کلمه جو
صفحه اصلی

فرامرز رفیع پور

دانشنامه عمومی

فرامرز رفیع پور (زادهٔ ۱۳۲۰ در تهران)، نویسنده و جامعه شناس ایرانی است. او استاد پیشین جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی و عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران است. وی از برجسته ترین جامعه شناسان ایران می باشد و از او با عنوان پروفسور یاد می شود. وی در سال ۱۳۸۹ به عنوان چهره ماندگار جامعه شناسی برگزیده شد.
رفیع پور، فرامرز. ۱۳۷۰ (۱۳۶۴). جامعه روستایی و نیازهای آن: پژوهشی در ۳۲ روستای برگزیده استان یزد. تهران: شرکت سهامی انتشار. چاپ سوم.
رفیع پور، فرامرز. ۱۳۷۲. سنجش گرایش روستائیان نسبت به جهاد سازندگی و عوامل مؤثر بر آن: پژوهشی در سه استان: اصفهان، فارس و خراسان. تهران: مرکز تحقیقات روستایی، وزارت جهاد سازندگی.
رفیع پور، فرامرز. ۱۳۷۵. جامعه، احساس و موسیقی: کوششی در جهت آغاز یک بررسی جامعه شناختی از اثرات سازنده و مخرب موسیقی در ایران. تهران: شرکت سهامی انتشار.
رفیع پور، فرامرز. ۱۳۷۵. وسایل ارتباط جمعی و تغییر ارزش های اجتماعی: پژوهشی دربارهٔ تأثیر فیلم های سینمایی، سریال ها تلویزیونی، ویدئو، روزنامه و تبلیغات. چاپ اول، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد، چاپ دوم، ۱۳۷۸. تهران: نشرفر.
رفیع پور، فرامرز. ۱۳۷۶. توسعه و تضاد: کوششی در جهت تحلیل علل پیدایش انقلاب اسلامی و مسایل اجتماعی ایران. تهران: دانشگاه شهید بهشتی. چاپ چهارم، ۱۳۷۹، تهران: شرکت سهامی انتشار.
رفیع پور، فرامرز. ۱۳۷۸. آناتومی جامعه: مقدمه ای بر جامعه شناسی کاربردی. چاپ دوم، ۱۳۸۰. تهران: شرکت سهامی انتشار.
رفیع پور، فرامرز. ۱۳۷۸. آنومی یا آشفتگی های اجتماعی: پژوهشی دربارهٔ پناسیل آنومی. تهران: شرکت سروش.
رفیع پور، فرامرز. ۱۳۷۸. کارایی بیمارستان ها: مقایسه ای در سه بیمارستان دولتی، خصوصی و آموزشی. تهران: بشیر.
رفیع پور، فرامرز. ۱۳۸۰ (۱۳۶۰). کندوکاوها و پنداشته ها: مقدمه ای بر روش های شناخت جامعه و تحقیقات اجتماعی. تهران: شرکت سهامی انتشار. چاپ یازدهم.
رفیع پور، فرامرز. ۱۳۸۱. موانع رشد علمی در ایران. تهران: شرکت سهامی انتشار.
رفیع پور، فرامرز. ۱۳۸۲. تکنیک های خاص در علوم اجتماعی. تهران: شرکت سهامی انتشار.
رفیع پور، فرامرز. ۱۳۸۳. علوم انسانی در ایران نگاهی از بیرون و درون. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
رفیع پور، فرامرز. ۱۳۸۶. سرطان اجتماعی فساد. تهران: شرکت سهامی انتشار. برگزیده جشنواره فارابی به عنوان کتاب سال ۱۳۸۶.
رفیع پور، فرامرز. ۱۳۹۳. #تغییرمسیر دریغ است ایران که ویران شود: جنگ فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی (یک مدل تحلیلی): شرکت شهامی انتشار.
وی دارای دکترای علوم اجتماعی از دانشگاه هوهن هایم اشتوتگارت، فوق دکترای روش تدریس از دانشگاه کاسل ایالت ویتثنهاوزن، و درجه پروفسوری در جامعه شناسی توسعه روستایی از دانشگاه هوهن هایم است.
در سال ۱۳۲۰ در تهران زاده شد.
در سال ۱۳۳۹ دیپلم دبیرستان را در تهران گرفت. در سال ۱۳۴۵ مدرک کارشناسی در رشتهٔ کشاورزی و در سال ۱۳۴۷ کارشناسی ارشد در رشتهٔ «اقتصاد اجتماعی کشاورزی» را از دانشگاه هوهن هایم آلمان دریافت کرد. دکترای علوم اجتماعی را در سال ۱۳۵۲ از دانشگاه هوهن هایم اشتوتگارت و دکترای روش تدریس را در سال ۱۳۵۳ از دانشگاه کاسل ویتثنهاوزن گرفت. در سال ۱۳۶۶ توانست درجهٔ شایستگی (درجه علمی) (رساله پروفسوری) در «جامعه شناسی توسعه روستایی» را از دانشگاه هوهن هایم اشتوتگارت بگیرد.

نقل قول ها

فرامرز رفیع پور (۱۳۲۰/ ۱۹۴۱م)، نویسنده و جامعه شناس ایرانی.
• «درس و بحث های ما اغلب خارجی است. یعنی یک نفر کتابی به زبان بیگانه می خواند و آن را در می یابد و ترجمه می کند. آن گاه کلاس درسی هم برایش دست و پا می کنند. بسیاری از رشته های علوم انسانی به همین ترتیب در ایران تأسیس شدند. این درس ها و رشته ها، ترجمه ای هستند و ربطی به مسایل ما ندارند که بتواند مشکلات ما را رفع و رجوع کنند. سال ۲۰۰۱ میلادی، دانشگاه هاروارد رشتهٔ تروریسم را دایر کرد، زیرا این موضوع مسألهٔ آن هاست؛ ولی گویا مسایل ما هم چنان جزواتی است که استادان ما چند دهه پیش تهیه کرده اند و به ظاهر هم کسی حاضر نیست تغییری در اوضاع بدهد.»• «مشکل ما کم فکر کردن است.»• «افراد رده های بالای اجتماع چیزهایی را که برایشان امتیاز و مزیت است، تبلیغ می کنند و به آنها بها می دهند و زودپذیرها، برای آن که از این قافله عقب نمانند، آن را می پذیرند»در آناتومی جامعه


کلمات دیگر: