تولدی دیگر نام مجموعه شعری فروغ فرخزاد است که ۳۵ قطعه شعر دارد.چاپ اول آن در سال ۱۳۴۲ منتشر شد و شعرهایی از فروغ را از سال ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۲ دربردارد. ناشر آن انتشارات مروارید بود.
آن روزها
گذران
آفتاب می شود
روی خاک
شعر سفر
باد ما را خواهد برد
غزل
در آب های سبزِ تابستان
میان تاریکی
بر او ببخشایید
دریافت
وصل
عاشقانه
پرسش
جمعه
عروسک کوکی
تنهایی ماه
معشوق من
در غروبی ابدی
مرداب
آیه های زمینی
هدیه
دیدار در شب
وهم سبز
فتح باغ
گل سرخ
به علی گفت مادرش روزی
پرنده فقط یک پرنده بود
ای مرز پرگهر
به آفتاب سلامی دوباره خواهم داد
من از تو می مردم
تولدی دیگر
تقدیم نامهٔ اول کتاب (به: ا. گ) شایعهٔ رابطهٔ نزدیک فروغ با ابراهیم گلستان را که مدت ها در محافل ادبی ایران مطرح بود تأیید کرد. به نظر بسیاری، تولدی دیگر بهترینِ مجموعه شعرهای فروغ فرخزاد و یکی از بهترین مجموعه های شعر معاصر ایران است.
در واقع، تولدی دیگر به مثابهٔ یک آغاز جدید برای فروغ بود. دغدغه های زن ایرانی و به طور کلی زن به معنای عام در این مجموعه منعکس شده است.
آن روزها
گذران
آفتاب می شود
روی خاک
شعر سفر
باد ما را خواهد برد
غزل
در آب های سبزِ تابستان
میان تاریکی
بر او ببخشایید
دریافت
وصل
عاشقانه
پرسش
جمعه
عروسک کوکی
تنهایی ماه
معشوق من
در غروبی ابدی
مرداب
آیه های زمینی
هدیه
دیدار در شب
وهم سبز
فتح باغ
گل سرخ
به علی گفت مادرش روزی
پرنده فقط یک پرنده بود
ای مرز پرگهر
به آفتاب سلامی دوباره خواهم داد
من از تو می مردم
تولدی دیگر
تقدیم نامهٔ اول کتاب (به: ا. گ) شایعهٔ رابطهٔ نزدیک فروغ با ابراهیم گلستان را که مدت ها در محافل ادبی ایران مطرح بود تأیید کرد. به نظر بسیاری، تولدی دیگر بهترینِ مجموعه شعرهای فروغ فرخزاد و یکی از بهترین مجموعه های شعر معاصر ایران است.
در واقع، تولدی دیگر به مثابهٔ یک آغاز جدید برای فروغ بود. دغدغه های زن ایرانی و به طور کلی زن به معنای عام در این مجموعه منعکس شده است.
wiki: شجاع الدین شفا در نقد ادیان ابراهیمی. این کتاب از کتاب های ممنوع الانتشار در ایران است. وی در این کتاب، کتاب های مقدس این دین ها را از نگاه یک انسان بی دین، به چالش می کشد.
دین ستیزی نافرجام، سیدمصطفی طباطبایی، نقدی بر کتاب تولدی دیگر شجاع الدین شفا
نقد بر تولدی دیگر، پاسخ به تحریفات قرآنی، صدر حسینی
هزار تقلب دیگر از شجاع الدین شفا در تولدی دیگر، مهدی چهل تنی، محمد لامعی، انتشارات نامک، ۱۳۸۴ شابک ۹۶۴-۶۸۹۵-۳۸-۷.
دروغ و خیانت در علم و دیانت، شجاع الدین شهنواز، تهران: انتشارات مریم پورزند وکیل، ۱۳۸۴، شابک ۹۶۴-۹۳۱۶۹-۷-۳
نویسنده سخن خود را با ذکر این مسئله آغاز می کند که کتاب در آخرین سال یک هزاره نوشته شده است؛ و امیدوار است همچنان که مردمان در پایان هر سال به حسابرسی مالی خود می پردازند، بتواند به حسابرسی تاریخی تمدن ایرانی بپردازد. به اعتقاد او، هزاره ای که به پایان می رسد، هزاره ورشکسته تاریخ ایران است. شجاع الدین شفا کشورها را از نظر پیشرفته شدن به سه دسته پیشرفته، عقب مانده و در حال پیشرفت طبقه بندی می کند. اما معتقد است در میان این کشورها ایران و اسرائیل دو استثنا هستند:
در این میان تنها دو کشور اسرائیل و ایرانند که در شرایط برزخ کنونِی خویش با این معماِی حل نشده رویارویند که همچنان با هویت هاِی خاخامِی و آیت الهِی در درون پیله اِی که بد ور خویش تنیده اند باقِی بمانند، یا سر از غاراصحاب کهف برآورند و به صورت کشورهائِی مترقِی پا به هزار ه تازه اِی گذارند که در آن منطقه جائِی براِی خاخام وآیت اله وجود نمی تواند داشته باشد.
نویسنده هدف خود را از نگارش کتاب آشنا نمودن نسل آینده از واقعیت کلی در مورد ادیان بیان می کند. وی در بخش اول از کتاب خود به توضیح مفهوم «خدا» در آئین های توحید می پردازد. او تصویری که از خدا در کتاب های مقدس یهودیان، مسیحیان و مسلمانان آمده است را بازگو می کند و به تفاوت های آن ها اشاره می نماید. وی سپس در مورد مفهوم پیامبران در این ادیان به نگارش می پردازد. او با ذکر بخش هایی از تورات و قران که در مورد سرگذشت پیامبران است به تفاوت ها و گاه تناقض هایی که این شخصیت ها در کتاب های مقدس یهودیان و مسلمانان دارند اشاره می کند. او شرح نگارش کتاب های مقدس این ادیان را از منظر تاریخی بیان می کند. وی سپس به نحوه آفرینش جهان در این کتاب ها می پردازد و آن را یک اسطوره می نامد. نویسنده در ادامه به نقش ایران و مذاهب کهن ایرانی در آنچه که او پیدایش مذاهب توحیدی می نامد می پردازد. در بخش های بعدی شفا در مورد زندگی پس از مرگ و قوانین اجتماعی این ادیان و شباهت ها و تفاوت های آن ها در این مذاهب می نویسد. وی سپس به ریشه یابی تاریخی این مسئله می پردازد که چرا مفاهیمی که ادیان به آن پرداخته اند همچون «خدا» اصلاً پدید آمده اند. او به ترس به عنوان یک عامل اشاره می کند. او در فصل «مذهب فردا» عرفان ایرانی را مورد تأیید قرار می دهد:
دین ستیزی نافرجام، سیدمصطفی طباطبایی، نقدی بر کتاب تولدی دیگر شجاع الدین شفا
نقد بر تولدی دیگر، پاسخ به تحریفات قرآنی، صدر حسینی
هزار تقلب دیگر از شجاع الدین شفا در تولدی دیگر، مهدی چهل تنی، محمد لامعی، انتشارات نامک، ۱۳۸۴ شابک ۹۶۴-۶۸۹۵-۳۸-۷.
دروغ و خیانت در علم و دیانت، شجاع الدین شهنواز، تهران: انتشارات مریم پورزند وکیل، ۱۳۸۴، شابک ۹۶۴-۹۳۱۶۹-۷-۳
نویسنده سخن خود را با ذکر این مسئله آغاز می کند که کتاب در آخرین سال یک هزاره نوشته شده است؛ و امیدوار است همچنان که مردمان در پایان هر سال به حسابرسی مالی خود می پردازند، بتواند به حسابرسی تاریخی تمدن ایرانی بپردازد. به اعتقاد او، هزاره ای که به پایان می رسد، هزاره ورشکسته تاریخ ایران است. شجاع الدین شفا کشورها را از نظر پیشرفته شدن به سه دسته پیشرفته، عقب مانده و در حال پیشرفت طبقه بندی می کند. اما معتقد است در میان این کشورها ایران و اسرائیل دو استثنا هستند:
در این میان تنها دو کشور اسرائیل و ایرانند که در شرایط برزخ کنونِی خویش با این معماِی حل نشده رویارویند که همچنان با هویت هاِی خاخامِی و آیت الهِی در درون پیله اِی که بد ور خویش تنیده اند باقِی بمانند، یا سر از غاراصحاب کهف برآورند و به صورت کشورهائِی مترقِی پا به هزار ه تازه اِی گذارند که در آن منطقه جائِی براِی خاخام وآیت اله وجود نمی تواند داشته باشد.
نویسنده هدف خود را از نگارش کتاب آشنا نمودن نسل آینده از واقعیت کلی در مورد ادیان بیان می کند. وی در بخش اول از کتاب خود به توضیح مفهوم «خدا» در آئین های توحید می پردازد. او تصویری که از خدا در کتاب های مقدس یهودیان، مسیحیان و مسلمانان آمده است را بازگو می کند و به تفاوت های آن ها اشاره می نماید. وی سپس در مورد مفهوم پیامبران در این ادیان به نگارش می پردازد. او با ذکر بخش هایی از تورات و قران که در مورد سرگذشت پیامبران است به تفاوت ها و گاه تناقض هایی که این شخصیت ها در کتاب های مقدس یهودیان و مسلمانان دارند اشاره می کند. او شرح نگارش کتاب های مقدس این ادیان را از منظر تاریخی بیان می کند. وی سپس به نحوه آفرینش جهان در این کتاب ها می پردازد و آن را یک اسطوره می نامد. نویسنده در ادامه به نقش ایران و مذاهب کهن ایرانی در آنچه که او پیدایش مذاهب توحیدی می نامد می پردازد. در بخش های بعدی شفا در مورد زندگی پس از مرگ و قوانین اجتماعی این ادیان و شباهت ها و تفاوت های آن ها در این مذاهب می نویسد. وی سپس به ریشه یابی تاریخی این مسئله می پردازد که چرا مفاهیمی که ادیان به آن پرداخته اند همچون «خدا» اصلاً پدید آمده اند. او به ترس به عنوان یک عامل اشاره می کند. او در فصل «مذهب فردا» عرفان ایرانی را مورد تأیید قرار می دهد: