پال جکسون پولاک (به انگلیسی: Paul Jackson Pollock) (زاده ۲۸ ژانویه ۱۹۱۲ – درگذشت ۱۱ اوت ۱۹۵۶) نقاش آمریکایی و از پیش گامان جنبش هیجان نمایی انتزاعی بود. او بیشتر برای سبک منحصر به فرد «نقاشی قطره ای» شناخته شده است.
۱۹۴۲ مذکر و مونت : موزه هنر فیلادلفیا
۱۹۴۲ تصویر تند نویسی: موزه هنر مدرن
۱۹۴۲ زن ماه: کلکسیون پگی گانگهم
۱۹۴۳ آبی (موبی دیک): موزه هنر اوهارا
۱۹۴۵ شهبانو رنج دیده: موزه هنرهای زیبا (بوستون)
۱۹۴۷ کلیسای جامع: موزه هنر دالاس
۱۹۴۷ پنج ژرف پیمایی دریایی: موزه هنر مدرن
۱۹۴۸ شماره پنج: مجموعهٔ هنری خصوصی
۱۹۴۸ ترکیب (سپید، مشکی، آبی و سرخ و سپید): موزه هنر نیو اورلئان
۱۹۴۸ هنگامهٔ تابستان: شماره ۹ ای: موزه تیت
۱۹۴۹ شماره یازده: موزه هنر دانشگاه ایندیانا، بلومینگتون ، ایندیانا
۱۹۵۰ نقاشی دیواری روی زمینه قرمز هندی: موزه هنرهای معاصر تهران
۱۹۵۰ ریتم پاییزی: موزه متروپولیتن نیویورک
جکسون پولاک با نام کامل «پال جکسون پولاک» در شهر کودی واقع در شمال غرب ایالت وایومینگ به دنیا آمد. در پاییز سال ۱۹۴۵ با لی کرزنر (که او هم هنرمند بود) ازدواج کرد، و در ۱۱ اوت ۱۹۵۶ در منطقه اسپرینگز، نیویورک در یک سانحهٔ رانندگی کشته شد.
نوجوانی را در کالیفرنیا گذراند و همان جا درس های مقدماتی هنر را فراگرفت. در سال ۱۹۲۸ شروع به تحصیل نقاشی در هنرستان هنرهای دستی در لس آنجلس کرد. در پاییز ۱۹۳۰ پولاک راهی نیویورک شد و در آنجا زیر نظر توماس هارت بنتون در انجمن دانشجویان هنر به تحصیل پرداخت. بنتون او را از همه نظر در مسیر پیشرفتش ترغیب و تشویق کرد. پولاک در اوایل دهه ۱۹۳۰ با نقاشی های دیواری «خوزه کلمنته اوروسکو» و «دیه گو ریورا» آشنا شد و آن ها را تحسین کرد. هرچند که او بطور گسترده به سرتاسر ایالات متحده سفر کرد، اما بیشتر عمر خود را در نیویورک گذراند. در سال های ۱۹۳۳–۱۹۳۱ در اتحادیهٔ هنرآموزان نیویورک به تحصیل نقاشی و مجسمه سازی پرداخت. با نقاشان مکزیکی، ریورا و سیکیروس تماس برقرار کرد. از ۱۹۳۷ به طور متناوب به روانکاوی یونگ روی آورد.
در سال ۱۹۴۳ مدت کوتاهی به عنوان مرمت کار موزه نقاشی غیر واقع بینانه (نمونه اولیه ای برای موزه گوگنهایم) کار کرد. اواخر همان سال پکی گوگنهایم قراردادی را با او منعقد کرد که تا سال ۱۹۴۷ به طول می انجامید و به او اجازه می داد تا تمام وقت خود را به نقاشی اختصاص دهد. او اولین نمایشگاه انفرادی خود را در سال ۱۹۴۳ در گالری هنر این قرن گوگنهایم در نیویورک برگزار کرد. در اواسط دهه ۱۹۴۰، پولاک با شیوه ای کاملاً انتزاعی نقاشی می کرد و خود را از محدودیت های سه پایه نقاشی و عمود قرار دادن بوم آزاد می کند و بوم را بدون جهت و حالتی، بر روی زمین قرار می دهد. در سال ۱۹۴۷ سبک قطره ای او با بکاربردن چوب، ماله، یا چاقو برای چکاندن و پاشیدن رنگ بر روی بوم و همچنین ریختن رنگ به طور مستقیم از قوطی آن به وجود آمد. مفاهیم سورئالیست نقاشی ناخودآگاه و خودکار یادآوری روش قطره ای پولاک است که آن را نقاشی کنشی نیز می نامند. سبکی که انقلابی بالقوه برای هنر معاصر تلقی شد و منجر به توسعه بیشتر هیجان نمایی انتزاعی گردید.
۱۹۴۲ مذکر و مونت : موزه هنر فیلادلفیا
۱۹۴۲ تصویر تند نویسی: موزه هنر مدرن
۱۹۴۲ زن ماه: کلکسیون پگی گانگهم
۱۹۴۳ آبی (موبی دیک): موزه هنر اوهارا
۱۹۴۵ شهبانو رنج دیده: موزه هنرهای زیبا (بوستون)
۱۹۴۷ کلیسای جامع: موزه هنر دالاس
۱۹۴۷ پنج ژرف پیمایی دریایی: موزه هنر مدرن
۱۹۴۸ شماره پنج: مجموعهٔ هنری خصوصی
۱۹۴۸ ترکیب (سپید، مشکی، آبی و سرخ و سپید): موزه هنر نیو اورلئان
۱۹۴۸ هنگامهٔ تابستان: شماره ۹ ای: موزه تیت
۱۹۴۹ شماره یازده: موزه هنر دانشگاه ایندیانا، بلومینگتون ، ایندیانا
۱۹۵۰ نقاشی دیواری روی زمینه قرمز هندی: موزه هنرهای معاصر تهران
۱۹۵۰ ریتم پاییزی: موزه متروپولیتن نیویورک
جکسون پولاک با نام کامل «پال جکسون پولاک» در شهر کودی واقع در شمال غرب ایالت وایومینگ به دنیا آمد. در پاییز سال ۱۹۴۵ با لی کرزنر (که او هم هنرمند بود) ازدواج کرد، و در ۱۱ اوت ۱۹۵۶ در منطقه اسپرینگز، نیویورک در یک سانحهٔ رانندگی کشته شد.
نوجوانی را در کالیفرنیا گذراند و همان جا درس های مقدماتی هنر را فراگرفت. در سال ۱۹۲۸ شروع به تحصیل نقاشی در هنرستان هنرهای دستی در لس آنجلس کرد. در پاییز ۱۹۳۰ پولاک راهی نیویورک شد و در آنجا زیر نظر توماس هارت بنتون در انجمن دانشجویان هنر به تحصیل پرداخت. بنتون او را از همه نظر در مسیر پیشرفتش ترغیب و تشویق کرد. پولاک در اوایل دهه ۱۹۳۰ با نقاشی های دیواری «خوزه کلمنته اوروسکو» و «دیه گو ریورا» آشنا شد و آن ها را تحسین کرد. هرچند که او بطور گسترده به سرتاسر ایالات متحده سفر کرد، اما بیشتر عمر خود را در نیویورک گذراند. در سال های ۱۹۳۳–۱۹۳۱ در اتحادیهٔ هنرآموزان نیویورک به تحصیل نقاشی و مجسمه سازی پرداخت. با نقاشان مکزیکی، ریورا و سیکیروس تماس برقرار کرد. از ۱۹۳۷ به طور متناوب به روانکاوی یونگ روی آورد.
در سال ۱۹۴۳ مدت کوتاهی به عنوان مرمت کار موزه نقاشی غیر واقع بینانه (نمونه اولیه ای برای موزه گوگنهایم) کار کرد. اواخر همان سال پکی گوگنهایم قراردادی را با او منعقد کرد که تا سال ۱۹۴۷ به طول می انجامید و به او اجازه می داد تا تمام وقت خود را به نقاشی اختصاص دهد. او اولین نمایشگاه انفرادی خود را در سال ۱۹۴۳ در گالری هنر این قرن گوگنهایم در نیویورک برگزار کرد. در اواسط دهه ۱۹۴۰، پولاک با شیوه ای کاملاً انتزاعی نقاشی می کرد و خود را از محدودیت های سه پایه نقاشی و عمود قرار دادن بوم آزاد می کند و بوم را بدون جهت و حالتی، بر روی زمین قرار می دهد. در سال ۱۹۴۷ سبک قطره ای او با بکاربردن چوب، ماله، یا چاقو برای چکاندن و پاشیدن رنگ بر روی بوم و همچنین ریختن رنگ به طور مستقیم از قوطی آن به وجود آمد. مفاهیم سورئالیست نقاشی ناخودآگاه و خودکار یادآوری روش قطره ای پولاک است که آن را نقاشی کنشی نیز می نامند. سبکی که انقلابی بالقوه برای هنر معاصر تلقی شد و منجر به توسعه بیشتر هیجان نمایی انتزاعی گردید.
wiki: جکسون پولاک