کلمه جو
صفحه اصلی

عبدالله بن عبدالعزیز

دانشنامه عمومی

عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود ‏(۱ اوت ۱۹۲۴ – ۲۳ ژانویهٔ ۲۰۱۵) ، ششمین پادشاه عربستان سعودی و دوازدهمین فرزندِ عبدالعزیز آل سعود، بنیانگذار عربستان جدید بود.
عبدالله بن عبدالعزیز ششمین پادشاه آل سعود است. او با پادشاه پس از خود (پادشاه کنونی سلمان بن عبدالعزیز) و ۴ پادشاه پیش از خود برادر بود.
ملک عبدالله پس از مرگ برادرش فهد بن عبدالعزیز، و از تاریخ اول اوت ۲۰۰۵ تا هنگام مرگ به مدت بیش از ۹ سال پادشاه عربستان بود. پس از وی، برادر ناتنی اش سلمان بن عبدالعزیز به پادشاهی عربستان رسید. طبق گزارش فوربز، در سال ۲۰۱۳ وی هشتمین فرد قدرتمند جهان بوده است.
عبدالله مانند فهد، یکی از فرزندان عبدالعزیز آل سعود، بنیان گذار عربستان بود. وی در بزرگسالی خود پست های سیاسی مهمی را برعهده داشته است. در سال ۱۹۶۱ وی اولین پست دولتی خود، شهرداری مکه، را دریافت کرد. در سال ۱۹۶۲، وی به فرماندهی گارد ملی عربستان منصوب شد و تا زمانی که به پادشاهی رسید، هنوز عهده دار این پُست بود. همچنین، در سال ۱۹۸۲، وقتی فهد به سلطنت رسید، وی به عنوان قائم مقام وزیر دفاع و ولیعهد عربستان منصوب شد. پس از اینکه سلطان فهد در سال ۱۹۹۵ دچار سکتهٔ مغزی شد، وی بطور غیررسمی پادشاه شد و ۱۰ سال بعد رسماً به پادشاهی رسید.
عبدالله در زمان سلطنتش، روابط نزدیکی با ایالات متحده و بریتانیا داشت و میلیاردها دلار تجهیزات نظامی از آن ها خریداری نمود. وی همچنین به زنان اجازهٔ رای دهی و شرکت در بازی های المپیک داد. علاوه براین وی وضع موجود کشورش را در جریان اعتراضات سال۲۰۱۱ که متأثر از بهار عربی بود، حفظ کرد. در نوامبر ۲۰۱۳، یک گزارش از بی بی سی ادعا می کرد که عربستان ممکن است در آینده سلاح های اتمی را از پاکستان، که روابط دیرینه ای با عربستان داشت، بگیرد.
پادشاه در زمان مرگ دو ویلعهدش زنده بود. در پی مرگ سلطان بن عبدالعزیز، وزیر داخلهٔ محافظه کار نایف بن عبدالعزیز آل سعود بعنوان ولیعهد انتخاب شد ولی نایف در ژوئن ۲۰۱۲ مرد. وی پس از آن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود ۷۶ ساله که وزیر دفاع وقت بود را به عنوان ولیعهدش انتخاب کرد. طبق یک گزارش که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد، عبدالله «چهار همسر، هفت پسر و ۱۵ دختر» داشت. پادشاه حدود ۱۸میلیارد دلار آمریکا ثروت شخصی داشت که جایگاه سوم ثروتمندترین رهبران سیاسی دنیا از آن خود می کند.

نقل قول ها

عبدالله بن عبدالعزیز (۱۹۲۴ - ۲۰۱۵) ششمین پادشاه عربستان سعودی.
• «دروغ در برابرت است و گور در جلویت.» ۱ مارس ۲۰۰۳م -> خطاب به معمر قذافی
• «جهان بداند که ما به او احترام می گذاریم و نقش انسان دوستانه اش را در طول تاریخ پاس می داریم. اما در برابر کسی که برپایه نظریه های کوته بینانه خود استبداد کند مجال نمی دهیم. ما امتی هستیم که سلامتش از سلامت دین و وطن او تعامل همسان با دیگران است.»• «در این جهان چیرگی غرور پذیرفته نمی شود.»• «قوانین کشور پادشاهی سعودی، به همه مواد کنوانسیون های بین المللی حقوق بشر متعهد است.»• «حقوق انسان ها در شریعت اسلامی به طور کامل رعایت شده است چون قانونگذار این شریعت خداوند تعالی است و هیچ قانونگذاری نمی تواند بر قانونگذاری خداوند ادعای برتری کند، مگر کسی که گمراه باشد.»• «من از جایگاهی که در آن قرار دارم، انزجار خود را از این عمل اعلام کرده و از همه می خواهم که از بوسه زدن بر هر دستی بجز دستان والدین اجتناب کنند.»• «روح و جان مرا اندوهی ناشی از واقیت های دردناک و آینده مجهولی که امت اسلامی و عربی با آن دست به گریبان است، فرا گرفته است؛ وضعیتی که تنش ها و شعارهایی در آن نهفته شده که از شر آن ها تنها باید به خدا پناه برد... این وضعیت با تروریسم فکری پشتیبانی می شود که با نظریه های حزبی اش همه این اعمال را مباح کرده است، در راه مطامع سیاسی خود از همه ابزارهای تفسیر و دورغ پردازی به مردم هم بهره می برد تا متون شرع حنیف را آن گونه که مراد خود است منحرف کند، پس بخش هایی از این متون گاهی حذف می شود و بخش هایی دیگر بنا به ضرورت، موقعیت و هدف، آشکار می شود؛ و این سرقت فکری در تفسیرها و تحرکات خود، لباس دین و تعلق به خدا را به تن کرده در حالی که دین خدا از آن مبرا است.»

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] عبدالله بن عبدالعزیز (ابهام زدایی). عبدالله بن عبدالعزیز ممکن است اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • عبدالله بن عبدالعزیز بغدادی، بَغْدادی ، ابوالقاسم عبدالله بن عبدالعزیز، مشهور به ابوموسی (د ۲۵۰ق /۸۶۴م )، ادیب و نحوی • عبداللّه بن عبدالعزیز بن عبدالحق، عبداللّه بن عبدالعزیز بن عبدالحق یکی از خراسانیان (بنی خراسان) و از خاندان های حکومت گر در شهر تونس• عبدالله بن عبدالعزیز بکری، بَکری، ابوعبید عبدالله بن عبدالعزیز بن محمد بن ایّوب، یکی از بزرگ ترین جغرافی دانان و فضلای اندلسی قرن پنجم
...


کلمات دیگر: