کلمه جو
صفحه اصلی

گلستانه علاءالدین محمد

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] سیّد علاء الدین محمّد گلستانه اصفهانی (م 1100 ق)، مولف منهج الیقین فرزند شاه سیّد ابو تراب محمّد علی قاضی است. نسب شاه ابو تراب محمّد علی، با چندین واسطه به میر ابو الفضل، جدّ سادات گلستانه می رسد، از پدر علاء الدین گلستانه، همین اندازه اطّلاع داریم که شاعری با تلّخص «عصری»، وی را هجو نموده است.
از تاریخ تولّد سیّد علاء الدین، اطّلاعی در دست نیست و از استادانش فقط علّامه محمّدباقر مجلسی را می شناسیم که با خاندان گلستانه، وصلت نیز داشته است. از ایّام جوانی و تحصیل وی نیز اطّلاعی در دست نیست؛ ولی در اواخر عمرش از عالمان موجّه و مورد توجّه مردم و حاکمان صفوی در اصفهان به شمار می رفته، به طوری که دو بار به وی سمت وزارت پیشنهاد شده؛ ولی وی از شدّت پارسایی و تقوا، از پذیرش آن، خودداری ورزیده است. آن چنان که از کتب تاریخ عصر وی به دست می آید، وی در اصفهان، مشغول امورات شرعی و تبلیغ احکام دین بوده و روزگار خود را با شرح و تفسیر احادیث معصومان علیهم السلام سپری می کرده است.
میرزا عبد اللَّه افندی، در ریاض العلماء، گلستانه را همدرس علّامه مجلسی و پدر خودش می داند.
گلستانه، علاوه بر آن شاگرد علّامه محمّدباقر مجلسی بوده و کتاب قواعد الأحکام علّامه حلّی را نیز نزد ایشان، قرائت نموده و مجلسی، در سال 1091 ق، برای وی علامت بلاغْ نوشته است. علاوه بر آن، علّامه مجلسی، داماد خانواده آنها نیز بوده است. در مصادر در این باره اختلاف است که آیا علّامه مجلسی با خواهر وی یا با دختر خواهر وی ازدواج نموده است.
منزل مسکونی سیّد علاء الدین گلستانه، در کوچه محلّ سکونت علّامه مجلسی قرار داشته است.
آقا سیّد مصلح الدین مهدوی اصفهانی که درباره منزل مسکونی علّامه مجلسی تحقیق نموده، در این باره چنین می نویسد:


کلمات دیگر: