برابر پارسی : نوشتارها
مکتوبات
برابر پارسی : نوشتارها
فارسی به انگلیسی
فرهنگ فارسی
( اسم ) جمع مکتوبه ( مکتوب ) : [ چون این مکتوبات را داعی ببخارا برد و در خدمت مولانا برهان اسلام اعذار واضح او تقریر کرد با او بسر رضا آمد . ] ( جوامع الحکایات ۲۹:۱ )
لغت نامه دهخدا
مکتوبات. [ م َ ] ( ع اِ ) ج ِ مکتوب. نامه ها و مراسلات و نوشتجات. ( ناظم الاطباء ). ج ِ مکتوبه : چون این مکتوبات را داعی به بخارا برد و در خدمت مولانا برهان اسلام ، اعذار واضح او تقریر کرد به سر رضا آمد. ( جوامع الحکایات ).
دانشنامه عمومی
کتوویم یا کتوبییم (Ketuvim) سومین و آخرین قسمت تنخ است.
تهیلیم یا مزامیر תהלים
میشلی (کتاب امثال سلیمان) משלי
ایوف (کتاب ایوب) איוב
شیر هاشیریم (غزل غزل های سلیمان) שיר השירים
روت (کتاب روت) רות
ایخا (مراثی ارمیا) איכה (که در عبری به آن «کنیوت»)(קינות(هم می گویند).
کوهلت (کتاب جامعه سلیمان) קהלת
استر (کتاب استر) אסתר
دانیال (کتاب دانیال) דניאל
عزرا (که معمولاً دوکتاب را شامل می شود: کتاب عزرا وکتاب نحمیا (עזרא נחמיה
دیوری هایامیم (کتاب تواریخ ایام) که به دوکتاب تقسیم بندی می شود: דברי و הימים
کتوویم یا «مکتوبات» ممکن است طی تسخیر بابل یا پس از آن نوشته شده باشد و هیچ کس اطلاع دقیقی از این مطلب ندارد. طبق سنت ربانیان بسیاری از مطالب موجود در کتاب "Psalms" یا مزامیر یعنی زبور داوود است؛ سلیمان در اوان زندگی غزل غزل های سلیمان و در میان سالی کتاب امثال سلیمان شامل ضرب المثل ها و درپیری کتاب جامعه سلیمان را نوشته و ارمیا کتاب مراثی ارمیا را به رشته تحریر درآورده است. کتاب ایوب تنها کتاب مقدسی است که بر مفاهیم غیریهود تأکید دارد. کتاب مراثی ارمیا، داستان یک غیریهودی را بیان می کند که با یک یهودی ازدواج کرده و پس از مرگ وی آداب یهود براساس کتاب مقدس به جا می آورد. او مادر مادربزرگ داوود بوده است در تعطیلات یهود پنج کتاب که «پیمایش پنج گانه» (مگیلوت) خوانده می شوند توسط یهودیان قرائت می شوند" آواز موسیقی در پاسور کتاب خشم در شاووت، مرثیه خوانی در «نهمین شب»، کتاب جامعه سلیمان در سکوت، و کتاب استر در پوریم به طورکلی کتوویم شامل اشعار موزون دارای تأثیرات فلسفی بر زندگی و داستان زندگی پیامبران و دیگر رهبران یهود در زمان تبعید بابلیان بوده است. در پایان این کتاب ها فرمان امپراتوری ایران برای بازگشت به اورشلیم وبازسازی معبد آورده شده است.
کتاب های کتوویم عبارت اند از:
تهیلیم یا مزامیر תהלים
میشلی (کتاب امثال سلیمان) משלי
ایوف (کتاب ایوب) איוב
شیر هاشیریم (غزل غزل های سلیمان) שיר השירים
روت (کتاب روت) רות
ایخا (مراثی ارمیا) איכה (که در عبری به آن «کنیوت»)(קינות(هم می گویند).
کوهلت (کتاب جامعه سلیمان) קהלת
استر (کتاب استر) אסתר
دانیال (کتاب دانیال) דניאל
عزرا (که معمولاً دوکتاب را شامل می شود: کتاب عزرا وکتاب نحمیا (עזרא נחמיה
دیوری هایامیم (کتاب تواریخ ایام) که به دوکتاب تقسیم بندی می شود: דברי و הימים
کتوویم یا «مکتوبات» ممکن است طی تسخیر بابل یا پس از آن نوشته شده باشد و هیچ کس اطلاع دقیقی از این مطلب ندارد. طبق سنت ربانیان بسیاری از مطالب موجود در کتاب "Psalms" یا مزامیر یعنی زبور داوود است؛ سلیمان در اوان زندگی غزل غزل های سلیمان و در میان سالی کتاب امثال سلیمان شامل ضرب المثل ها و درپیری کتاب جامعه سلیمان را نوشته و ارمیا کتاب مراثی ارمیا را به رشته تحریر درآورده است. کتاب ایوب تنها کتاب مقدسی است که بر مفاهیم غیریهود تأکید دارد. کتاب مراثی ارمیا، داستان یک غیریهودی را بیان می کند که با یک یهودی ازدواج کرده و پس از مرگ وی آداب یهود براساس کتاب مقدس به جا می آورد. او مادر مادربزرگ داوود بوده است در تعطیلات یهود پنج کتاب که «پیمایش پنج گانه» (مگیلوت) خوانده می شوند توسط یهودیان قرائت می شوند" آواز موسیقی در پاسور کتاب خشم در شاووت، مرثیه خوانی در «نهمین شب»، کتاب جامعه سلیمان در سکوت، و کتاب استر در پوریم به طورکلی کتوویم شامل اشعار موزون دارای تأثیرات فلسفی بر زندگی و داستان زندگی پیامبران و دیگر رهبران یهود در زمان تبعید بابلیان بوده است. در پایان این کتاب ها فرمان امپراتوری ایران برای بازگشت به اورشلیم وبازسازی معبد آورده شده است.
کتاب های کتوویم عبارت اند از:
wiki: جلال الدین محمد بلخی (مولوی) به یادگار مانده است. از سه اثر منثور مولوی، مکتوبات را نباید چون دیگر آثار او تلقی کرد، هر چند در آن کتاب هم گهگاه مولانا در حال و هوای دیوان کبیر و مثنوی پرواز کرده است، از جمله در نامهٔ صد و سی ام که به حسام الدین چلبی نوشته است، اما محتوای بسیاری از نامه ها دنیوی است و توصیه هایی به این امیر و آن وزیر که کار این و آن را روبه راه کنند و در رفع دشواری و اصلاح امور مردم غفلت نکنند. این نامه ها در زمان های مختلف و با نیات مختلف تقریر شده است.
مکتوبات مولانا جلال الدین رومی، تصحیح توفیق سبحانی، مرکز نشر دانشگاهی، ۱۳۷۱ تهران
شمار نامه های مولوی اگر هم بیش از اینها باشد تاکنون به دست نیامده است. اما همین ها هم بس است تا ما را با شیوهٔ نثر او آشنا سازد. از این نامه ها جز سه تا که از طرف او نوشته شده و یکی دو تا که املاء وی است، بقیه به خط خود اوست و وقتی که آن ها را می خوانیم می توانیم یقین بدانیم که قلم ادیبانهٔ خود مولانا آن ها را نگاشته و دخل و تصرفی در آن نشده است. نامه های مولانا، گرچه از آیات قران و حدیث و شعر و برخی نکته های عارفانه خالی نیست، بیشتر حال و احوال یاران و بستگان و درویشان او را نمایش می دهد و از نظر تحقیق در تاریخ سلجوقیان و شناخت روحیات مولانا از جهت مناسبات او با مردمی که در ایجاد فضای زندگی او نقش داشتند – از حکومتیان و غیر آنان – ارزشمند است.
این نامه ها به زبان فارسی تصنیف شده اند و مخاطب آنها شاگردان، اعضای خانواده، دولتمردان و افراد صاحب نفوذ است. نامه های مولانا نشان از اداره جامعه ای از شاگردان که در اطراف وی گرد آمده بودند می دهد. بر خلاف سبک فارسی دو اثر منثورِ «فیه ما فیه» و «مجالس سبعه»، مولانا مکتوبات را به صورت آگاهانه ای پیچیده و مطابق با سبک مکاتبه با نجیبان، دولتمردان و پادشاهان نگاشته است.
مکتوبات مولانا جلال الدین رومی، تصحیح توفیق سبحانی، مرکز نشر دانشگاهی، ۱۳۷۱ تهران
شمار نامه های مولوی اگر هم بیش از اینها باشد تاکنون به دست نیامده است. اما همین ها هم بس است تا ما را با شیوهٔ نثر او آشنا سازد. از این نامه ها جز سه تا که از طرف او نوشته شده و یکی دو تا که املاء وی است، بقیه به خط خود اوست و وقتی که آن ها را می خوانیم می توانیم یقین بدانیم که قلم ادیبانهٔ خود مولانا آن ها را نگاشته و دخل و تصرفی در آن نشده است. نامه های مولانا، گرچه از آیات قران و حدیث و شعر و برخی نکته های عارفانه خالی نیست، بیشتر حال و احوال یاران و بستگان و درویشان او را نمایش می دهد و از نظر تحقیق در تاریخ سلجوقیان و شناخت روحیات مولانا از جهت مناسبات او با مردمی که در ایجاد فضای زندگی او نقش داشتند – از حکومتیان و غیر آنان – ارزشمند است.
این نامه ها به زبان فارسی تصنیف شده اند و مخاطب آنها شاگردان، اعضای خانواده، دولتمردان و افراد صاحب نفوذ است. نامه های مولانا نشان از اداره جامعه ای از شاگردان که در اطراف وی گرد آمده بودند می دهد. بر خلاف سبک فارسی دو اثر منثورِ «فیه ما فیه» و «مجالس سبعه»، مولانا مکتوبات را به صورت آگاهانه ای پیچیده و مطابق با سبک مکاتبه با نجیبان، دولتمردان و پادشاهان نگاشته است.
wiki: مکتوبات (مولوی)
دانشنامه آزاد فارسی
مَکْتوبات
مجموعه ای از نامه های جلال الدین مولوی. این نامه ها را به شماری از ناموران عصر خویش، ازجمله بعضی از پادشاهان و مشایخ عصر نوشته است. از همین روست که نثر این کتاب، در سراسر متن همسان نیست، و هیجانات روحی نویسنده، در نامه هایی که به مشایخ نوشته است بیشتر از دیگر مکتوباتش ظاهر است. این اثر، در حوزۀ تعلیمات مولوی، گذشته از مثنوی، در حدی پس از مجالس سبعه جای دارد.
مجموعه ای از نامه های جلال الدین مولوی. این نامه ها را به شماری از ناموران عصر خویش، ازجمله بعضی از پادشاهان و مشایخ عصر نوشته است. از همین روست که نثر این کتاب، در سراسر متن همسان نیست، و هیجانات روحی نویسنده، در نامه هایی که به مشایخ نوشته است بیشتر از دیگر مکتوباتش ظاهر است. این اثر، در حوزۀ تعلیمات مولوی، گذشته از مثنوی، در حدی پس از مجالس سبعه جای دارد.
wikijoo: مکتوبات
فرهنگ فارسی ساره
نوشتارها
کلمات دیگر: