کلمه جو
صفحه اصلی

کاشف الغطاء احمد

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] «شیخ احمد کاشف الغطاء»، فرزند شیخ علی و برادر علامه بزرگوار محمدحسین کاشف الغطاء، یکی از علمای شیعه امامیه، در سال 1295ق، در نجف به دنیا آمد.
وی در ایام کودکی، مقدمات دروس حوزوی را در سامراء آموخت و در سال 1312ق، به اتفاق برادرش در درس آیت الله سید محمدکاظم یزدی شرکت جست و یکی از اوصیای چهارگانه مرحوم سید گردید.
این دو برادر، از جوان ترین اندیشمندان حوزه علمیه نجف و از هوشمندترین شاگردان آیت الله یزدی بودند.
استاد که استعداد درخشان و پشتکارشان را در درس به خوبی دریافته بود، به آنها احترام زیادی می گذاشت و علاقه فراوانی به آنها نشان می داد. آنان نیز پروانه وار دور شمع وجود استاد می چرخیدند و از او درس می گرفتند. کم کم جایگاه ویژه ای نزد استاد یافتند و به خاطر نبوغ و شوق فراوان در زمینه فراگیری علوم اسلامی و به دستور استاد، به افتخار پاسخ گویی به سؤالات شرعی مقلدان استاد نایل آمدند.
ایشان از مراجع تقلید شیعه بود و در کشورهای عربی، مقلدان زیادی داشت و پشتوانه محکمی برای برادرش به حساب می آمد.
در این میان، استاد که در حال نگارش کتاب «العروة الوثقی» برای پاسخ گویی به سؤال های شرعی مردم بود، احمد و محمدحسین، به یاری استاد شتافتند و در چاپ کتاب، نقش مؤثری را ایفا کردند و از دانشوران مجمع فقهی آیت الله یزدی به شمار آمدند. استاد چنان به این دو برادر اعتماد داشت که آنان را جزو اوصیای چهارگانه اش معرفی کرد.


کلمات دیگر: