کلمه جو
صفحه اصلی

کاملیه

فرهنگ فارسی

( اسم ) درختچه ایست زینتی از خانواد. چای که جزو تیر. پنیرک میباشد . برگها یش بیضی و شبیه برگ چای است و گلهایش خوشرنگ و زیبا است . در حدود ۱۴ گونه از این گیاه شناخته شده که در جنوب و مشرق آسیا بفراوانی کشت میشوند . این گیاه همیشه سبز است و گلهایش درشت و زیبا برنگها ی سفید یا صورتی و یا قرمز است . گون. ژاپنی این گیاه در سال ۱۷۴۹ م . باروپا برده شده و امروز در آنجا بخصوص در فرانسه و ایتالیا بفراوانی کشت و تربیت میشود کاملیه قاملیا .
مدرسه ایست در دمشق

لغت نامه دهخدا

کاملیه . [ م ِ لی ی َ ] (اِخ ) اصحاب ابی کامل اند و آنان همه ٔ صحابه را بخاطر ترک بیعت علی (ع ) و علی (ع ) را نیز طعن کردند که ترک طلب حق خود کرد و در این تقاعد امام را معذور ندارند. بلکه گویند میباید خروج میکرد. لیکن با اینهمه در محبت علی (ع ) غلو وافراط کردند و ابی کامل گوید که امامت در شخصی بشخص متناسخ میشود و این نور در شخصی به نبوت گراید و در شخصی به امامت نماید و گاه امامت به نبوت متناسخ شود. (از ترجمه ٔ الملل و النحل صص 190 - 191). و رجوع به لباب الانساب ج 3 ص 24 شود. اصحاب ابی کامل که مردم را در ترک اقتدا به حضرت علی و آن حضرت را در ترک طلب کافر میدانستند و منکر خروج بر ائمه ٔ جور بودند. بشاربن برد شاعر از این فرقه بوده . (خاندان نوبختی ص 261). یکی از فرق نه گانه ٔ شیعه باشند از غلات . (بیان الادیان ). ایشان از پیروان مردی رافضی هستند که ابی کامل نام داشت و میگفت که یاران پیغمبر چون دست بیعت به علی ندادند کافر شدند و علی نیز چون نبرد کردن با آنان را فروگذاشت کافر گشت زیرا جنگ با ایشان همچون نبرد با اهل صفین واجب بود. (تاریخ مذاهب اسلام چ محمد جواد مشکور ص 46). گروهی است از بدترین روافض منسوب به ابوکامل . (منتهی الارب )فرقه ای از غالیان شیعه منسوب به ابوکامل که قائل بتناسخ پس از مرگند. (از اقرب الموارد). رجوع به ابوکامل در کشاف اصطلاحات الفنون شود.


کاملیه . [ م ِ لی ی َ ] (اِخ ) المدرسةالکاملیه . مدرسه ای است که کامل القصاب محمدبن کامل بن احمدبن عبدالقادر از پیشوایان استقلال سوریه در دمشق بنا نهاد. رجوع به کامل القصاب و محمدبن کامل بن احمدبن عبدالقادر شود.


کاملیه . [ م ِ لی ی َ ] (ص نسبی ) سکه های منسوب به ملک الکامل ناصرالدین محمدبن عادل ابوبکر محمدبن ایوب . رجوع به ص 60 و ذیل 61 و 152 نقودالعربیه شود.


کاملیه. [ م ِ لی ی َ ] ( اِخ ) اصحاب ابی کامل اند و آنان همه صحابه را بخاطر ترک بیعت علی ( ع ) و علی ( ع ) را نیز طعن کردند که ترک طلب حق خود کرد و در این تقاعد امام را معذور ندارند. بلکه گویند میباید خروج میکرد. لیکن با اینهمه در محبت علی ( ع ) غلو وافراط کردند و ابی کامل گوید که امامت در شخصی بشخص متناسخ میشود و این نور در شخصی به نبوت گراید و در شخصی به امامت نماید و گاه امامت به نبوت متناسخ شود. ( از ترجمه الملل و النحل صص 190 - 191 ). و رجوع به لباب الانساب ج 3 ص 24 شود. اصحاب ابی کامل که مردم را در ترک اقتدا به حضرت علی و آن حضرت را در ترک طلب کافر میدانستند و منکر خروج بر ائمه جور بودند. بشاربن برد شاعر از این فرقه بوده. ( خاندان نوبختی ص 261 ). یکی از فرق نه گانه شیعه باشند از غلات. ( بیان الادیان ). ایشان از پیروان مردی رافضی هستند که ابی کامل نام داشت و میگفت که یاران پیغمبر چون دست بیعت به علی ندادند کافر شدند و علی نیز چون نبرد کردن با آنان را فروگذاشت کافر گشت زیرا جنگ با ایشان همچون نبرد با اهل صفین واجب بود. ( تاریخ مذاهب اسلام چ محمد جواد مشکور ص 46 ). گروهی است از بدترین روافض منسوب به ابوکامل. ( منتهی الارب )فرقه ای از غالیان شیعه منسوب به ابوکامل که قائل بتناسخ پس از مرگند. ( از اقرب الموارد ). رجوع به ابوکامل در کشاف اصطلاحات الفنون شود.

کاملیه. [ م ِ لی ی َ ] ( ص نسبی ) سکه های منسوب به ملک الکامل ناصرالدین محمدبن عادل ابوبکر محمدبن ایوب. رجوع به ص 60 و ذیل 61 و 152 نقودالعربیه شود.

کاملیه. [ م ِ لی ی َ ] ( اِخ ) المدرسةالکاملیه. مدرسه ای است که کامل القصاب محمدبن کامل بن احمدبن عبدالقادر از پیشوایان استقلال سوریه در دمشق بنا نهاد. رجوع به کامل القصاب و محمدبن کامل بن احمدبن عبدالقادر شود.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] افراط و تفریط در هر فرقه ای موجب موضع گیری مذاهب در برابر آن فرق می شود. خیلی از فرق با عقائد مختلفی از مذاهب در معارضه آشکار هستند بطوریکه هر یک از مذاهب، آن فرق را از خود طرد نموده و حتی در مواقعی به تکفیر آنان نیز دست زده اند. فرقه کاملیه با اینکه از فرق اهل سنت می باشد ولی به سبب ابراز عقائد خاصی مورد تکفیر اهل سنت واقع شده است. علاوه بر اینکه در نظر شیعه نیز جایگاهی ندارند. در این مقاله به نقد و بررسی عقائد این فرقه می پردازیم.
یکی از مسائل اختلافی که بعد از جریان سقیفه و در نتیجه به خلافت رسیدن ابوبکر بوجود آمد، مساله عدالت و فسق صحابه است. این مساله یکی از مهمترین مسائل اختلافی بین تشیع و تسنن می باشد. تحلیل این نظر بازگشت به برخورد صحابه نسبت به خلافت و جانشینی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) دارد. شیعه و سنی برای عقیده خود به استدلال هائی پرداخته اند که بطور خلاصه آن را ذکر می کنیم:
موضع شیعه نسبت صحابه
بارها به نص قطعی و روشن از پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) بر جانشینی امیرالمومنین علی (علیه السّلام) تاکید شده بود و همچنین امر به این مهم و بیعت با او در غدیر خم از جانب خداوند و پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) حجت را بر همگان تمام کرده و دیگر مجالی برای تصمیم گیری دوباره برای سرنوشت خلافت نمی ماند. شیعه بر این اعتقاد تا به امروز به حیات خود ادامه داده است.از طرفی عملکرد صحابه بعد از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) در سه عملکرد موافقت، مخالفت و سکوت نسبت به موضوع خلافت بروز یافت. به این ترتیب شیعه، صحابه را بر سه عنوان مومن، کافر و فاسق تقسیم نمود.صحابه ای که برخلاف امر خدا و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) عمل کردند و دست به کودتا زدند (مثل خلفاء اهل سنت و هم پیمانانشان و یا با امیرالمومنین علی (علیه السّلام) جنگیدند مثل معاویه و طلحه و زبیر و دیگر محاربین) کافر هستند ولی صحابه ای که از محاربین نبودند اما بدون عذر و قصور، حمایتی از علی (علیه السّلام) نداشتند فاسق هستند و مومنین همان ایستادگان بر دفاع از حقانیت علی (علیه السّلام) هستند.
موضع اهل سنت نسبت صحابه
اهل سنت با فراموش نمودن و یا رد نمودن یا تاویل کردن بیانات و دستورات پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) مبنی بر خلافت امیرالمومنین علی (علیه السّلام) به سمت توجیه عملکرد سقیفه بنی ساعده کشیده شدند و چاره ای جز تصویب این عمل نداشتند. توجیه عملکرد متولیان سقیفه مبتنی بر صحت عقیده و ایمان صحابه بود که از آن به عدالت تعبیر می شود.به همین دلیل اهل سنت موضوع عدالت عموم صحابه را ارائه دادند و این تعبیر را در حد عصمت ارزشمند می دانند.اما اهل سنت با واقعیت خطاهای مختلف صحابه روبرو شد. زیرا وجود یک خطاء در عمل و نظر یکی از صحابه در منع از پذیرش نظریه عدالت صحابه ظاهر می شد. از این رو برای توجیه این مشکل نیز قائل به تصویب در اجتهاد شدند. یعنی هر نظری که صحابه و مجتهدین بدهند درست است و واقعیت همان نظر مجتهد است.جریان سقیفه و خلافت غاصبانه علاوه بر اینکه موجب انحراف در مساله امامت شد، زمینه و عاملی برای ارائه نظریات باطلی چون عدالت صحابه و تصویب نظر مجتهد و انکار حسن و قبح عقلی و انکار عدل الهی و... است.امیرالمومنین علی (علیه السّلام) در خطبه معروف شقشقیه به برخی از انحرافات این جریان خطرناک و شوم اشاره می کند.
اعتقادات ابوکامل و فرقه کاملیه
...


کلمات دیگر: