کلمه جو
صفحه اصلی

ساعه

عربی به فارسی

زمان سنج , تپش زمان سنجي , ساعت , 06 دقيقه , وقت , مدت کم , از روي ساعت


فرهنگ فارسی

ساعات و ساع

لغت نامه دهخدا

ساعة. [ ع َ ] (ع اِ) ج ، ساعات و ساع . پاره ای است از پاره های روز و شب ، و شبانه روز چهار پاره است . (شرح قاموس ). پاره ای از روز و شب . (منتهی الارب ) (آنندراج ) (ناظم الاطباء). || ثلث ثمن شب و روز و آن عبارت است از شصت دقیقه . (قطر المحیط). || وقتی است که حال هستی در او. (شرح قاموس ). وقت که در وی باشی . (منتهی الارب ). وقت حاضر. (قطر المحیط). هنگامی که شخص در آن است . (ناظم الاطباء). هنگام حاضر. (ناظم الاطباء). || وقتی است که می ایستد او قیامت .(شرح قاموس ). وقت که در آن قیامت برپا شود. (منتهی الارب ) (قطر المحیط). || روز قیامت است . (شرح قاموس ). قیامت . (منتهی الارب ) (قطر المحیط) (ناظم الاطباء). در رستخیز. رستاخیز. || (اِ) هلاک شوندگان . (شرح قاموس ) (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء).
- ساعة سوعاء ؛ ساعتی سخت . (مهذب الاسماء) (شرح قاموس ). زمان سخت . (منتهی الارب ).
- من ساعة ؛ اکنون و فی الحال و فی الفور و همان دم و همان ساعت . (ناظم الاطباء).
- ساعة الغفلة؛ مابین المغرب و العشاء. (ناظم الاطباء). رجوع به ساعت شود.


دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی سَاعَةِ: قیامت - قطعه ای از زمان
ریشه کلمه:
سوع (۴۸ بار)

منظور از «ساعة» روز قیامت است و علت انتخاب این نام (ساعة) برای روز قیامت این است که یا حساب مردم در آن ساعت با سرعت انجام می گیرد و یا اشاره به ناگهانی بودن وقوع آن است که در ساعتی برق آسا مردم از جهان برزخ به عالم قیامت منتقل می شوند، یا به خاطر این که اعمال بندگان به سرعت مورد حساب قرار می گیرد.
ولی این احتمال نیز وجود دارد که «ساعة» کنایه از حوادث هولناک بوده باشد، زیرا آیات قرآن مکرّر می گوید: شروع قیامت با یک سلسله حوادث فوق العاده هولناک همچون زلزله ها، طوفان ها و صاعقه ها همراه است و یا اشاره به ساعت مرگ بوده باشد، ولی تفسیر اول نزدیک تر به نظر می رسد. کلمه «ساعة» در سوره «حجّ» گر چه بعضی احتمال داده اند به معنای لحظه مرگ و مانند آن بوده باشد، ولی آیات بعد، نشان می دهد که منظور از آن پایان جهان و قرار گرفتن در آستانه قیامت است مخصوصاً که با کلمه «بغتة» (ناگهانی) همراه است. و می دانیم «ساعَة» در لغت عرب به معنای جزء کمی از زمان است.
جزئی است از اجزاء زمان (راغب) جوهری آن را وقت حاضر گفته است. آن در قرآن به معنی مطلق وقت آمده خواه بسیار جزئی باشد مثل . و یا متعارف مثل . و نیز از قیامت با آن تعبیر آمده مثل ، ، . به نظر می‏اید: در بعضی از آیات مراد از وقت مرگ است مثل . در این صورت عذاب آن است که مرگ در آن نباشد و مثل . پیوسته در شک بودن روشن می‏کند که غرض از ساعت آمدن مرگ است و آن با قیامت بودن نمی‏سازد مگر آنکه بگوئیم کفّار در برزخ هم در حال مریه‏اند. ساعت آنگاه که در قیامت و مرگ به کار پیوسته با الف و لام عهد آمده و در غیر آن نکره استعمال شده است. * . معنی آیه در «رسو» گذشت.


کلمات دیگر: