کلمه جو
صفحه اصلی

فرزانه کابلی

دانشنامه عمومی

فرزانه کابلی (زاده ۱۲ اردیبهشت ۱۳۲۸ در تهران) رقصنده و بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران است.
همه پسران من (اکبر زنجان پور) تهران، تالار سنگلج؛ ۱۳۵۹ (بازیگر و رقص پرداز)
فراری (فرهاد مجدآبادی) تهران، اداره تئاتر، خانه نمایش؛ ۱۳۶۱ (بازیگر)
شاهزاده و گدا (هادی مرزبان) تهران، تئاتر شهر، تالار اصلی؛ ۱۳۶۵ (بازیگر)
نسیمی (هرمز هدایت)؛ ۱۳۶۵ (بازیگر)
تبعه دست دوم (منیژه محامدی) تهران، تئاتر شهر، تالار قشقایی؛ ۱۳۶۵ (بازیگر و رقص پرداز)
پرستوها (سعید امیرسلیمانی) تهران، تئاتر شهر، تالار چهارسو؛ ۱۳۶۷ (بازیگر و رقص پرداز)
آهسته با گل سرخ (هادی مرزبان) تهران، تئاتر شهر، تلار اصلی؛ ۱۳۶۷ (بازیگر)
پرواز بر فراز آشیانه فاخته (منیژه محامدی) تهران، تئاتر شهر، تالار اصلی؛ ۱۳۶۸ (بازیگر)
هاملت با سالاد فصل (هادی مرزبان) تهران، تئاتر شهر، تالار اصلی؛ ۱۳۶۹ (بازیگر)
تنبور نواز (هادی مرزبان) تهران، تئاتر شهر، تالار اصلی؛ ۱۳۷۲ (بازیگر و رقص پرداز)
آمیز قلمدون (هادی مرزبان) تهران، تئاتر شهر، تالار اصلی ؛۱۳۷۶ (بازیگر و رقص پرداز)
شب روی سنگفرش خیس (هادی مرزبان) تهران، تالار اصلی؛ ۱۳۷۸ (بازیگر و رقص پرداز)
حماسه انقلاب سنگ تهران، تالار وحدت؛ ۱۳۷۹ (کارگردان)
باغ شبنمای ما (هادی مرزبان) تهران، تئاتر شهر، تالار اصلی؛ ۱۳۸۰ (بازیگر)
میر عشق (هادی مرزبان) تهران، تالار وحدت؛ ۱۳۸۰ (بازیگر و رقص پرداز)
سیمرغ (هادی مرزبان) تهران، تالار وحدت؛ ۱۳۸۱ (بازیگر و رقص پرداز)
خاطرات هنرپیشهٔ نقش دوم (هادی مرزبان) تهران، تالار سنگلج؛ ۱۳۸۲ (بازیگر)
حماسه انقلاب سنگ (هادی مرزبان) تهران، تالار وحدت؛ ۱۳۸۲ (بازیگر و رقص پرداز)
جشنواره آیین تهران، تالار وحدت؛ ۱۳۸۲ (بازیگر و کارگردان)
نوبت دیوانگی (هادی مرزبان) تهران، تالار وحدت؛ ۱۳۸۳ (بازیگر و رقص پرداز)
ملودی شهربارانی (هادی مرزبان) تهران، تئاترشهر، سالن اصلی؛ ۱۳۸۴ (بازیگر)
پائین گذر سقاخانه (هادی مرزبان) تهران، تالار وحدت؛ ۱۳۸۵ (رقص پرداز)
لبخند با شکوه آقای گیل (هادی مرزبان) تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ ۱۳۸۶ (بازیگر)
هاملت با سالاد فصل (هادی مرزبان)؛ ۱۳۸۸ (بازیگر)
دزدآب (هادی مرزبان) جشنواره رضوی؛ (رقص پرداز)
خانمچه و مهتابی (هادی مرزبان) تهران سالن اصلی برج آزادی نویسنده اکبر رادی ۱۳۸۹ (بازیگر)
تانگوی تخم مرغ داغ تالار وحدت ۱۳۹۳
بازار عاشقان (هادی مرزبان) تالار وحدت ۱۳۹۵
بنگاه تاترال (هادی مرزبان) تهران تالار سنگلج ۱۳۹۶ (بازیگر)
آمیز قلمدون (هادی مرزبان) ایرانشهر - سالن استاد ناظرزاده کرمانی و پردیس تئاتر شهرزاد ۱۳۹۷
هادی مرزبان بازیگر و کارگردان تئاتر، همسر اوست و علی اصغر گرمسیری بازیگر قدیمی تئاتر و سینما، دایی وی بود.
فرزانه کابلی متولد ۱۳۲۸ در تهران است. پدر و مادرش هر دو نوازنده بودند. پدر او افغانستانی الاصل و مادرش ایرانی میباشد. از کودکی همواره علاقه زیادی به رقص و بازیگری نشان می داد و در مدرسه هم این فعالیت ها را دنبال کرد. او دوره باله در وزارت فرهنگ و هنر گذراند. همچنین در دوران دبیرستان به مدت ۴ سال قهرمان پرش ارتفاع دورهٔ اول دبیرستانهای تهران شد.
کابلی در هنرستان ملی فولکلور ایران گرایش رقص های ملی و محلی خواند و بسیاری از رقص های ایران را آنجا آموخت و اجرا کرد. در طول این دوره و مدت ها پس از آن برای طرفداران هنر در ایران و کشورهای دیگر رقص های محلی و سنتی ایرانی چون «تربت جام»، «کردی»، «بجنوردی»، «کهگیلویه و بویراحمد»، «آذری»، «بلوچی»، «ترکمن»، «گیلانی»، «مازندرانی»، «شوشتری» و همچنین رقص های کلاسیکی چون «هفت پیکر» «نظامی»، «چهل ستون» و «ضرب و زنگوله» را اجرا کرد. وی همچنین جز گروه پنج نفره رقص های محلی بود که برای که برای جشن های ۲۵۰۰ ساله انتخاب شد و در آن جشن در مقابل پادشاهان و رؤسای کشورهای مدعو سولو (تک نفره) رقصید.

نقل قول ها

فرزانه کابلی (۱۳۲۸)رقصنده و بازیگر ایرانی.
• «سعی می کنم همیشه حرکات مختلف مناطق ایران را به مخاطب نشان دهم. زیرا مخاطب با این حرکات و نوع موسیقی و سازها بسیار بیگانه است. سعی کردم این حرکات را به شکل درستش، مطابق آنچه که در حال اجرا در همان منطقه در گذشته و حال بوده است نشان دهم. این خیلی مهم است.».• «سعی کردم از گیلان و مازندران، خراسان و همه مناطق استفاده کنم. البته منظورم از خراسان، بجنورد، تربت جام، خواف و بیرجند است. این شهرها با وجود اینکه بسیار به هم نزدیک هستند اما از نظر حرکت، لباس، موسیقی و رنگ، دنیادنیا با هم فاصله دارند و این وسعت و پهناوری این مملکت را نشان می دهد. اینها هیچ شباهتی به هم ندارند درحالی که همه آنها در یک استان هستند. چکیده ای از حرکات شهرهای مختلف را که در خراسان است به تماشاگر معرفی کردم ولی تنها از لباس مردم بجنورد استفاده کردم.»• «متأسفانه گروه هایی در تالار وحدت روی صحنه می روند که اصلاً نباید در این فضا اجرا داشته باشند. صحنه این تالار بسیار باارزش است و یکی از صحنه های مهم در خاورمیانه است. اما گروه هایی در این تالار روی صحنه می روند که حرکات و طراحی لباس و موسیقی درستی ندارند اما جالب است که از طرف هیچ کس نیز بازخواست نمی شوند!»


کلمات دیگر: