کلمه جو
صفحه اصلی

م اس ی ی ان ه وان س

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] «آوانس خان ماسیان» ملقّب به «مساعد السلطنه» در سال 1243ش در تهران تولد یافت. پس از پایان تحصیل در مدرسه ارامنه تهران به پاریس رفته و در آن جا زبان فرانسه و بعضی علوم دیگر را فراگرفت و پس از مراجعت به ایران در سال 1301ق در زمره مترجمین مخصوص ناصرالدین شاه درآمد.
در سال 1304ق همراه با هیأتی که از ایران جهت تبریک گویی برای پنجاهمین سال سلطنت ملکه ویکتوریا عازم انگلستان بود، به لندن مأمور شد و در سال 1311 با هیأتی دیگر به مناسبت تاجگذاری نیکلای دوم امپراتور روسیّه عازم پطرزبورگ گردید.
وی بار دیگر در سال 1318ق برای شرکت در جشن هشتادمین سال تولّد ملکه ویکتوریا، به لندن مأمور شده و پس از بازگشت، از طرف وزارت امور خارجه به عنوان مستشار سفارت ایران به برلین رفت و مدّت یازده سال در آن شهر با همین سمت و یا به سمت معاونت سفارت می زیست. بعد به ایران آمد و چندی ریاست دفتر ابوالقاسم خان قراگوزلو نایب السلطنه را در تهران عهده دار شد.
وی در سال 1330ق به مقام سفارت ایران در برلین انتخاب شده و پس از آن به همین مقام به لندن رفت و سرانجام سفیر ایران در توکیو شد.
در اواسط سال 1310ش آوانس خان از توکیو به تهران احضار شد و در مراجعت چون به «خاربین» از شهرهای «منچوری» رسید، در تاریخ 27 آبان ماه 1310، در حالی که 67 سال داشت وفات یافت و چون جنازه او به سیبری رسید، اولیای امور محلّی به خیال آن که سفیر ایران مسلمان بود، پیکرش را به آداب اسلامی تشییع کردند.
جسد او را در قبرستان ارامنه در ده ونک، از روستاهای شمال غربی تهران، به خاک سپردند.


کلمات دیگر: