئولوژی و اصول فیلم ساز به عنوان اصل قرار گرفته و سعی در نمایش آن می شود. در شیوهٔ پودوفکین، فیلم یک رویداد تأثیرگذارتر و جاندارتر از خود رویداد واقعی به نظر می رسد. برای همین پودوفکین نوع نگاهش را به سینما مونتاژ انفجاری نامید.

جدول کلمات

کارگردان فیلم «داستان»
رفیعا


کلمات دیگر: