کلمه جو
صفحه اصلی

نساء

فارسی به انگلیسی

woman

فرهنگ معین

(نِ ) [ ع . ] (اِ. ) زنان .

لغت نامه دهخدا

نساء. [ ن ِ ] (اِخ ) ده کوچکی است از دهستان پشتکوه بخش اردل شهرستان شهرکرد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 10).


نساء. [ ن ِ ] (ع اِ) زنان . (آنندراج ) (غیاث اللغات ) (منتهی الارب ) (ترجمان علامه ٔ جرجانی ص 99). ج ِ امراءة است به خلاف قیاس که از ماده ٔ مفرد خود نیست . (غیاث اللغات از صراح ) (از منتهی الارب ).


نساء. [ ن ِ] (اِخ ) ده کوچکی است از دهستان بهنام وسط بخش ورامین شهرستان تهران . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 1).


نساء. [ ن ِ ] (اِخ ) دهی است از دهستان لورا و شهرستانک بخش کرج شهرستان تهران ، در 64هزارگزی شمال شرقی کرج واقع است و 684 تن سکنه دارد. آبش از رودخانه ، محصولش غلات و میوه و لبنیات ، شغل اهالی زراعت و گله داری و جاجیم بافی و کارگری است . معدن زغال سنگ در این ده وجود دارد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 1).


نساء. [ ن َ ] (ع اِ) درازی عمر. (منتهی الارب ) (آنندراج ) (ناظم الاطباء). طول عمر. (المنجد) (اقرب الموارد). || نساءالقوم ؛ آخر آن قوم . (ناظم الاطباء) (از منتهی الارب ). || (مص ) بازپس انداختن . (منتهی الارب ) (آنندراج ) (ازناظم الاطباء). تأخیر کردن . (تاج المصادر بیهقی ).


نساء. [ ن َس ْ سا ] (ع ص ) کثیرالنسیان . نَسیان . (المنجد).


نساء. [ ن َ ] ( ع اِ ) درازی عمر. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). طول عمر. ( المنجد ) ( اقرب الموارد ). || نساءالقوم ؛ آخر آن قوم. ( ناظم الاطباء ) ( از منتهی الارب ). || ( مص ) بازپس انداختن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ازناظم الاطباء ). تأخیر کردن. ( تاج المصادر بیهقی ).

نساء. [ ن ِ ] ( ع اِ ) زنان. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ) ( منتهی الارب ) ( ترجمان علامه جرجانی ص 99 ). ج ِ امراءة است به خلاف قیاس که از ماده مفرد خود نیست. ( غیاث اللغات از صراح ) ( از منتهی الارب ).

نساء. [ ن َس ْ سا ] ( ع ص ) کثیرالنسیان. نَسیان. ( المنجد ).

نساء. [ ن ِ ] ( اِخ ) ( الَ... ) نام چهارمین سوره از قرآن مجید، پس از آل عمران و پیش از مائده ، مدنیه است و یکصد و هفتادوشش آیت است و چنین آغاز شود: یا ایها الناس اتقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحدة.

نساء. [ ن ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان لورا و شهرستانک بخش کرج شهرستان تهران ، در 64هزارگزی شمال شرقی کرج واقع است و 684 تن سکنه دارد. آبش از رودخانه ، محصولش غلات و میوه و لبنیات ، شغل اهالی زراعت و گله داری و جاجیم بافی و کارگری است. معدن زغال سنگ در این ده وجود دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 1 ).

نساء. [ ن ِ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان پشتکوه بخش اردل شهرستان شهرکرد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 10 ).

نساء. [ ن ِ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان بهنام وسط بخش ورامین شهرستان تهران. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 1 ).

نساء. [ ن ِ ] (اِخ ) (الَ ...) نام چهارمین سوره از قرآن مجید، پس از آل عمران و پیش از مائده ، مدنیه است و یکصد و هفتادوشش آیت است و چنین آغاز شود: یا ایها الناس اتقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحدة.


دانشنامه عمومی

سورهٔ نساء سورهٔ چهارم قرآن است، ۱۷۶ آیه است، و سوره ای مدنی است. سوره نسا از نظر ترتیب نزول، بعد از سورهٔ ممتحنه قرار دارد و دومین سورهٔ طولانی قرآن پس از بقره است. این سوره به دلیل بحث های فراوان آن در مورد احکام و حقوق زنان «نساء» نامگذاری شده است. بخشی از احکامی که در این سوره آمده است به این شرحند:
ترجمهٔ فارسی
مباحث دیگری نیز در زمینهٔ دعوت به ایمان، بیان سرگذشت گذشتگان، معرفی دشمنان، و اهمیت هجرت در این سوره آمده اند.
قبل از وارد شدن به تشریح حقوق و احکام، در ابتدای سوره می فرماید: جوامع انسانی ازیک زن و مرد و سپس افزون شدن زنان و مردان تشکیل شده است و بلافاصله می گوید مراقبت برای برخورداری از یک جامعه سالم از خودتان و توجه به وظایفتان که در برابر آن پاسخگو هستید، شروع می شود و سپس توجه به نزدیکترین انسان ها یعنی خویشاوندان شروع می شود. (واتقو الله الذی تسائلون به و الارحام). وقتی به بیان حقوق و احکام می پردازد، اولین مورد، حقوق بی سرپرستان (یتیمان) است. منظور یتیمان فقیر نیست، بلکه کودکانی است که پدران آن ها اموالی را برای آن ها باقی گذاشته اند و بسیار امکان دارد، افرادی که سرپرست آن ها می شوند، حقوق این کودکان و حقوق مادر جوان این کودکان را رعایت نکنند. بسیار امکان دارد، عمو، دایی یا خویشاوندی که حضانت و سرپرستی کودکان یتیم متمول، به او واگذار می شود، نتواند به خوبی از اموال این یتیمان محافظت کنند و با اموال خودش مخلوط شود و خواسته یا ناخواسته، آن اموال را برای خودش یا خانواده اش مصرف کنند؛ بنابراین هشدار داده است که خوردن این اموال همراه اموال خودتان خطا و گناه بزرگی است (حوبا کبیرا). و در ادامه به دلیل اینکه مدیریت اموال کودکان یتیم، برای مردی که خود صاحب زندگی و زن و فرزند است، بسیار دشوار است و امکان اختلاط اموال، بسیار زیاد است، فرموده است، مردی که حضانت به عهده او است، اگر شرایطش را داشت، می تواند با مادر این کودکان یتیم ازدواج کند و از آن ها مثل خانواده و فرزندان خودش مراقبت کنید، در این صورت اگر ندانسته بخشی از اموال آن ها وارد اموال او شد، آن ها (مادر و فرزندان یتیم) راضی باشند. البته در ادامه به تفصیل مدیریت اموال آن ها را تا سنی که رشد پیدا کردند و چگونگی برگردان اموال به آنها را شرح می دهد.
این سوره، از سوره هایی است که دارای بیشترین احکام اسلامی هستند.

دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی نِّسَاءِ: زنان (کلمه نساء جمعی است که مفردی از جنس خود ندارد)
معنی قَوْمٍ: جماعت (کلمه قوم در اصل به معنای جماعتی از مردان است و به همین جهت در عبارت " لا یسخر قوم من قوم و لا نساء من نساء "حکم مسخره نکردن را برای زنان جداگانه مطرح کرده است ولی در قرآن کریم جماعت اعم از زن و مرد را شامل است )
ریشه کلمه:
نسو (۵۹ بار)

زنان. همچنین است نِسوة و نِسوان، ولی نسوان در قرآن مجید نیامده است در مفردات و غیره آمده: نِسْوَه و نِساء و نِسْوان جمع مرئة است از غیر لفظش مثل قوم در جمع مرء. درمجمع ذیل . گفته: جایز است نساء به زنان و دختربچه‏ها اطلاق شود مثل ابناء. علی هذا درباره قتل پسران بین اسرائیل بدست فرعونیان که لفظ نساء آمده مراد از آن دختربچّه‏ها است و به قول بعضی این اطلاق به اعتبار مایؤل است. ناگفته نماند: لفظ نسوة بیشتر از دو بار در قران مجید بکارنرفته . نساءالنبی«صلی الله علیه واله» در باره زنان حضرت رسول «صلی الله علیه وآله» خطابات و احکام ویژه‏ای در قرآن مجید آمده است که ذیلا بررسی می‏شود: 1- . به مضمون این دو آیه اگر زنان آن حضرت کار قبیح آشکاری کننددوبرابر عذاب خواهند دید و اگر کار نیک انجام دهند دوبرابر پاداش خواهندبرد. ظاهرا مضاعف بودن عذاب و اجر در اثر تسبیب است زن پیغمبر اگر کار بدی را آشکارا کندهم کار بد کرده وهم از شأن پیغمبر در نظر مردم کاسته است لذا در مقابل هریک عذاب می‏بیند و اگر کارنیک انجام دهد برشأن و موقعیت پیغمبر افزوده است این دواعتبار در باره زنان دیگر نیست. 2- . ظاهرا در اینجا نیز «لَسْتُنَّ کَأَحِدٍ مِنَ النِساء» راجع به تسبیب است یعنی اگر تقوی کنید مانند زنان دیگر نیستید که تقوای شما باعث تحکیم موقعیت پیامبر و سبب تضاعف اجر شما است ولی «فَلا تَحْضَعَنِ بِالْقَوْلِ» شامل زنان دیگر نیز هست. 3- . راجع به این آیه در «قرر» مشروحا از دو جهت بحث کرده‏ایم رجوع شود. 4- بعد از آیه «وَقَرْنَ فی بُیُوتِکُنَّ» در یک آیه برای عموم نیکوکاران اعم از زنان و مردان وعده مغفرت و بهشت آمده است که . به نظر می‏آید که آمدن این آیه بعد از خطابات ویژه زنان آن حضرت برای آن است که تبعیض در میان زنان و مردان از حیث نیکوکاری به نظر نیاید به عبارت دیگر همه نیکوکاران اعم از زنان و مردان مورد رضایت خداوندی اند النهایه در زنان آن حضرت این تسبیب بوجود آمده است. نکاح زنان آن حضرت . به موجب این آیه نمی‏شود زنان آن حضرت بعد از وفاتش تزویج کرد، در «امّ» تحت عنوان امهات مومنین در باره این آیه مفصلا صحبت شد و گفتیم: به نقلی علت نزول این آیه قول طلحه بود که بعد از نزول آیه حجاب از او سرزد و نیز گفتیم که: علت نزول این حکم بعید است فقط قول طلحه باشد بلکه علت دیگری باید داشته باشد جمله «اِنَّ ذلِکُمْ کانَ عِنْدَاللّهِ عَظیماً» می‏گوید: این احترامی است نسبت به آن حضرت که لازم است مسلمانان مرعی دارند و به حکم . زنان آن حضرت به منزله مادرانند در این صورت تزویج زنان آن بزرگوار لغو این مقام و کاهش حرمت آن جان عزیز است. و از قید «مِنْ بَعْدِهِ» می‏توان استفاده دیگری کرد و آن اینکه: اگر بعد از آن حضرت تزویج زنانش جایز بود سردمداران روز آن را مورد اغراض سیاسی قرار داده و در تزویج زنان آن بزرگوار مسابقه می‏گذاشتند و هر که یکی از آنها را تزویج کرده بود به عنوان اینکه زن پیغمبر همسر اوست مدعی مقام و حکومت می‏شد و اینکار جز اختلاف امت و هتک حرمت آن حضرت ثمری نداشت. اگر گویند: این حکم برخلاف طبع غریزی است زنیکه مدتی همسر آن حضرت شده چرا تا آخر عمر بعد از آن حضرت از این حق خدادادی محروم شود؟! گوییم: یا باید خدا را قبول کنیم یا خرمارا، این یک مطلب حساب شده است زنان آن بزرگوار چون مقام ام‏المومنین بودن را اختیار کردند لازم بود محدودیت‏های آن را نیز قبول کنند در دنیا هر مقامی توأم با محدودیت است زنان آن حضرت می‏توانستند به حکم . از آن حضرت طلاق گرفته وجدا شده به حکم یک زن عادی زندگی کنند ولی درصورت اختیار خداو رسول و ام‏المومنین بودن لازم بود که محدودیت آن را نیز قبول کنند .

[ویکی فقه] نساء (ابهام زدایی). نساء ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: قرآن• سوره نساء، چهارمین سوره قرآن کریم و از سوره های مدنی• آیه ۱۲ نساء، آیه سهم الارث برادر و خواهر مادری، نازل شده در زمستان کاربردهای دیگر• بیعت نساء، بیعت زنان با پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم پس از فتح مکّه در سال هشتم هجری• باب النساء، از درهای مسجد النبی، کنار باب جبرئیل• نساء، جنس مؤنث و مقابل مرد، دارای احکام خاص در فقه اسلامی
...

پیشنهاد کاربران

زن

زنان پاک

زنان


زنان پاکدامن

نسآ نام ده در شمالی ترین نقطه هرمزگان بنا به مشاهدات عینی در مسیر راه کهن قرارگرفته شرق به غرب متصل کرده است، این برزن با اب قنات درخشک سالی ترین داری باغ ومرکبات سبزی دارد نخل ولیمو وکاشت شلتوک درقدیم جزی از زراعت بوده وجه تسمیه ان به پروش اسب های جنگی ومحل ارسال خبر میرسد. دارای قلعه ی در نخلستان که به دوران قبل از نادرشاه میرسد. ودر کلانتری آغالی بزرگ مرتع واخرین سرحدات فارغانات هست همسر هاشم خان دختر رئیس غریب شاه ودر نهایت قلعه به هاشم خان احمدی، به دخترش به شوکت خانم میدهد دراین میان وابستگی شوکت خانم به دو دایی خودش رئیس عبدالجلیل معتضدکیوانی ورئیس عبدالکریم معتضد کیوانی این قلعه وبرزن برای زندگی انتخاب میکند شوکت خانم باسهراب خان نصیری ازدواج میکند. پسرش حسن خان فرهنگ وغلام رضا خان هست بقول آخرین وبازمانده ربابه فرهنگ وعصمت تیموری زنده هستند. ساخت قلعه در دروان هاشم خان به علت زلزله مرمت واضافه شد وپنج درتوسط معماری که از لار آورده رابنیان اساسی نهاده یک اطاقک نگهبان بیرون قلعه با دو برجک جنوب در داخل هر حرکتی را رصد میکردند پلان قلعه با وزش بادهای گرم وسوزان در میان نخلستان به نسیمی خنک ودلپز یرتبدیل نمودهاین قلعه بزرگ ونقلی داری اسطبل ومجهز به حمام و سرویس کامل در درون اطاقک ها تاقچه ها وگچبری های بینظیری از معماران فارغانات دید. یکی از روزهای۱۷ تیر ماه ۱۳۰۷ دختری بنام ربابه بدنیا آمده که اخرین بازمانده هست. پس از ساخت بنا شخصی بنام قلندروخانمش بنام گل افروز نگهبانی درب به عهده داشتند. در هنگام مرگ هاشم خان بنا به وصیعت وقراردادی با سیدهای وادی السلام بزرگترین قبرستان درعراق ، پس از فوت هشم خان پدر بزرگ ربابه فرهنگ اطاقی بیرون هاشم خان را مومیای وبه عراق برده وپس از یکسال رسید دفن را به وارثین ارسال کردند.

نساء : با مونس و انس همریشه می باشد . نساء یعنی انس گیرنده.
بنا براین نساء به معنی انسانی است که روح دیگران در کنار وی آرام می یابد و دچار ترس و وحشت نمی شود ازهمین ریشه در قرآن واژه ی نسوه به کار رفته است : و قال نسوة فی المدینه ( یوسف 30 )
با بررسی شواهد مختلف و واژگانی که بر اساس دانش اشتقاق به دست می آید ، واژگان نساء ، انس و أسن می توانند همه از ریشه ی ثلاثی یا ثنائی أس یا أسّ باشند که به تدریج به علت تغییرات آوایی به صورت واژه هایی مختلف در آمده اند . اما همچنان مفهوم محوری اساس و بنیان در تمامی این واژگان باقی مانده است . ( مقاله ، حوزه ی معنایی واژه ی نساء در قران ، ابوالفضل علیشاهی قلعه جوقی )


ریشه لاتین نساء Nesaبه معنای خالص، باکره و شاهزاده خانم می باشد.
نیساء Nisaبه معنای زنان هست.
که نساء به اشتباهبه معنای نیساء گفته می شود.
نساء در عربی نوشته و نیساء تلفظ میشود که معنای زنان دارد.
Nesa با Nisa تفاوت معنایی زیادی دارد خصوصا در فرهنگ بین المللی.


کلمات دیگر: