کلمه جو
صفحه اصلی

گزارش لحظه به لحظه از میلاد نور

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] گزارش لحظه به لحظه از میلاد نور نوشته، علی اکبر مهدی پور می باشد.
نویسنده با بهره گیری از منابع معتبر اسلامی، نخست به ماجرای خواستگاری نرگس خاتون در عالم خواب و اسلام آوردن و پیوستن او به خانواده امام هادی(ع) اشاره کرده و سپس به کیفیت ولادت حضرت پرداخته و از زبان حکیمه خاتون، دختر امام جواد(ع) و خواهر امام هادی(ع)، عمّه امام حسن عسگری(ع) تولد ایشان و حوادثی را که در آن هنگام رخ داده، بازگو نموده است.
اثر از چهار قسمت با عناوین مطلع نور، پیوند نور، گزارش نور و میلاد نور تشکیل یافته است.
نویسنده در قسمت اول با نگرشی ادبی به جریان ولادت امام عصر(عج) به طور مختصر پرداخته است. و تاریخ تولد شگفت انگیزترین انسان را 15 شعبان 255 هجری ثبت نموده است و لحظاتی بعد غیبت 74 ساله او که غیبت صغری نامیده می شود، آغاز می شود و دستی نیرومند در آستین غیبت فرو می رود.
دو قسمت بعدی (پیوند نور گزارش نور) گوشه ای از شرح احوال، مقامات و زندگی نرجس خاتون مادر امام زمان(ع) بیان می شود. نگارنده در این قسمت، با تکیه بر روایات دارد و اسناد آن ها را مورد بررسی و کنکاش قرار می دهد. ابتدا اسامی و القاب گرامی نرجس خاتون؛ از جمله ملیکه، حکیمه، نرجس، سوسن، مریم، ریحانه، خمط، صقیل ذکر می شود و معنا و مفهوم هر کدام و نسبت به بانو مورد بررسی قرار می گیرد. در ادامه شرح زندگی مادر امام زمان(ع) به روایت بشر بن سلیمان که از اصحاب و ارادتمندان امام هادی(ع) و امام عسگری(ع) به تصویر کشیده می شود. و در این روایت از هنگام به هم خوردن غیر طبیعی مراسم عقدوی و کاخ قیصر روم آغاز و با خواستگاری رسول اکرم(ص) و ائمه(ع) و حضرت عیسی(ع) و حواریون در عالم خواب از او و تشرفش به اسلام و جای گرفتن در میان اسیران مسلمان که از روم به بغداد حرکت داده می شوند، ادامه می یابد. آنگاه با خرید او توسط پیک امام هادی(ع) که همان بشر بن سلیمان می باشند، برای خرید کنیزی با ویژگی های خاص پرداخته می شود. و در ادامه نگارنده با توجه به برخی روایات نرجس خاتون را فرزند یشوعا فرزند قیصر روم معرفی کرده که از جانب مادری یکی از نوادگان شمعون وصی حضرت عیسی(ع) است، مطرح می کند. وی همچنین داستان مسلمان شدن نرجس خاتون در رویای دوم به دست فاطمه زهرا(س) و داستان دستور امام هادی(ع) به حکیمه خاتون بر آموختن فرائض دینی و سنن اسلامی به مادر امام زمان(ع) نیز پرداخته است. در پایان بخش سوم، مؤلف از نکات یاد شده در ذیل این گزارش ها، نتایج را برای خواننده متذکر می شوند که دارای اطلاعات ارزشمندی می باشد؛ از جمله این نتایج: حضرت نرجس خاتون اهل قسطنطنیّه، پایتخت بیزانس، استانبول کنونی است، پدرش یشوعا پسر قیصر دوم است، قیصری که در آن روزگار براریکه امپراتوری تکیه کرده، میخائیل سوم بود (253 تا 277 ه ج) روایت یشر بن سلیمان مورد اعتماد و استناد بزرگان علما در طول یازده قرن می باشد و علاوه بر روایت بشر، به طریق صحیح از امام حسن عسگری(ع) روایت شده که مادر حضرت بقیه الله (ارواحنا فداه) دختر پسر قیصر روم می باشد.


کلمات دیگر: