کلمه جو
صفحه اصلی

کاروان شعر عاشورا

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] کاروان شعر عاشورا، اثر محمدعلی مجاهدی (پروانه)، مجموعه ای است که در آن، اشعاری از شاعران گذشته و حال، در قالب غزل، قصیده، دوبیتی، شعر سپید و شعر نیمایی، در مدح و منقبت اهل بیت(ع)، به ویژه امام حسین(ع) و قیام عاشورا، گرد آمده است.
متأسفانه تاکنون تذکره مستقلی درباره شاعران آیینی و نیز شعرایی که دارای آثار منظوم عاشورایی‏اند، نگاشته نشده و به رغم اهمیت موضوعی، مورد عنایت تذکره‏نویسان فارسی زبان قرار نگرفته است. انگیزه اصلی از تألیف اثر حاضر، پر کردن این خلأ ملموس و برآوردن نیاز محسوسی است که مشتاقان فارسی زبان فرهنگ عاشورا به مطالعه و مرور این‏گونه آثار دارند.
کتاب با دو مقدمه از پژوهشکده تحقیقات اسلامی و نویسنده آغاز و مطالب در شش فصل، تنظیم شده است.
اثر حاضر حاصل مطالعات سی‏واند ساله نویسنده پیرامون موضوعات شعر آیینی در زبان فارسی است. فیش‏های موضوعی بسیاری که به تدریج در این زمینه‏ها آماده شده بود، راهگشای نگارنده در پدید آوردن و به سامان رساندن این اثر بوده است.
در مقدمه نخست، به موضوع و اهمیت کتاب اشاره شده و در مقدمه نویسنده خلاصه ای از محتوای فصول کتاب، ارائه شده است.
نویسنده، معتقد است با پدید آوردن آثاری از این قبیل، می‏توان در مسیر احیای شعر عاشورا و روند تکاملی آن گام برداشت و با معرفی و گرامیداشت پدیدآورندگان آثار منظوم عاشورایی، انگیزه‏های لازم را در شعرای جوان برای پیمودن این مسیر هموار و درعین حال دشوار، به وجود آورد.


کلمات دیگر: