کلمه جو
صفحه اصلی

فریده لاشایی

دانشنامه عمومی

فریده لاشایی (زاده ۱۳۲۳، شهر رشت - درگذشت ۶ اسفند ۱۳۹۱) نقاش نوگرای، نویسنده و مترجم ایرانی. او را به پرده های انتزاعی معاصرش می شناسند. مهمترین کتاب او رمان شال بامو است و از دیگر آثارش می توان به ترجمه نجواهای شبانه ناتالیا گینزبورگ و گل های هیروشیما از ادیتا موریس اشاره کرد. ناصر تقوایی قصد داشت فیلمی دربارهٔ زندگی و آثار او بسازد که با فوت فریده لاشایی این پروژه متوقف شد.
۱۳۴۶، میلان، ایتالیا، نگارخانه Duomo میلان
۱۳۴۷، سلب، آلمان، استودیوی روزنتال
۱۳۵۲، تهران، ایران، نگارخانه سیحون
۱۳۵۲، تهران، ایران، نگارخانه تهران
۱۳۵۵، تهران، ایران، نگارخانه تهران
۱۳۵۶، خوزستان، ایران، مرکز فرهنگی شرکت ملی نفت ایران
۱۳۶۲، بیکرز فیلد، آمریکا، نگارخانه کلارک
۱۳۶۶، بازل، سوئیس، نگارخانه Demenga
۱۳۶۶، لاوالتا، مالتا، موزه ملی هنرهای زیبا
۱۳۶۶، تهران، ایران، نگارخانه کلاسیک
۱۳۶۶، تهران، ایران، نگارخانه گلستان
۱۳۶۷، دوسلدرف، آلمان، نگارخانه Libertas
۱۳۶۷، بازل، سوئیس، نگارخانه Demenga
۱۳۶۷، ماموت لیک، آمریکا، نگارخانه هنر
۱۳۶۹، برکلی، آمریکا، دانشگاه برکلی
۱۳۶۹، لندن، انگلستان، نگارخانه هیل
۱۳۷۱، تهران، ایران، نگارخانه گلستان
۱۳۷۲، دوسلدرف، آلمان، نگارخانه Am Hufeisen
۱۳۷۴، تهران، ایران، نگارخانه گلستان
۱۳۷۴، فرانسه، نگارخانه Noutse Henric
۱۳۷۵، تهران، ایران، نگارخانه گلستان
۱۳۷۶، فرانسه، نگارخانه Chateau de Lascours
۱۳۷۷، تهران، ایران، نگارخانه گلستان
۱۳۸۴، تهران، ایران، نگارخانه ماه
۱۳۹۴، تهران، ایران، موزه هنرهای معاصر
وی در سال ۱۳۲۳ در شهر رشت متولد شده است. پس از تحصیلات دبیرستانی به آلمان سفر کرد و پس از گذراندن مدرسهٔ مترجمی در مونیخ، به تحصیل در رشته هنرهای تزیینی در وین پرداخت. پس از اتمام این دوره مدت دو سال در کارخانه Reidel در جنوب اتریش به طراحی کریستال پرداخت و برخی از طرح هایش در استودیو روزنتال روی گلدان های چینی پیاده شده است.
نقاشی های فریده لاشایی را می توان نمونه ای از حضور هنر گذشته در هنر معاصر به شمار آورد. حضور همان سفسطه های اندوهناک طبیعت که از اوخر سدهٔ هفدهم در آثار نقاشان شمال اروپا چهره نمایاند.
حضور سنت کارکرد رسانهٔ نقاشی که از روزگار سزان به این سو بر جسمانیت رنگ تأکید ورزیده است. حضور همان سنتی که بر خط و رنگ های به هم آمیخته و فرم های نامنتظر تأکید دارد و سرانجام، حضور سنت نقاشی خاور دور همه و همه در آثار لاشایی حس شدنی است و با این همه نگاه او به طبیعت نگاهی نو و امروزی است.


کلمات دیگر: