کلمه جو
صفحه اصلی

کاشانی فتح الله بن شکرالله

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] مؤلف تفسیر «منهج الصادقین» عالم بزرگوار، مفسر دانشمند، متکلم فقیه، مرحوم ملا- فتح اللّه فرزند ملا شکر اللّه کاشانی از عالمان بزرگ اواخر قرن دهم هجری و متوفای 988 ه‍. ق در کشمیر می باشد. وی از عالمان دولت شاه طهماسب صفوی بوده است.
او در تحصیلات خود اساتید متعددی را دیده است که از مشهورترین چهره های علمی، علی بن حسن زواره ای می باشد که در علوم قرآنی و تفسیر استاد ایشان بوده است. زواره ای از مفسران معروف قرن دهم می باشد که در محضر فقیه نامور، شیخ علی بن عبدالعالی، معروف به محقق کرکی شاگردی نموده است، ملا فتح اللّه به توسط استادش از محقق کرکی روایت کرده است.
ملا فتح اللّه، از نویسندگان موفق دورۀ صفوی به شمار می آید، از تألیفات وی شرحی بر نهج البلاغه بنام «تنبیه الغافلین و تذکرة العارفین»، ترجمۀ احتجاج طبرسی بنام «کشف الاحتجاج» و سه تفسیر قرآنی است بنامهای:
الف) تفسیر منهج الصادقین به زبان فارسی (تفسیر مورد بحث)
ب) خلاصة المنهج که گزینشی از تفسیر منهج الصادقین است این نیز به زبان فارسی بوده و از آثار ارزشمند تفسیری است، حضرت آیت ا... حسن زادۀ آملی به تصحیح و تحقیق آن پرداخته و در سه جلد چاپ و منتشر ساختند. این تفسیر برای کسانیکه در پی آشنایی اجمالی با آیات قرآن هستند و حوصله و فرصتشان تفسیرهای طولانی را بر نمی تابد، اثر بسیار سودمندی است. مخصوصا اینکه، در ترجمۀ آیات، بسیار دقیق و محتاط است.
آیت اللّه حسن زاده، بجز تصحیح دقیق متن تفسیر «خلاصة المنهج»، مؤخره ای دارند پیرامون اختلاف قرائت ابوبکر و حفص، راویان عاصم و خود، در این باره چنین فرموده اند: «در تألیف رساله ای که در آخر (خلاصة المنهج) در اختلاف قرائت ابوبکر و حفص، راویان عاصم، است هر چند رساله ای موجز است، ولی در آن کار و دقت به سزا نموده ایم.»


کلمات دیگر: