کلمه جو
صفحه اصلی

کازاما اکی ئو

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] کازاما آکی ئو. «آکی ئوکازاما» نخستین وزیر مختار ژاپن در ایران در فاصله سال های 1308 تا 1311ش یعنی اواسط دوران رضاشاه است. وی در سال 1929م/ 1308 ش به عنوان وزیر مختار ژاپن تعیین و روانه ایران گردید. وی در تاریخ 10 دسامبر 1929م (19 آذر 1308ش) به تهران رسید و تا 23 اکتبر 1932م (1 آبان 1311ش) در ایران مقیم و مأمور بود. او مردی اهل فضل، محقق، تاریخدان و صاحب قلم بود که پس از پایان مأموریتش از ایران، خاطره ها و یافته های خود را در کتابی گردآورد.
در سال 1937 کتاب دیگری، به نام «توءزای زاکی چو» از کازاما در توکیو منتشر شد و پس از آن، در سال های 1939 تا 1941، یک دوره کتاب در سه جلد با عنوان «کای کیو- تو» (مردم مسلمان) در تحقیق احوال اقوام مسلمان انتشار داد.
زندگی کازاما که کار دیوانی را با تحقیق و تألیف علمی انبار کرده بود، در سال های توفانی میان دو جنگ بزرگ دستخوش حوادث روزگار بود. او پس از مأموریت در ایران، وزیر مختار ژاپن در لیسبون پرتقال شد و سپس در میانه جنگ اقیانوس آرام (1943م) به فرمانداری نظامی- سیاسی ویتنام که به اشغال ژاپن درآمده بود، در هانوی منصوب شد. در ماه آوریل 1945م (بهار 1324ش)، چندماهی پیش از پایان جنگ، که کازاما بر کشتی آوامارو روانه ژاپن بود، این کشتی ژاپنی در غرب دریای چین هدف اژدرافکن امریکایی قرار گرفت و غرق شد. در این حادثه، کازاما هم جانش را از دست داد.
در دوران اقامت کازاما در ایران که کمتر از سه سال به درازا انجامید، او شیفته فرهنگ و تمدّن ایران شد. درباره تاریخ ایران به مطالعه پرداخت، ذوق و هنر ایرانیان را ستود و به ادب فارسی دل بست. به حافظ، خیّام و فردوسی عشق ورزید. از هر جا که گذر کرد، دیده ها و شنیده های خود را یادداشت نمود و به عنوان سیاستمداری کارآمد، وضع ایران را بررسی کرد و چون به وطن خود برگشت، یادداشت های خود را به صورت مدوّن تحت عنوان: «سرزمین های ایران، عربستان و ترکیه» به چاپ رسانید.
سفرنامه کازاما / نوع اثر: کتاب / نقش: نویسنده


کلمات دیگر: