کلمه جو
صفحه اصلی

کاشانی حبیب الله بن علی مدد

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] و هو العالم الرّبانی و العارف الصمدانی خرّیت الفقه و الاصول و سائر العلوم الاسلامیة المؤلف المکثر المتبحّر فی جلّ العلوم و شتّی الفنون که در جامعیت و معنویت بین علماء متاخرین قلیل النظیر بلکه می توان گفت که آن جناب از نوادر زمان و انفس ذخائر اوان بلکه دریای مواجی بوده که خداوند منّان از ایام صباوت و کودکی به او علم و حکمت عنایت فرموده.
والد ماجدش علامه کبیر فقیه بلا نظیر آیت اللّٰه مرحوم ملا علی مدد ساوجی متوفی سنه 1270 هجری در ساوه و مدفون در قم در جوار ابن بابویه ره و ملا مهدی نراقی ره است. والده ماجده اش علویه شریفه کریمه جلیله بنت علامه جلیل القدر مرحوم آقای سید حسین کاشانی است.
مولد آن جناب در دار المؤمنین کاشان حوالی یک هزار و دویست و شصت هجری قمری واقع گردید.
چون به سن پنج سالگی رسید والد بزرگوارش به اصرار بزرگان اهل ساوه بدان بلد عزیمت جست لذا به سرپرستی مادرش و به تشویق مرحوم خلد مقام علامه کبیر آیت اللّٰه العظمی آقای حاج سید حسین مجتهد کاشانی متوفی 1296 قمری(جد امجد مرحوم علامه مجاهد و زعیم اعظم آیت اللّٰه العظمی آقای حاج سید ابو القاسم کاشانی متوفی شهر شوال 1381 قمری)که از اکابر تلامذه مرحوم ملا علی مدد مذکور بود به تحصیل علوم دینیه اشتغال یافت.
چون دارای هوش و ذوقی سرشار و فطانت و ذهنی حدید و همتی عالی بود در اندک زمانی فارغ التحصیل از نحو و صرف و لغت و منطق و معانی و بیان و غیره شد.
در نه سالگی والدش در ساوه به مرض وبا وفات یافت جنازه او را به شهر قم بردند و به طوری که ذکر شد در صحن مقبره ابن بابویه به خاک سپردند.


کلمات دیگر: