کلمه جو
صفحه اصلی

سید حسن خمینی

دانشنامه عمومی

سید حسن مصطفوی مشهور به سید حسن خمینی (زاده ۱ مرداد ۱۳۵۱ در قم) روحانی ایرانی است. او سیاستمدار اصلاح طلب و متولی آرامگاه سید روح الله خمینی و عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. او فرزند سید احمد خمینی و نوه سید روح الله خمینی است. سید حسن خمینی در ۲۷ آذر ۱۳۹۴، با حضور در وزارت کشور ایران رسماً برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرد، اما به دلیل عدم حضور وی در امتحان اجتهاد ،صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان احراز نگردید.
مبانی فقهی تنظیم خانواده این کتاب در ۱۸۰ صفحه، توسط پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در سال ۱۳۸۲ منتشر شده است.
ده مقاله عنوان کتابی است که از سوی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی منتشر شده است. این کتاب حاوی ده مقاله علمی در موضوعات فقهی، فلسفی و اجتماعی به قلم نوه سید روح الله خمینی، سیدحسن خمینی است.
دلیل راه اثری دربارهٔ فضائل ماه رمضان است. سید حسن خمینی در این اثر به بازخوانی آداب و فضائل روزه داری بر اساس کتاب کشف الاسرار نوشته ابوالفضل رشید الدین میبدی می پردازد؛ همچنان که خود می نویسد «و نگارنده را امسال فراغتی حاصل شد تا کتاب شریف کشف الاسرار نوشته ابوالفضل رشید الدین میبدی را به مطالعه برگیرد و از همین رو بر آن شدم که گوشه هایی از آن را که موافق طبع ایام روزه داری است، خدمت برادران و خواهران تقدیم کنم و به فراخور مطالب آن از تفاسیر و متون دیگر اسلامی بهره گرفته و آن را ضمیمه نوشتار کنم».
فرهنگ جامع فرق اسلامی این کتاب بر پایه یادداشت های مهدی روحانی و بازنویسی و اضافات سید حسن خمینی در سه جلد تألیف شده است. فرهنگ جامع فرق اسلامی به عنوان بهترین کتاب سال در بیست و نهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی برگزیده شد
گوهر معنا در باب وضع الفاظ بر ارواح معانی است.
همچنین مقدمه کتاب «انقلاب اخلاقی، راهی به رهایی» را سیدحسن خمینی نوشته است. این کتاب به کوشش اصغر زارع کهنمویی، روزنامه نگار و پژوهشگر حوزه اندیشه، خرداد ۹۲ منتشر شده است. عنوان مقدمه سیدحسن خمینی، «پیش به سوی جامعه اخلاقی» است و در آن روش های نیل به جامعه را اخلاقی را تبیین می کند.
احمد
وی در ۱ مرداد ۱۳۵۱ در قم به دنیا آمد. پدر و مادرش هر دو از سادات به شمار می آیند. مادرش سیده فاطمه طباطبایی دختر سلطانی طباطبایی از سادات طباطبایی بروجرد است. مادر فاطمه نیز راضیه نام داشت که فرزند سید صدر الدین صدر از مراجع ثلاث و نوه آیت الله حاج سید حسین طباطبایی قمی از مراجع وقت بود. پدر سید حسن، سید احمد خمینی فرزند سید روح الله خمینی و خدیجه ثقفی دختر میرزا محمد ثقفی است.
وی دوران کودکی را به تناوب در قم و نجف، در کنار پدر بزرگ مادری، سلطانی طباطبایی و پدر بزرگ پدری، یعنی سید روح الله خمینی سپری کرد.

نقل قول ها

سیّد حسن خمینی (۱۳۵۱ / ۱۹۷۳م) سیاستمدار ایرانی و روحانی شیعه، نوهٔ سید روح الله خمینی.
• «دلم می خواهد آنچه را که از زندگی امام یادگرفتم به آن عمل کنم و آن نگاه دین مدارانه در کشور است.»• «انقلاب اسلامی ایران سرآغاز نگاه دینی به سیاست است. این نگاه باید در عرصه سیاست ورای ارزش های یک انسان مادی باشد. پس انقلاب اسلامی ایران سرآغاز نگاهی به سیاست است که از مبانی و ارزشهای شریعت عاریت گرفته شده است. این در زندگی شخصی امام به وضوح نمایان است. یعنی امام ابتدا به خودسازی پرداخته است و سپس دست به سازندگی در حوزه اجتماع می زند. شما زندگی ساده امام را دیدید. این زندگی، زندگی شخصی است که احساسش این است که دنیا مزرعه آخرت است. مثلاً در زندگی شخصی امام بسیار مشهور بود که امام حدود شصت سال نماز شب را ترک نکردند و حتی در دورانی که ایران در شرایط جنگ با دشمن و در شرایط سیاسی دشوار و مشکلات فراوان داخلی و خارجی بود، ولی این امور در نظم و شب بیداری امام کوچکترین خللی ایجاد نکرد.»• «من فکر نمی کنم کسی در جمهوری اسلامی ایران و حتی دوستداران جمهوری اسلامی در خارج از کشور معتقد باشند وضعیت کنونی بهترین وضعیت ممکن است. ما تا رسیدن به وضعیت مطلوب راه زیادی در پیش رو داریم ولی مدعی هستیم که ما گام در مسیر درست می گذاریم.»• «دلیل پیدایش این گروه ها خروج از «اعتدال» و عدم رعایت اصل جمع ضدین و فراموشی ابعاد متفاوت انسانی است.»• «اصولاً پسندیده نیست که در طول دوره هایی، با وجود درآمدهای بالایی که کشور داشته است دچار فقر و تبعیض باشیم و ببینیم که از یک سو آپارتمان های چندصدمیلیونی معامله می شود، اما از طرف دیگر افرادی محتاج ۱۰ یا ۲۰هزارتومان پول باشند.»• «در حوزه روابط شخصیت های حقیقی با هم یک اخلاق تعریف شده وجود دارد، اما اخلاق در حوزه روابط شخصیت های حقوقی مقداری تابع حوزه فردی شده، درحالی که اگر به عنوان مثال کلاه گذاشتن سر دیگران قبیح است، این، چه در حوزه فردی و چه در حوزه اجتماعی، باید موردتوجه قرار گیرد»• «خدای ناکرده گاهی ممکن است خبرنگار یا مدیر خبری یا کسی که صفحه اجتماعی پرمخاطبی دارد، احساس کند به خاطر منفعتی باید پا روی یکی از موازین اخلاقی بگذارد. ممکن است لزوماً این کار اشاعه یک دروغ نباشد بلکه افشای سر مردم و یا هتک احترام آنها باشد»• «یک مجموعه خبری که صداقت نداشته باشد، خود را نابود کرده و بعد از مدتی کسی به او اعتمادی نمی کند. اگر چنین مجموعه ای متهم شود که صداقت ندارد و خبرش به درد نمی خورد؛ بنابراین صداقت و بی طرفی در تأثیرگذاری مجموعه های خبری بسیار اهمیت دارد و جدای از صداقت و اعتماد سایر مسائل اخلاقی نیز باید در خبر رعایت شود»• «مردم ایران مردمی باادب و باحیا هستند، اما متأسفانه این روزها در نوشتن ها و گاهی در فضای مجازی بی ادبی هایی دیده می شود که پسندیده نیست و فرهنگ جامعه را از درون تهی می کند».• «این طور نیست که بگوییم ارزش ها در حد تعالی وجود دارد. باید این ارزش ها را توسعه داد تا بیشتر شود. ضمن اینکه انسان نباید از این طرف به یک خودسانسوری ناخواسته دچار شود».• «یک بار یک گروهی که جزء امنای امام (ره) بودند، از فردی شنود کرده بودند، بلافاصله امام بیرونشان کرد و پرسید که چرا آبروی فرد را بردید؟ چون آبروی مؤمن از کعبه بالاتر است مگر می شد جلوی امام (ره) به کسی تهمت زد؟ نباید تلقی کنیم که یکی شأنی فراتر از بقیه دارد و تصور هم کنیم که درست عمل می کنیم. در طول تاریخ همه فکر می کردند که درست عمل می کردند».• «این گونه نباشد که آنچه در اسلام و در کار امام بوده مصادره یک گروه شود. باید همه دست به دست هم بدهیم و این ارزش ها و بیرق را نگه داریم».• «اسلام کاریکاتوری به این معنی است که تناسب ها و نسبت ها به هم ریخته است. دین کاریکاتوری یعنی مسئله ای که برای پیامبر و خدا صد بدی دارد، نزد من پنج بدی دارد و چیزی که نزد آنان پنج بدی دارد نزد من صد بدی پیدا می کند».• «کسی حق ندارد امانت حکومت را پیش خود نگه دارد و بگوید همین است که من می گویم».• «طبق قانون اساسی، وقتی حقوق ملت در اختیار کسی است، به چه حقی فرد یا جمعی به خودشان تصدی بدهند و از طرف بقیه اعمال نفوذ کنند؟ این امانت است».• «نباید تلقی کنیم که یکی شأنی فراتر از بقیه دارد و تصور هم کنیم که درست عمل می کنیم. در طول تاریخ همه فکر می کردند که درست عمل می کردند».• «یکی از فسلفه های وجودی هیئت ایثارگران که شکل گرفته، تلاش برای ادای امانت است. امانتی را شهدا و امام (ره) به همه دادند و باید از آن مراقبت کرد. نگذاریم به نوعی ارزش های دینی در جامعه کم رنگ یا مصادره شود».• «وظیفه این است که سعی کنیم، جامعه ای که در آن زندگی می کنیم از اندیشه ای که نسبت به آن احساس دین می کنیم، خالی نشود. البته ممکن است سختی هایی هم داشته باشد».• «ما به عصر قبل از اینترنت نمی توانیم برگردیم و فضای فناوری به گونه ای است که نمی توان آن را از بین برد بلکه باید آن را مدیریت کرد.»• «ابتدا که هر وسیله ای ساخته می شود همه می ترسند و فکر می کنند که دین را از بین می برد، در حالی که دین و ایمان نیاز مردم است و از درون آنها می جوشد؛ لذا دیدید که در شوروی بعد از چنددهه که تمام درها به روی دینداری بسته شد بعد از فروپاشی ۸۰درصد مردم به خدا اعتقاد داشتند زیرا نیاز به دین، خدا و ماوراءالطبیعه نیاز فطری آنهاست و رسانه ها نه دیروز توانستند آن را از بین ببرند و نه در آینده خواهند توانست این کار را انجام بدهند.»• «رسانه ای که اعتماد مخاطب را ندارد، صرفاً یک بوق تبلیغاتی است که ممکن است دیده و شنیده شود، اما به عنوان یک رسانه و منبعی امین برای کسب اطلاعات و اخبار محسوب نمی شود».• «دروغ دشمن اعتماد است؛ اعتماد در طول یک عمر به دست می آید و به شبی از دست می رود؛ بنابراین، با گفتن یک دروغ، رسانه در چشم مخاطب فرومی ریزد؛ بنابراین به هیچ قیمتی یک رسانه نباید دروغ بگوید جز وقتی که قصد انتحار دارد».• «شاید بتوان سر یک نفر را برای همیشه یا سر جمعی را برای مدتی کلاه گذاشت اما سر همه را برای همیشه نمی توان کلاه گذاشت».• «برخی فکر می کنند اگر پرخاشگر باشیم تأثیرگذارتر هستیم درحالی که عمق تأثیر همواره از آن رسانه هایی بوده است که با ادب عجین بوده اند».• «متأسفانه دروغ گویی به مقدار زیادی در جامعه ما شایع شده است و فکر می کنیم العیاذ بالله هدف وسیله را توجیه می کند درحالی که هیچ هدفی نشر اکاذیب و فرهنگ دروغ گویی را توجیه نمی کند».• «اگر کسی زکات مسئولیت خود را ندهد، گویی این پست و مقام برای او حلال نشده است».• «استقلال، همان آزادی در بعد ملی است و آزادی نیز استقلال در بعد فردی است؛ زیرا اگر کسی نتواند به دیگری زور بگوید، او آزاد است و اگر دولتی هم بخواهد مقابل دولت های دیگر آزاد باشد، مستقل خواهد بود». -> با اشاره به شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی»
• «برخی می گویند ملت ایران حافظه تاریخی ندارد؛ باید این حافظه را تقویت کنیم و دراین راستا، تاریخ ایران و دست کم ۲۰۰ سال اخیر را مطالعه کنید، زیرا ممکن است انسان برخی ادوار را فراموش کند و بخواهد دوباره آنها را تجربه کند.»• «نسل های جدید نباید بدون مطالعه دقیق، نسل های قبل را متهم به بی عرضگی یا سوءنیت کنند، بلکه باید بررسی کنند که برخی آرمان ها و اهداف آیا اساساً در آن دوران غیرممکن بوده است یا اینکه مجریان ناتوانی داشته است؟»• «من هیچ کدام از جریانات داخل ایران را به مخالفت با امام و اندیشه ایشان متهم نمی کنم. البته قرائت های مختلفی وجود دارد. همین امر نیز نقطه قوت اندیشه های امام است که امکان اجتهادها و قرائت های مختلف درون آن وجود داشته باشد.»• «مسائل جهان اسلام فراتر از مناقشه دو کشور مثل ایران و عربستان است. البته سیاست های عربستان در یمن و بحرین سیاست های پذیرفته شده ای نیست. رفتارهای بعضاً غیرمنطقی و غیرانسانی نیز در داخل عربستان بود. مسائل جهان اسلام فراتر از نزاع های دو کشور با هم است. این موضوع به نگاه تکفیری ای که متأسفانه در بعضی مسلمانان وجود دارد برمی گردد و این نگاه باید حل شود. البته طبیعی است که باید دیگر مشکلات جهان اسلام هم با هم در این راستا حل شود.»• «جریانات تکفیری که در عراق و سوریه و جاهای دیگر رشد کردند، یک فاجعه را برای جامعه اسلامی پدیدآوردند. تردیدی نیست بیشترین کسی که از فاجعه عظیمی که در جامعه اسلامی برقرار است سود می برد، رژیم صهیونیستی است.»• «مارکز کم حرف بود و به نظرم از ادبیات ما اطلاع چندانی نداشت. وی حضور گرم و مغتنمی داشت و بسیار مؤدب بود.»


کلمات دیگر: