ظل
سایه بان
فارسی به عربی
مترادف و متضاد
پناه، پناه گاه، حفاظ، سایه بان، ساباط، سایبان کرباسی
فرهنگ فارسی
دهی است از دهستان درزو سایه بان بخش مرکزی شهرستان لار
لغت نامه دهخدا
سایه بان. [ ی َ / ی ِ ] ( اِ مرکب ) آفتاب گیر. ( رشیدی ). ساباط. ( زمخشری ) ( المنجد ). ظِلّة. ظُلّة. ( منتهی الارب ). مَظَلّة. ( دهار ). غیایة. ( منتهی الارب ) : بر سر رستم ستاره ای زده بودند که او را سایه همی داشت باد بر آمد و آن سایه بان بر آب افکند. ( ترجمه طبری بلعمی ). دیگران سایه بانها داشتند از کرباس. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 641 ).
مه را دو نیمه کرد و بدست چو آفتاب
سایه زبر زمینش و از ابر سایه بان.
وی فلک المستقیم از در تو مستعار.
در سایه گرگ استخوانش.
مقر عشق بود سایه بان و سایه بان.
بهار عارضش خطی بخون ارغوان دارد.
- سایه بان سیمابی ؛ کنایه از ابر. ( رشیدی ). رجوع به سایبان سیمابی شود.
سایه بان. [ ی ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان درزوسایه بان بخش مرکزی شهرستان لار. واقع در 123 هزارگزی شمال خاورلار در دامنه کوه پیر خروس و دارای 221 تن سکنه است. آب آنجا از چاه و باران تأمین میشود. محصول آن غلات ، دیمی ، لبنیات و خرما. شغل اهالی زراعت و گله داری.راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 7 ).
مه را دو نیمه کرد و بدست چو آفتاب
سایه زبر زمینش و از ابر سایه بان.
خاقانی.
ای ملک راستین بر سر تو سایه بان وی فلک المستقیم از در تو مستعار.
خاقانی.
از پَرّ عقاب سایه بانش در سایه گرگ استخوانش.
نظامی.
بچند روز دگر آفتاب گرم شودمقر عشق بود سایه بان و سایه بان.
سعدی.
بتی دارم که گرد گل ز سنبل سایه بان داردبهار عارضش خطی بخون ارغوان دارد.
حافظ.
رجوع به سایبان شود.- سایه بان سیمابی ؛ کنایه از ابر. ( رشیدی ). رجوع به سایبان سیمابی شود.
سایه بان. [ ی ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان درزوسایه بان بخش مرکزی شهرستان لار. واقع در 123 هزارگزی شمال خاورلار در دامنه کوه پیر خروس و دارای 221 تن سکنه است. آب آنجا از چاه و باران تأمین میشود. محصول آن غلات ، دیمی ، لبنیات و خرما. شغل اهالی زراعت و گله داری.راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 7 ).
سایه بان . [ ی َ / ی ِ ] (اِ مرکب ) آفتاب گیر. (رشیدی ). ساباط. (زمخشری ) (المنجد). ظِلّة. ظُلّة. (منتهی الارب ). مَظَلّة. (دهار). غیایة. (منتهی الارب ) : بر سر رستم ستاره ای زده بودند که او را سایه همی داشت باد بر آمد و آن سایه بان بر آب افکند. (ترجمه ٔ طبری بلعمی ). دیگران سایه بانها داشتند از کرباس . (تاریخ بیهقی چ ادیب ص 641).
مه را دو نیمه کرد و بدست چو آفتاب
سایه زبر زمینش و از ابر سایه بان .
ای ملک راستین بر سر تو سایه بان
وی فلک المستقیم از در تو مستعار.
از پَرّ عقاب سایه بانش
در سایه ٔ گرگ استخوانش .
بچند روز دگر آفتاب گرم شود
مقر عشق بود سایه بان و سایه ٔ بان .
بتی دارم که گرد گل ز سنبل سایه بان دارد
بهار عارضش خطی بخون ارغوان دارد.
رجوع به سایبان شود.
- سایه بان سیمابی ؛ کنایه از ابر. (رشیدی ). رجوع به سایبان سیمابی شود.
مه را دو نیمه کرد و بدست چو آفتاب
سایه زبر زمینش و از ابر سایه بان .
خاقانی .
ای ملک راستین بر سر تو سایه بان
وی فلک المستقیم از در تو مستعار.
خاقانی .
از پَرّ عقاب سایه بانش
در سایه ٔ گرگ استخوانش .
نظامی .
بچند روز دگر آفتاب گرم شود
مقر عشق بود سایه بان و سایه ٔ بان .
سعدی .
بتی دارم که گرد گل ز سنبل سایه بان دارد
بهار عارضش خطی بخون ارغوان دارد.
حافظ.
رجوع به سایبان شود.
- سایه بان سیمابی ؛ کنایه از ابر. (رشیدی ). رجوع به سایبان سیمابی شود.
سایه بان . [ ی ِ ] (اِخ ) دهی است از دهستان درزوسایه بان بخش مرکزی شهرستان لار. واقع در 123 هزارگزی شمال خاورلار در دامنه ٔ کوه پیر خروس و دارای 221 تن سکنه است . آب آنجا از چاه و باران تأمین میشود. محصول آن غلات ، دیمی ، لبنیات و خرما. شغل اهالی زراعت و گله داری .راه مالرو دارد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 7).
فرهنگ عمید
چادر یا چیز دیگر که برای جلوگیری از آفتاب برپا کنند، هرچیز که سایه بیندازد و مانع آفتاب باشد، چتر، پرده، سایه گاه.
دانشنامه عمومی
سایه بان یک روکش ثانوی است که به قسمت خارجی دیواره های یک ساختمان متصل می شود. سایه بان معمولاً از کرباس تشکیل شده است که با فیبر اکریلیک، رشتهٔ پلی استر یا پنبه بافته شده است و همچنین می تواند از لایه ای از وینیل (vinyl) که بر روی الیاف پلی استر قرار گرفته است و روی سازه ای سبک از آلومینیوم، آهن، فولاد و احتمالاً چوب و مواد شفاف (که برای پوشش سلول های خورشیدی در تابستان استفاده می شود ولی در زمستان باید اجازه دهد که نور تا حد ممکن از آن عبور کند) کشیده می شود ساخته شده باشد. این ساختار با خرپا، سازه های فضاکار یا با چهارچوب پیکربندی می شود. سایه بان همچنین با استفاده از زیرسازه های آلومینیومی و روکش آلومینیومی ساخته می شوند. این سایه بان های آلومینیومی وقتی استفاده می شوند که از سایه بان های پارچه ای نمی توان استفاده کرد مثلاً در جایی که بار سنگینی از جانب باد یا برف بر سایه بان تحمیل می شود.
۱۰ ۷۳ ۱۳ - سایه بان ها
۱۰ ۷۳ ۱۶ - کانوپی ها
۱۰ ۷۱ ۱۳ - دستگاه های خارجی کنترل خورشید
۱۰ ۷۱ ۱۳٫۴۳ - شیشهٔ آفتابی ثابت
۱۰ ۷۳ ۰۰ - لایه های محافظ (به طور کلی)
مکان سایه بان در ساختمان ممکن است بالای پنجره، درب، یا بالای پیاده رو باشد. با اضافه کردن ستون، سایه بان تبدیل به کانوپی (en) می شود که می تواند از فضای ساختمان فراتر رود مثلاً در ورودی یک هتل. رستوران ها معمولاً سایه بان را به قدری پهن انتخاب می کنند که قسمت قابل ملاحظه ای از فضای بیرون را بپوشاند تا مشتریان قادر باشند در فضای بیرونی شام بخورند، دور هم جمع شوند یا مهمانی بگیرند. در ساختمان های تجاری، معمولاً اطلاعاتی روی سایه بان نقاشی می شود. اطلاعاتی از قبیل نام، نوع تجارت، و آدرس و در نتیجه مانند یک بیلبورد عمل می کند و همچنین سایه ایجاد می کند و از بادهای شدید جلوگیری می کند و حفاظی در مقابل باران و برف است. در مناطقی که هوای زمستانی دارند، بیشتر سایه بان ها در انتهای تابستان نیازی نیست که پایین آورده شوند، بلکه به همان صورت در کنار ساختمان آن ها را جمع می کنند و در طول زمستان به همین صورت باقی می مانند و برای چنین شرایطی طراحی و ساخته شده اند.
سایه بان برای اولین بار در تمدن مصر باستان و سوریه استفاده شد. اولین بار از سایه بان با نام «حصیرهای بافته» یاد می کردند و برای مغازه ها و خانه ها از آن استفاده می کردند. یک شاعر رومی به نام لوکرتیوس در سال ۵۰ قبل از میلاد چنین سرود: «سایه بان کتان، کشیده، بر فراز تماشاخانه ای قدرتمند، گاهی به جلو می خرامد، غرشی شکافنده، وقتی بر سر آن کوفته شود، بین پایه ها و بین ستون ها».
ولاریوم (en) یکی از سایه بان های مهم در جهان باستان بود که یک سازهٔ بزرگ بود که سایهٔ وسیعی ایجاد می کرد و قابلیت جمع شدن هم داشت و در بالای قسمت هایی که به منظور نشستن تعبیه شده بود قرار داشت (در کولوسئوم روم). این سیستم که از پارچه های کتان با قابلیت ایجاد سایه، چهارچوب های الواری، بندگاه ها و ریسمان های آهنی ساخته شده بود به راحتی می توانست روی یک سوم میدان مسابقه و محل های استقرار سایه ایجاد کند. یک سوم دیگر توسط دیوارهای بلندی که در اطراف آن قرارداشت، سایه افکنی می شد و در نتیجه بیشتر محل های نشستن، در بعد از ظهر سایه داشتند. اعتقاد بر این است که از ملوانانی که در ساخت بادبان و بادبان بندی مهارت داشتند استفاده شده بودند تا ولاریوم را ساخته، نگهداری کنند و عملیات مربوط به آن را انجام دهند.
۱۰ ۷۳ ۱۳ - سایه بان ها
۱۰ ۷۳ ۱۶ - کانوپی ها
۱۰ ۷۱ ۱۳ - دستگاه های خارجی کنترل خورشید
۱۰ ۷۱ ۱۳٫۴۳ - شیشهٔ آفتابی ثابت
۱۰ ۷۳ ۰۰ - لایه های محافظ (به طور کلی)
مکان سایه بان در ساختمان ممکن است بالای پنجره، درب، یا بالای پیاده رو باشد. با اضافه کردن ستون، سایه بان تبدیل به کانوپی (en) می شود که می تواند از فضای ساختمان فراتر رود مثلاً در ورودی یک هتل. رستوران ها معمولاً سایه بان را به قدری پهن انتخاب می کنند که قسمت قابل ملاحظه ای از فضای بیرون را بپوشاند تا مشتریان قادر باشند در فضای بیرونی شام بخورند، دور هم جمع شوند یا مهمانی بگیرند. در ساختمان های تجاری، معمولاً اطلاعاتی روی سایه بان نقاشی می شود. اطلاعاتی از قبیل نام، نوع تجارت، و آدرس و در نتیجه مانند یک بیلبورد عمل می کند و همچنین سایه ایجاد می کند و از بادهای شدید جلوگیری می کند و حفاظی در مقابل باران و برف است. در مناطقی که هوای زمستانی دارند، بیشتر سایه بان ها در انتهای تابستان نیازی نیست که پایین آورده شوند، بلکه به همان صورت در کنار ساختمان آن ها را جمع می کنند و در طول زمستان به همین صورت باقی می مانند و برای چنین شرایطی طراحی و ساخته شده اند.
سایه بان برای اولین بار در تمدن مصر باستان و سوریه استفاده شد. اولین بار از سایه بان با نام «حصیرهای بافته» یاد می کردند و برای مغازه ها و خانه ها از آن استفاده می کردند. یک شاعر رومی به نام لوکرتیوس در سال ۵۰ قبل از میلاد چنین سرود: «سایه بان کتان، کشیده، بر فراز تماشاخانه ای قدرتمند، گاهی به جلو می خرامد، غرشی شکافنده، وقتی بر سر آن کوفته شود، بین پایه ها و بین ستون ها».
ولاریوم (en) یکی از سایه بان های مهم در جهان باستان بود که یک سازهٔ بزرگ بود که سایهٔ وسیعی ایجاد می کرد و قابلیت جمع شدن هم داشت و در بالای قسمت هایی که به منظور نشستن تعبیه شده بود قرار داشت (در کولوسئوم روم). این سیستم که از پارچه های کتان با قابلیت ایجاد سایه، چهارچوب های الواری، بندگاه ها و ریسمان های آهنی ساخته شده بود به راحتی می توانست روی یک سوم میدان مسابقه و محل های استقرار سایه ایجاد کند. یک سوم دیگر توسط دیوارهای بلندی که در اطراف آن قرارداشت، سایه افکنی می شد و در نتیجه بیشتر محل های نشستن، در بعد از ظهر سایه داشتند. اعتقاد بر این است که از ملوانانی که در ساخت بادبان و بادبان بندی مهارت داشتند استفاده شده بودند تا ولاریوم را ساخته، نگهداری کنند و عملیات مربوط به آن را انجام دهند.
wiki: شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. تیتراژ این سریال را محسن چاوشی اجرا کرده است.
wiki: جمشید محمودی و نوید محمودی است که در سال ۱۳۹۶ تولید شده است این سریال از شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. تیتراژ این سریال را محسن چاوشی اجرا کرده است.
امین تارخ (پدر آرمان)
بهزاد فراهانی (دایی آرمان)
رویا تیموریان
کمند امیرسلیمانی (مددکار اجتماعی)
پریوش نظریه (مادر سهراب)
هستی مهدوی فر (همسر سعید)
آناهیتا افشار (نامزد سابق آرمان)
محمدرضا غفاری (آرمان)
علی اوسیوند (صاحب کار سهراب)
کامران تفتی (ناصر برادر همسر سعید)
مجتبی پیرزاده (سهراب)
محمد ولی زادگان (سعید)
رویا جاویدنیا (مادر آرمان)
کاوه خداشناس
افسانه کمالی (سارا خواهر سهراب)
علیرضا جعفری (برادر کوچکتر سهراب)
حسام محمودی (کارگر مبل سازی)
خاطره حاتمی
سینا مهراد (برادر سعید)
افشین اخلاقی (کارگر مبل سازی)
زهرا بهروزمنش
المیرا دهقانی
داستان سریال روایت زندگی دو جوان کارگر با نامهای سهراب (مجتبی پیرزاده) و سعید (محمد ولی زادگان) است که با هم رفیق صمیمی اند و هر کدام در زندگی خانوادگی خود با مشکلات زیادی که بیشتر جنبه مالی دارد دست به گریبانند. سهراب در کارگاه مبل سازی کار می کند که در حال ورشکستگی است و هر لحظه امکان تعطیلی آن می رود. پدرش فوت شده و او نان آور مادر، خواهر و برادر کوچکتر از خود است. نامزد کرده اما به دلیل مشکلات مالی نمی تواند زندگی مشترکش را آغاز کند. سعید بیکار است و بی پول و در عین حال از برادر کوچکتر و پدر خود هم نگهداری می کند. از طرف دیگر همسرش (هستی مهدوی فر) به او فشار می آورد که خانه ای مستقل برای او تهیه کند.
سهراب و سعید که در منطقه ای فقیرنشین رشد یافته اند، تا پای جان تلاش می کنند تا با امید چراغ خانه هایشان را روشن نگه دارند. آن ها در برابر سرنوشت ایستادگی می کنند و به رحمت خداوند دلخوش هستند تا اینکه دوستی دیرینه شان در خطر می افتد و...
نشان دادن واقعیت های جامعه امروز بزرگ ترین و بارزترین خصوصیت فیلم سایه بان می باشد .
امین تارخ (پدر آرمان)
بهزاد فراهانی (دایی آرمان)
رویا تیموریان
کمند امیرسلیمانی (مددکار اجتماعی)
پریوش نظریه (مادر سهراب)
هستی مهدوی فر (همسر سعید)
آناهیتا افشار (نامزد سابق آرمان)
محمدرضا غفاری (آرمان)
علی اوسیوند (صاحب کار سهراب)
کامران تفتی (ناصر برادر همسر سعید)
مجتبی پیرزاده (سهراب)
محمد ولی زادگان (سعید)
رویا جاویدنیا (مادر آرمان)
کاوه خداشناس
افسانه کمالی (سارا خواهر سهراب)
علیرضا جعفری (برادر کوچکتر سهراب)
حسام محمودی (کارگر مبل سازی)
خاطره حاتمی
سینا مهراد (برادر سعید)
افشین اخلاقی (کارگر مبل سازی)
زهرا بهروزمنش
المیرا دهقانی
داستان سریال روایت زندگی دو جوان کارگر با نامهای سهراب (مجتبی پیرزاده) و سعید (محمد ولی زادگان) است که با هم رفیق صمیمی اند و هر کدام در زندگی خانوادگی خود با مشکلات زیادی که بیشتر جنبه مالی دارد دست به گریبانند. سهراب در کارگاه مبل سازی کار می کند که در حال ورشکستگی است و هر لحظه امکان تعطیلی آن می رود. پدرش فوت شده و او نان آور مادر، خواهر و برادر کوچکتر از خود است. نامزد کرده اما به دلیل مشکلات مالی نمی تواند زندگی مشترکش را آغاز کند. سعید بیکار است و بی پول و در عین حال از برادر کوچکتر و پدر خود هم نگهداری می کند. از طرف دیگر همسرش (هستی مهدوی فر) به او فشار می آورد که خانه ای مستقل برای او تهیه کند.
سهراب و سعید که در منطقه ای فقیرنشین رشد یافته اند، تا پای جان تلاش می کنند تا با امید چراغ خانه هایشان را روشن نگه دارند. آن ها در برابر سرنوشت ایستادگی می کنند و به رحمت خداوند دلخوش هستند تا اینکه دوستی دیرینه شان در خطر می افتد و...
نشان دادن واقعیت های جامعه امروز بزرگ ترین و بارزترین خصوصیت فیلم سایه بان می باشد .
جدول کلمات
نسر
پیشنهاد کاربران
سایه پوش
کلمات دیگر: