کلمه جو
صفحه اصلی

ناشی اکبر عبدالله بن محمد

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] عبدالله بن محمد معروف به «ابن شرشیر»، مکنّی به ابوالعباس و ملقب به انباری و مشهور به ناشی اکبر است. لقب ناشی به علت ورود زود هنگام وی در نقد آراء متکلمان بزرگ، به وی داده شده است و لقب اکبر بدین جهت است که با ابوالحسین علی بن عبدالله بن وصیف، متوفای سال 365 هجری که به «الناشیء الأصغر» اشتهار داشته، اشتباه نشود.
از سال تولد ناشی اکبر اطلاع دقیقی در دست نیست و از آنجا که زادگاه او شهر انبار عراق بوده، به انباری ملقّب گردیده است. وی سال های متمادی در بغداد می زیست و در گفته ها و نوشته های خود همواره به نقض سخنان شعرا و منطقیون همت داشت. ذهبی او را از بزرگان علم کلام و چهره های برجسته شعر و سران علم منطق شمرده و در قواعد زبان عربی و علم عروض توانمند دانسته است. به گفته او، ناشی اکبر ایراداتی بر قواعد خلیل بن احمد در نحو وارد ساخت و در قالب مثال های دیگری بیان کرد. تاریخنگاران، از تبحر وی در علم کلام نیز مطالبی بیان کرده اند.
گذشته از تعمق وی در قواعد علم کلام و تسلط وی بر قوانین علم منطق و آداب مناظره، مورخان از ذهن متبلور و درک سریع وی سخن گفته و او را فردی حاضر جواب دانسته اند.
قاضی عبد الجبار معتزلی، ضمن اشاره به کتاب وی در زمینه فرق و مذاهب که ظاهرا مرادش همین کتاب أصول النحل است، به مناظرات فراوان وی اشاره می کند.
ویلفرد مادلونگ، اسلام شناس معاصر آلمانی، هر چند در انتساب کتاب مسائل الإمامة به ناشی اکبر تردید دارد، انحراف گزارش های آمده در این کتاب را از دیگر منابع کلامی قرون نخستین کمتر دانسته و تصریح می کند که «گزارش کهن کتاب مسائل الإمامة منسوب به ناشی که با گزارش های بعدی سخت متفاوت است، ارزشی ویژه دارد».


کلمات دیگر: